Túra Kohút a Stolica medzi medveďmi a vlkmi Už viac ako 10 rokov, väčšinou v lete, navštevujem na pár dní Revúcu. Vždy pozerám na miestnu dominantu - vrch Kohút. V lete 2012 som sa konečne rozhodol navštíviť jeho vrchol. Inšpiroval ma k tomu aj článok “Nové značkované trasy v regióne” na stránke mesta Revúca. Práve okolo Kohúta sa sieť značených chodníkov značne zhustila, čo umožňovalo variovať spiatočnú trasu. Nakoniec to však bolo trocha inak. 29/08/14 Jozef Tihanyi Stolické vrchy
PR Náučný chodník Ipeľ Pozoruhodným územím okolo toku rieky Ipeľ bude onedlho viesť kompletne dokončený náučný chodník. Na pilotnom projekte spolupracujú Slovenské elektrárne, spoločnosť Enel, s obcami v tomto regióne už viac ako tri roky. Vyznačenou trasou už teraz sprevádza 12 náučných tabúľ, z ktorých sa návštevníci dozvedia nielen o danostiach a krajinno-ekologických zaujímavostiach tohto regiónu, ale aj o prípravách na v budúcnosti plánovanú výstavbu Prečerpávacej vodnej elektrárne Ipeľ. Popri náučných tabuliach sú na chodníku už umiestnené aj orientačné tabule s podrobnou mapou územia a vyznačenými turistickými trasami. Verejnosti dostupné a vybavené sú dlhšiu dobu aj tri informačné strediská v obci Šoltýska, Ďubákovo a v lokalite Kokava – Línia v priestoroch chaty Ipeľ. 01/08/14 PR článok Stolické vrchy
Túra Cesta M. Széchy: Hnúšťa – Mur. Dlhá Lúka Keď sme s Milanom pred rokmi po prechode Muránskej planiny zišli do obce Muráň, hneď ma zaujala červená značka - Cesta Márie Széchy. Márne som sa pokúšal nájsť niekoho, kto by ju so mnou prešiel. Nutnosť vybrať si do konca marca náhradné voľno a starú dovolenku rozhodla, že som si naplánoval ju prejsť tento rok. Na poslednú chvíľu sa ku mne pridala známa z oddielu a kamarát z Košíc. Posurfoval som si po internete, zistil, že jediné rozumné spojenie z Bratislavy je do Rimavskej Soboty a to rozhodlo o ubytovaní a itinerári trasy. No, a napokon som volil, a nielen prezidenta. 30/05/14 Miroslav Svítek Stolické vrchy
Správa Lesy padali aj v Slovenskom rudohorí Po veternej smršti v polovici mája 2014 zaplavili médiá správy o zopakovaní apokalypsy v Tatranskom národnom parku, no ani ostatné pohoria neboli ušetrené náporom silného vetra. Lesné porasty vo veľkom rozsahu boli poškodené, úplne dolámané či ostali ležať vyvrátené tiež v rozsiahlej oblasti Slovenského rudohoria. Najviac postihnuté ostalo široké okolie mesta Hnúšťa, kde sa odhadujú najväčšie škody v tunajších horách. 27/05/14 Tomáš Trstenský Správy
Chata Chata Tŕstie nad Tisovcom Pri putovaní po Ceste Márie Széchy som našiel z červenej žltú odbočku k Chate Tŕstie. Patrí Klubu slovenských turistov (KST) Tisovec a je vzdialená len 5 minút zostupu z hrebeňa na lúku s prekrásnym výhľadom na Muránsku planinu a Nízke Tatry. Hoci je väčšinu roka uzamknutá, jej krytá betónová terasa poskytuje perfektný nocľah pre 5 turistov s vlastnými karimatkami a spacákmi. 10/05/14 Miroslav Svítek Muránska planina, Stolické vrchy
