Túra Veľkofatranskou magistrálou pohodovým tempom Veľkú Fatru som navštívil viackrát. I tento rok sa ponúkala svojimi, pre mňa novými lákadlami. Najskôr sa ku mne dostala informácia o zmene najvyššieho vrcholu. Doterajšie prvenstvo niesol severný Ostredok. No neskoršie merania potvrdili, že jeho južnejšie dvojča (najskôr zvané Pustolovčia) je predsa len o 3 metre vyššie. Zápeklitú situáciu múdre hlavy vyriešili zaujímavo – Pustolovčia sa premenovala na Ostredok a z pôvodného Ostredku sa stal bezmenný kopec. Majú to veru kopce ťažké, takto sa predbiehať... 14/11/16 Tomáš Kulla Veľká Fatra a Choč
Túra Ako sa buduje tím 1. - Rakytov Tento rok je pre mňa rokom budovateľským. Okrem housebuildera (staviteľ domu), ktorý zákonite súvisí s bodybuilderom (viď nosenie tehál) sa zo mňa stáva aj zručný teambuilder („budovateľ kolektívu“). Svedčia o tom dve akcie, ktorých som sa zúčastnil, ba priam ich aj organizoval. Ako tmel kolektívu mi poslúžila turistika, hlavné heslo znelo: „Nielen guláš zjesť, ale i horu vyliezť.“ 07/11/16 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Hlivovo pod Čebraťom Medzi neznáme pomenované trasy u nás patrí Chodník Zdenka Hochmutha. Ide o červenú značku z Ružomberka na dominantu mesta - Predný Čebrať. Na pol ceste na lúke Hlivovo vybudoval na jeseň 2016 urbár obce Likavka oddychové priestranstvo. Tvorí ho rázcestník náučného chodníka, informačný panel, upravené ohnisko a drevený prístrešok. 29/10/16 Tomáš Trstenský Veľká Fatra a Choč
Túra Sidorovo (Hýrová) z Ružomberka s deťmi Cesta uháňala okolo nás, keď som náhle namieril ukazovák na predné sklo. „Tam“. Z detských autosedačiek sa dvihli dve hlavy a sledovali zadaný smer. Obdivné „Uau“ na seba nenechalo dlho čakať. „Až tam hore?“ prišla kontrolná otázka. „Veru až tam, na tú skalu.“ Tak prebehol prvý face-to-face kontakt chalanov so Sidorovom. 16/10/16 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč
Túra Krátke - za vodopádom snov Takmer do roka a do dňa sme sa zbalili, naložili deti do auta a vyrazili na Liptov za spoznávaním ďalších krás Veľkej Fatry. Dostatočne nabitý inšpiráciami som nepochyboval, že chalani budú s dovolenkou nadmieru spokojní. Jednou zo zahrievacích túr bola prechádzka k vodopádu Krátke. Ako to už býva, nie je prechádzka ako prechádzka. 07/10/16 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč
Túra Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok Najčastejším východiskom aj cieľom pre výstup na azda najkrajší výhľadový vrchol Liptova je Valaská Dubová. S Maťom sme si však povedali, že cez voľný deň tam bude isto príliš veľa ľudí a zvolili sme radšej dlhší variant so začiatkom na ružomberskej stanici a cieľom v Lúčkach, kde sa túra dá zakončiť v termálnom bazéne, pokiaľ bude dosť času. 26/09/16 Ľubomír Mäkký Veľká Fatra a Choč
Túra Štyri ročné obdobia za štyri dni Mesiac vopred dohodnutý termín na túru, ktorý vyhovuje naraz piatim ľuďom, a manželka ide na 2 týždne k mame - takú konšteláciu hviezd treba náležite využiť! Traja idú len na víkend a dvaja chceme pokračovať aj ďalšie dva dni, ak bude dobré počasie. Trasa padla na hlavný hrebeň a liptovskú vetvu Veľkej Fatry a pre zvyšných dvoch Ďumbierska časť Nízkych Tatier. 25/09/16 Tomáš Antal Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +
