Cyklotúra Zbojská – Hnúšťa – Jelšava – Revúca Je 27. júna 2012. Nachádzam sa nad sedlom Zbojská, kam som včera dorazil z Bielych Vôd na Sihlianskej planine. Donedávna som si myslel, že je to „tá“ Zbojská, no sú to „tie“ Zbojská, takže som nad Zbojskami. Dnes ma čaká cesta do Revúcej a teším sa hlavne na úsek Hnúšťa – Ratková, kadiaľ som ešte nikdy nešiel. Teraz je ešte noc a je niečo po tretej hodine. 09/01/14 Peter Miler Muránska planina, Stolické vrchy, +
Túra Ostrý hrebeň Hradová a tajomné Tŕstie Hradová – vyzývavý exponovaný skalný hrebeň nad Tisovcom. Na Muránskej planine to bola posledná z turisticky prístupných najatraktívnejších lokalít, ktorú som svojimi nohami neohmatal. Do slovenských hôr opäť prišla jeseň a konečne dozrel správny čas. Aby som zostal verný svojej tradícii viacdňoviek, do programu som zaradil neďaleké Tŕstie, kde informácie sľubovali tajomný les. A nakoniec sa v itinerári ocitlo i mnou dlho vyhliadnuté sedlo Korimovo. Trasa bola kompletná a túžba objavovať nové miesta priam neprekonateľná. 01/01/14 Martin Baniari Muránska planina, Stolické vrchy
Prístrešok Táborisko Salašná v doline Trsteník Na území Národného parku Muránska planina sú oficiálne vyhlásené tri verejné táboriská, kde možno stanovať a zakladať otvorený oheň. Sú to lokality Veľká lúka-Piesky pod Muránskym hradom, sedlo Nižná Kľaková pri turistickej útulni a dolina Trsteník-Salašná pri dedine Červená Skala v severovýchodnom cípe národného parku. 14/09/13 Tomáš Trstenský Muránska planina, Stolické vrchy
Cyklotúra Revúca – sedlo Nemcová – Sirk – Revúca Je ráno, 23. 5. 2011 a po roku sa opäť nachádzam v Revúcej. Predvčerom som dorazil po dvojdňovej ceste z Popradu, ktorá viedla okľukou cez Nízke Tatry. Spal som na mojom obľúbenom sedle Nižná Kľaková na Muránskej planine, odkiaľ som predvčerom po červenej pokračoval hrebeňom cez Studňu a potom po asfaltke až nad Veľkú lúku. Nad Veľkou lúkou som sa vracal opačným smerom cez Jaskovu muku a Maretkinú na Poludnicu a potom po asfalte naspäť na Veľkú lúku a do Muráňa. Včera som pomáhal opravovať lesnú prístupovú cestu do záhrady uja Dušana, no dnešok mám opäť vyhradený pre cyklistiku. Čaká ma zaujímavý okruh gemerskou divočinou, po štátnych, ale aj lesných cestách, s predpoveďou búrkového dňa. 05/09/13 Peter Miler Revúcka vrchovina, Stolické vrchy
Túra 3,5 dňa vo vyhniach Rudohoria Keď sme dumali nad miestom ďalšieho dôležitého a ustanovujúceho výjazdového zasadnutia nášho špecifického tímu, navrhol som pohorie, ktoré som doteraz poznal len z fotiek, prípadne som naň pozeral pri prejazde Horehroním, a to Muránsku planinu. Peťovi zablikali oči od šťastia a okamžite súhlasil. Veď je to jeho srdcovka a chodil sem odmalička. A keď aj zvyšok tímu jednohlasne súhlasil, bolo jasné, kam sa pôjdeme plahočiť tentoraz. Keďže sme mali problém dátumovo sa zosúladiť, zo zostavy opäť vypadol náš pedagogický dozor Miro a bolo to aj náležite cítiť. Veď čítajte ďalej, čo sme zase navyvádzali. 02/09/13 Kolektív autorov Muránska planina, Stolické vrchy, +