Cyklotúra Zbojská – Hnúšťa – Jelšava – Revúca Je 27. júna 2012. Nachádzam sa nad sedlom Zbojská, kam som včera dorazil z Bielych Vôd na Sihlianskej planine. Donedávna som si myslel, že je to „tá“ Zbojská, no sú to „tie“ Zbojská, takže som nad Zbojskami. Dnes ma čaká cesta do Revúcej a teším sa hlavne na úsek Hnúšťa – Ratková, kadiaľ som ešte nikdy nešiel. Teraz je ešte noc a je niečo po tretej hodine. 09/01/14 Peter Miler Muránska planina, Stolické vrchy, +
Túra Ostrý hrebeň Hradová a tajomné Tŕstie Hradová – vyzývavý exponovaný skalný hrebeň nad Tisovcom. Na Muránskej planine to bola posledná z turisticky prístupných najatraktívnejších lokalít, ktorú som svojimi nohami neohmatal. Do slovenských hôr opäť prišla jeseň a konečne dozrel správny čas. Aby som zostal verný svojej tradícii viacdňoviek, do programu som zaradil neďaleké Tŕstie, kde informácie sľubovali tajomný les. A nakoniec sa v itinerári ocitlo i mnou dlho vyhliadnuté sedlo Korimovo. Trasa bola kompletná a túžba objavovať nové miesta priam neprekonateľná. 01/01/14 Martin Baniari Muránska planina, Stolické vrchy
Prístrešok Táborisko Salašná v doline Trsteník Na území Národného parku Muránska planina sú oficiálne vyhlásené tri verejné táboriská, kde možno stanovať a zakladať otvorený oheň. Sú to lokality Veľká lúka-Piesky pod Muránskym hradom, sedlo Nižná Kľaková pri turistickej útulni a dolina Trsteník-Salašná pri dedine Červená Skala v severovýchodnom cípe národného parku. 14/09/13 Tomáš Trstenský Muránska planina, Stolické vrchy
Cyklotúra Revúca – sedlo Nemcová – Sirk – Revúca Je ráno, 23. 5. 2011 a po roku sa opäť nachádzam v Revúcej. Predvčerom som dorazil po dvojdňovej ceste z Popradu, ktorá viedla okľukou cez Nízke Tatry. Spal som na mojom obľúbenom sedle Nižná Kľaková na Muránskej planine, odkiaľ som predvčerom po červenej pokračoval hrebeňom cez Studňu a potom po asfaltke až nad Veľkú lúku. Nad Veľkou lúkou som sa vracal opačným smerom cez Jaskovu muku a Maretkinú na Poludnicu a potom po asfalte naspäť na Veľkú lúku a do Muráňa. Včera som pomáhal opravovať lesnú prístupovú cestu do záhrady uja Dušana, no dnešok mám opäť vyhradený pre cyklistiku. Čaká ma zaujímavý okruh gemerskou divočinou, po štátnych, ale aj lesných cestách, s predpoveďou búrkového dňa. 05/09/13 Peter Miler Revúcka vrchovina, Stolické vrchy
Túra 3,5 dňa vo vyhniach Rudohoria Keď sme dumali nad miestom ďalšieho dôležitého a ustanovujúceho výjazdového zasadnutia nášho špecifického tímu, navrhol som pohorie, ktoré som doteraz poznal len z fotiek, prípadne som naň pozeral pri prejazde Horehroním, a to Muránsku planinu. Peťovi zablikali oči od šťastia a okamžite súhlasil. Veď je to jeho srdcovka a chodil sem odmalička. A keď aj zvyšok tímu jednohlasne súhlasil, bolo jasné, kam sa pôjdeme plahočiť tentoraz. Keďže sme mali problém dátumovo sa zosúladiť, zo zostavy opäť vypadol náš pedagogický dozor Miro a bolo to aj náležite cítiť. Veď čítajte ďalej, čo sme zase navyvádzali. 02/09/13 Kolektív autorov Muránska planina, Stolické vrchy, +