Pozvánka S deťmi na kolesách Čutkovskou dolinou V sobotu 17. septembra sa uskutoční na Liptove v Čutkovskej doline neďaleho Ružomberka zábavno-náučné cyklopodujatie pre deti a rodičov "S deťmi na kolesách". Deti spoznajú krásy Čutkovskej doliny formou zábavných hádanok a aktivít. Pre účastníkov bude zabezpečená aj bezplatná doprava cyklobusom. Vstup je zdarma. 12/09/16 sponzorovaný článok Správy
Túra Z Hrabova do Vlkolínca Vlkolínec, mestská časť Ružomberka, je malá podhorská osada na južnom svahu jedného z výbežkov liptovskej časti hlavného hrebeňa Veľkej Fatry v nadmorskej výške 718 metrov. Tunajšia pamiatková rezervácia ľudovej architektúry je od roku 1993 zapísaná v zozname svetového dedičstva UNESCO. Tabuľku s jej názvom míňame často cestou medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Veľakrát som mala chuť odbočiť, ale Majster čas... veď to poznáte. Teraz mám povinnosti v Ružomberku, ale až poobede. A tak mám trochu času. Vymyslím si prechádku z mesta do Vlkolínca, späť kvôli poobedným povinnostiam pôjdem lanovkou. 01/09/16 Daniela Mäkká Veľká Fatra a Choč
Túra Z Krpelian cez Kľak do Podhradia čarovne Takmer som zabudla ako vonia ticho na horách a ako chutí cesta k nemu, preto som nadšene súhlasila s túrou, ktorú navrhla kamarátka Ivka. Pôvodne sme chceli absolvovať dvojdňovku s prespaním na Chate pod Borišovom, no kvôli počasiu sme náš plán museli zmeniť. A keďže sme nechceli prejsť len časť z plánovanej túry, hľadala som na Hikingu inú alternatívu. Zvažovala som odchody a príchody do okolitých obcí pri Martine, kombinovala, skladala jednotlivé trasy ako puzzle a výsledok sa dostavil. Trasu začneme v Krpeľanoch a cez tamojšiu vodnú nádrž, Ľubochnianske sedlo a Vyšné Rudno vyjdeme na Kľak. Odtiaľ zídeme do Pohradia. Vlakom do Krpelian, autobusom z Podhradia do Martina, zvyšok po svojich. Prvýkrát. Hurá! 28/08/16 Lýdia Černegová Veľká Fatra a Choč
Túra Ostrá a Tlstá netradične Keď sme boli malí "šraci", chodievali sme do Blatnickej doliny. Tatko nás odviezol autom na malú lúčku s totemom. My, deti, sme sa hrali, ale čo robil otec, netuším. Buď pracoval, alebo sa motal po okolí. Raz sa však s nami vybral na dlhšiu prechádzku. Na Ostrú. Rozhodol som sa, že si výlet z detstva zopakujem. 22/08/16 Martin Knor Veľká Fatra a Choč
Túra Náučný chodník známa - neznáma Čutkovská dolina V Čutkovskej doline sme boli vlani prvýkrát. Aj prechádzka v daždi ma vtedy uistila, že tu nie som posledný raz a že pri prejazde Ružomberka sa zastavím aspoň na chvíľku pookriať a nadýchať sa čistého vzduchu. Preto aj prvý deň liptovských túlačiek so synom a vnúčikom opakujeme návštevu. Chceme sa prejsť novým náučným chodníkom. Pamätám si, že cesta po asfaltke stúpa pozvoľna, preto berieme Kubimu bicykel. Je krásny slnečný deň, teplota asi 20 stupňov, prakticky bezvetrie. Usedené dieťa poskakuje okolo auta, nevie sa dočkať, my sa orientujeme na tabuli. 15/08/16 Daniela Mäkká Veľká Fatra a Choč