MTB Predná hora a Veľká lúka z Revúcej Znova sa po nejakom čase ocitám v Revúcej, kam kvôli nádhernému okoliu chodievam pomerne často. A keď som už tu, bolo by veľkou chybou nevyužiť obrovský potenciál okolitého kraja, ktorý ma neustále láka svojimi odľahlými lesmi či lesnými cestami a chodníčkami, kde nestretnete turistu ani omylom. Aj dnes mám v úmysle túlať sa odľahlými oblasťami, ktoré poskytujú nádherné a neopozerané výhľady na neopozerané kopce a do neopozeraných dolín, ktoré poznajú len ozajstní krajinkárski labužníci. 27/06/13 Peter Miler Muránska planina, Stolické vrchy
Túra Brdárka, Rejdová a Čuntava Prvé dva dni putovania ma moje nohy v nádhernom počasí niesli malebnou rudohorskou krajinkou. Zákonite som bol v napätí, čo ma čaká v druhej polovici trasy. Ukázalo sa, že prostredie má pre mňa nachystané ďalšie rúbaniská, temné lesy i krásne lúky, horské hrebene, údolia či krasové planiny. No najviac som sa pochopiteľne tešil na to, že si po rokoch plánov konečne splním sen o čerešňových sadoch Brdárky. To som ešte netušil, čo si pre mňa nachystali. Ale aby som nepredbiehal, začínam pekne po poriadku na najvyššom bode túry, zvanom Babiná. Po úžasnom večere som sa opäť rozhodol vstávať s východom slnka. Prekrásne okamihy sa tak začali už po vylezení zo stanu. 27/05/13 Martin Baniari Revúcka vrchovina, Slovenský raj, +
MTB Surovina – Klenovec – Tisovec – Revúca Dnes ma čaká cesta cez Látky a sedlo Prašivá, potom zjazd dolinou Hájskeho potoka a zrejme problematický výstup na Cisárske sedlo po chodníku, o ktorom som sa dočítal, že sa tadiaľ na bicykli s batožinou „naťažko“ nedá prejsť. Prečo, to už neviem, a tak idem do toho. Zo sedla ma čaká zjazd do Klenovca a odtiaľ strmý výjazd odľahlými lesmi na sedlo Babiná, kde chcem prísť poobede, aby som sa tam mohol poprechádzať a budem tam aj spať. Sám som zvedavý, ako to dnes vlastne celé dopadne. 04/04/13 Peter Miler Muránska planina, Stolické vrchy, +
Prístrešok Lovecký zrub Parajka pod Kohútom Slovenské rudohorie, Stolické vrchy nevynímajúc, neposkytujú turistom veľa príležitostí na prespávanie v spravovaných útulniach či na horských chatách. Na jednej strane je fajn, že tieto oblasti nie sú tak skomercionalizované, ale na strane druhej, pohodlné suché útočisko s dostatkom priestoru, výdatným prameňom v okolí a polohou blízko chodníka vždy poteší. Dovoľte mi predstaviť jedno z takýchto miest, ktoré sa môže stať vhodným miestom pri plánovaní potuliek. 16/03/13 Pali Olejník Revúcka vrchovina, Stolické vrchy
Túra Kráľovná Rudohoria - sám na Stolici Keďže nadišla zima, opäť ma to láka kamsi do zasnežených smrečín, ktoré mám veľmi rád. Moje samotárske srdce však hľadá niečo nevšedné, odľahlé a neokukané. Lokalít mám v hlave viacero a výber preto nie je jednoduchý. No pekné počasie má byť časovo obmedzené, a tak volím len dvojdňový variant. A tou pravou je kráľovná Slovenského rudohoria - Stolica. Voľna mám dostatok, a preto starostlivo vyberám dni s najlepšou predpoveďou. Tento výstup mám v hlave pridlho na to, aby som to v tomto smere odflákol. Jednoducho chcem, aby všetko klaplo tak, ako má. 11/03/13 Martin Baniari Stolické vrchy