MTB Predná hora a Veľká lúka z Revúcej Znova sa po nejakom čase ocitám v Revúcej, kam kvôli nádhernému okoliu chodievam pomerne často. A keď som už tu, bolo by veľkou chybou nevyužiť obrovský potenciál okolitého kraja, ktorý ma neustále láka svojimi odľahlými lesmi či lesnými cestami a chodníčkami, kde nestretnete turistu ani omylom. Aj dnes mám v úmysle túlať sa odľahlými oblasťami, ktoré poskytujú nádherné a neopozerané výhľady na neopozerané kopce a do neopozeraných dolín, ktoré poznajú len ozajstní krajinkárski labužníci. 27/06/13 Peter Miler Muránska planina, Stolické vrchy
Túra Brdárka, Rejdová a Čuntava Prvé dva dni putovania ma moje nohy v nádhernom počasí niesli malebnou rudohorskou krajinkou. Zákonite som bol v napätí, čo ma čaká v druhej polovici trasy. Ukázalo sa, že prostredie má pre mňa nachystané ďalšie rúbaniská, temné lesy i krásne lúky, horské hrebene, údolia či krasové planiny. No najviac som sa pochopiteľne tešil na to, že si po rokoch plánov konečne splním sen o čerešňových sadoch Brdárky. To som ešte netušil, čo si pre mňa nachystali. Ale aby som nepredbiehal, začínam pekne po poriadku na najvyššom bode túry, zvanom Babiná. Po úžasnom večere som sa opäť rozhodol vstávať s východom slnka. Prekrásne okamihy sa tak začali už po vylezení zo stanu. 27/05/13 Martin Baniari Revúcka vrchovina, Slovenský raj, +
MTB Surovina – Klenovec – Tisovec – Revúca Dnes ma čaká cesta cez Látky a sedlo Prašivá, potom zjazd dolinou Hájskeho potoka a zrejme problematický výstup na Cisárske sedlo po chodníku, o ktorom som sa dočítal, že sa tadiaľ na bicykli s batožinou „naťažko“ nedá prejsť. Prečo, to už neviem, a tak idem do toho. Zo sedla ma čaká zjazd do Klenovca a odtiaľ strmý výjazd odľahlými lesmi na sedlo Babiná, kde chcem prísť poobede, aby som sa tam mohol poprechádzať a budem tam aj spať. Sám som zvedavý, ako to dnes vlastne celé dopadne. 04/04/13 Peter Miler Muránska planina, Stolické vrchy, +
Prístrešok Lovecký zrub Parajka pod Kohútom Slovenské rudohorie, Stolické vrchy nevynímajúc, neposkytujú turistom veľa príležitostí na prespávanie v spravovaných útulniach či na horských chatách. Na jednej strane je fajn, že tieto oblasti nie sú tak skomercionalizované, ale na strane druhej, pohodlné suché útočisko s dostatkom priestoru, výdatným prameňom v okolí a polohou blízko chodníka vždy poteší. Dovoľte mi predstaviť jedno z takýchto miest, ktoré sa môže stať vhodným miestom pri plánovaní potuliek. 16/03/13 Pali Olejník Revúcka vrchovina, Stolické vrchy
Túra Kráľovná Rudohoria - sám na Stolici Keďže nadišla zima, opäť ma to láka kamsi do zasnežených smrečín, ktoré mám veľmi rád. Moje samotárske srdce však hľadá niečo nevšedné, odľahlé a neokukané. Lokalít mám v hlave viacero a výber preto nie je jednoduchý. No pekné počasie má byť časovo obmedzené, a tak volím len dvojdňový variant. A tou pravou je kráľovná Slovenského rudohoria - Stolica. Voľna mám dostatok, a preto starostlivo vyberám dni s najlepšou predpoveďou. Tento výstup mám v hlave pridlho na to, aby som to v tomto smere odflákol. Jednoducho chcem, aby všetko klaplo tak, ako má. 11/03/13 Martin Baniari Stolické vrchy