Cyklotúra Cyklo Korytnička: Korytnica – Ružomberok a späť Tranzitným dopravným ťahom cestou č. I/59 z Banskej Bystrice cez Donovaly do Ružomberka pravidelne cestujem na hory. Dávnejšie som si všimol, že popri ceste je torzo telesa úzkokoľajnej železnice, ktorá v rokoch 1908 až 1974 spájala Korytnicu s Ružomberkom. Idúc na "autopilota" som často rozmýšľal, že by sa tu hodila cyklotrasa, veď teleso bývalej železnice sa na to priam pýta. V júni tohto roku sa to podarilo a keďže masové "otváračky" príliš neobľubujem, idem trasu preskúmať asi o mesiac neskôr, pekne v pokoji cez pracovný týždeň. 11/08/16 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry, Veľká Fatra a Choč
Cyklotúra Tour de Slovensko 2013 V roku 2013 sa konal jubilejný 100. ročník legendárnej Tour de France. S kamarátom Tomášom sme si povedali, že na počesť legendárnej jazdy by sme si mohli spraviť našu súkromnú Tour po Slovensku. Trasu sme plánovali podľa toho, kde sme vedeli nájsť nocľah. Vzhľadom na to, že obaja sme len rekreační cyklisti, určili sme si hranicu cca 100 km za deň. Napokon sme v cyklistickom sedle strávili spolu 35 hodín 28 minút a 33 sekúnd počas 7 dní, prešli 651,11 km a videli sme približne 126 krásnych slovenských obcí. Ospravedlňujem sa, že článok píšem až teraz, ale moja lenivosť mi to skôr neumožnila. Preto som sa k písaniu dokopal až potom, čo som si prečítal zopár podobných článkov z viacdňových túr a cyklovýletov. 04/08/16 Adam Rusinko Slovensko, Nízke Tatry, +
Reportáž 1. ročník pretekov Ultra Fatra naživo Dnes o 7:00 úspešne odštartoval nový ročník ultra-trailových pretekov Ultra Fatra. Trasa s parametrami 56 km/3860 m začína v Dolnom Harmanci, vedie cez Japeň, Staré hory, Ostredok, Chatu pod Borišovom, Rakytov, Smrekovicu a Sidorovo do Ružomberka. Na štart sa v peknom počasí postavilo 95 pretekárov. 30/07/16 Soňa Mäkká Reportáže
Veľká Fatra a Choč
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Veľká Fatra a Choč“ zahŕňa územie Veľkej Fatry a Chočských vrchov. Horstvá patria k jadrovým (kryštalickým) pohoriam Slovenska. Nachádzajú sa v Žilinskom samosprávnom kraji a len malá časť na juhovýchode Veľkej Fatry zasahuje do Banskobystrického samosprávneho kraja. Túry v oblasti popisujú potulky po geomorfologických podcelkoch Veľkej Fatry: Hôľna Fatra, Bralná Fatra, Šípska Fatra, Zvolen, Lysec, Šiprúň, Revúcke podolie a v Chočských vrchoch po Choči, Sielnických vrchoch a Prosečnom. K oblasti sa pričleňujú podhorské časti v Turčianskej kotline a Liptovskej kotline. Územie Veľkej Fatry je národným parkom.

Chočské vrchy s najvyšším bodom Veľký Choč (1611 m) a Veľká Fatra s najvyšším bodom Ostredkom (1592 m) sú piatym a šiestym najvyšším pohorím Slovenska. Výškové rozpätie oblasti od 400 m n. m. na Váhu pri Sučanoch až po najvyššie časti svedčí o členitom povrchu. Túry v oblasti patria prevažne medzi stredne ťažké. Oblasť pokrýva bukový, smrekový, kosodrevinový a subalpínsky vegetačný stupeň. Hrebeňové partie Veľkej Fatry sú turisticky vyhľadávané pre hôľny charakter. Hustú sieť kvalitne značených turistických trás využíva mnoho návštevníkov. V zime sa v najvyšších partiách často vyskytujú vyznavači zimných športov, ale tiež lavíny.