MTB Dobročskou dolinou na Vrchdobroč a späť Výlet po cyklotrase, ktorý popisujem, sa mi tak zapáčil, že ho jazdím na MTB bicykli takmer pravidelne. Zvláštne je, že počas dvoch rokov, ako som cestu objavil, stretol som na nej iba zopár cykloturistov. Výhodou trasy je, že veľké prevýšenie absolvujete iba raz a zbytočne nestrácate nadmorskú výšku. Preto, ak sa niekedy prídete kúpať alebo inak rekreovať na priehradu Ružiná pri Lučenci, nezabudnite si zobrať horský bicykel a objavte aj vy túto cyklotrasu pre seba. Určite nebudete ľutovať. 07/03/13 Miroslav Pilát Revúcka vrchovina, Stolické vrchy, +
MTB Cez Slavošovský a Koprášsky tunel Už tretíkrát sa tohto roku v rámci mojich tretích cyklotúlačiek po Slovensku ocitám v Revúcej. Je 24. 8. 2012 a po včerajšom voľnom (necyklistickom) dni je opäť načase zažiť niečo, čo som ešte nezažil. Už tradične – ako to býva zvykom, keď som na takýchto potulkách, slnko nemilosrdne pečie. Preto nápad ponoriť sa do tmy 2,4 kilometra dlhého Slavošovského tunela na nedostavanej železničnej trati mi dnes pripadá ako najlepšie riešenie. 21/02/13 Peter Miler Revúcka vrchovina, Stolické vrchy
Cyklotúra Revúca – Tisovec – Klenovec – Sekcia Je 29. mája 2012 a v rámci trojtýždňového cykločundru väčšinou po Slovensku sa nachádzam nad Revúcou, v lese na chate. Pretože svoj odchod z Revúcej som po dohovore so Slatinčanmi som musel posunúť, aby som do Zvolenskej Slatiny dorazil cez víkend. Dnes ma čaká prechod cez Tisovec, Hnúšťu, Klenovec, Kokavu nad Rimavicou a okolité lazy až pod vrch Čierťaž pri Lome nad Rimavicou vo Veporských vrchoch, kde plánujem prespať. 13/09/12 Peter Miler Muránska planina, Stolické vrchy, +
Búda Búda a prístrešok pod Ondrejiskom Počas prechodu juhom Slovenského raja, alebo pri zdolávaní červeno značenej diaľkovej trasy E8 (Cesta hrdinov SNP) v tejto jej časti, je to s prenocovaním pod strechou priamo na značke, bez nutnosti odbočenia, dosť biedne. Je možnosť zájsť na Chatu Rita na Čuntave, tam sa však treba dopredu telefonicky objednať. Avšak, priamo pod vyhliadkovým vrchom Ondrejisko, je stará koliba. Neďaleko je ešte jedna možnosť úkrytu a tou je prístrešok pred poľanou Čuntava. 07/09/12 Stanislav Ďurica Slovenský raj, Stolické vrchy, +
MTB Revúca – Stolica – Revúca Je veľmi – a to podotýkam, ospalé ráno 25. 5. 2012. Tí, ktorí ma poznajú vedia, že rána sú pre mňa vždy menšou katastrofou. Nuž ale, keď som včera do hlbokej noci dokázal civieť na hviezdy ako blbec, stopovať sovy v lese a nespať, tak teraz to musím nejako rozchodiť. Zívajúci, o kadečo zakopávajúci a o kdečo si hlavu otrieskávajúci sa momentálne nachádzam v rámci trojtýždňového cykločundru väčšinou po Slovensku nad Revúcou na chate v kopcoch uprostred lesov nad mestom u uja Dušana, ktorý je ukážkovým stelesnením dobra a je okrem iného veľkým milovníkom prírody a zanieteným včelárom a rybárom. Vidina dnešného cieľa mi však rozihráva úsmev na pomaly sa zobúdzajúcej tvári. Je ním 1477 metrov vysoká Stolica, najvyšší vrch Stolických vrchov i Slovenského rudohoria. 02/08/12 Peter Miler Stolické vrchy