Túra Podhorie Slanských vrchov 10 Na dnes ešte hlásia pekné počasie, a tak ma priateľ oslovil, či nebudeme pokračovať v potulkách podhorím Slanských vrchov. Ešte na nás čaká veľa dedín, dediniek a zaujímavých miest... Bude to jubilejná, v poradí desiata etapa. Predchádzajúcu sme skončili v Košickom Klečenove a tu budeme pokračovať v putovaní. 15/07/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Mošník, Vyžník, Rankovské skaly a Herľany Jarné počasie k nám prišlo vo veľmi teplom šate, preto hneď po sobote využívam nedeľu na turistiku, aby som si čo najviac užil pekný čas. Ak sa obloha v apríli zatiahne, potom budem sedieť doma a hľadieť von z okna pri obhrýzaní nechtov. Priatelia majú celkom dobrý turistický cieľ, a tak to skúsim, aj keď sobota bola dosť náročná. Treba si vyskúšať dva dni pohybu po sebe, ako sme na tom po zimnej turistike. Otestovať sa či máme dostatočnú kondíciu na viacdňové potulky v prírode, keď sa bude dať prespať pod širákom. Nemám takéto skúsenosti, ale človek sa učí celý život a svoj turistický chcem využiť, keď na to budem mať viac času ako doteraz. 03/07/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Čertova miska, Čulkov a Rozsypaná skala Mesiac apríl je na začiatku, veď je ešte len jeho druhý deň. Počasie je vynikajúce, nie pravé bláznivé aprílové. Slniečko nám svieti a teploty sú skôr letné ako jarné. Zrána sú ešte miestami stopy po prízemnom mráziku, ale počas dňa je to pohoda. Perúni zo Zámutova dnes začínajú letnú turistickú sezónu výstupom na Čulkov. Pri jednom z minuloročných článkov, kde počasie znemožnilo prejsť celú trasu podľa plánu, som sa vtedy rozhodol, že sem prídem a prejdem zvyšnú časť. Ide o Zámutovské skaly – Čulkov, tak som to nemohol nechať bez povšimnutia, a to v čase, keď sú stromy bez lístia a viditeľnosť zo skál o to väčšia. 12/06/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Okruh okolo Skároša Slniečko zohrieva zem svojimi jarnými lúčmi, a tak chcem využiť každú vhodnú chvíľku pre svoje turistické ciele, kde som plánoval spoznať ďalšiu časť Slanských vrchov. Skároš je dedina, ku ktorej má viažu spomienky na detstvo, keď sme tam chodievali k starým rodičom. Keď mi zomrel otec, styky s príbuzenstvom sa prerušili, takže som nemal možnosť spoznal bližšie okolie. Dnes, keď som zanieteným turistom a vyznávačom krás prírody, často rozmýšľam aj o tejto lokalite a chcem dôvernejšie spoznať vrchy a vŕšky po oboch stranách Slanských vrchov. Aj v rodisku otca. Je tu nádherný kraj pod horami a len pár kilometrov od hranice s Maďarskom. 02/06/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Podhorie Slanských vrchov 9 Zima je za nami a príroda sa začína prebúdzať. Je čas vybrať sa a pokračovať s priateľom Tonom v snahe obísť celé Slanské vrchy po dedinách a dedinkách v jeho podhorí. Čakali sme na teplejšie počasie, aby sme vyrazili za ďalšími miestami na západnej strane pohoria. Na jeseň sme skončili v známom a vyhľadávanom mieste, ktorým je studený gejzír Herľany. Práve tu začneme tohtoročné putovanie za zaujímavosťami podhorských dedín a ich blízkeho okolia. Z podcelku Slanských vrchov okolo Makovice sa dostaneme do časti Mošníka. Veríme, že aj táto časť nám ukáže svoju krásu a množstvo neznámych miest. Objavíme pekné zákutia a dozvieme sa niečo zo súčasností, ale aj minulosti podhorských obcí. 12/05/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
MTB Veľký Milič má štyri poschodia Veľký Milič sa pred niekoľkými rokmi stal mojou srdcovkou. Maličký sopečný masív je prešpikovaný lesnými cestami a cestičkami. Zakaždým, keď tam človek ide, môže nájsť niečo nové a nepoznané. Vulkanické horniny vychádzajú na povrch všade, a tak môžete hocikde natrafiť na kamenné moria, skalky, osamelé bralá i maličké skalné mestá, a to dokonca aj pri pohybe na bicykli. Dávam si niektoré z jeho štyroch poschodí každý rok ako marcovú jarnú rozcvičku. 05/05/16 Eva Dučaiová Slanské vrchy
Túra Lesný náučný chodník Herlica Konečne som sa dostal do severnej časti Slanských vrchov. Rád by som presnoril a poprechádzal sa trasami v okolí Šimonky, Čiernej hory, Troch chotárov. Keď som tu bol naposledy, ani nie tak dávno v okolí Petroviec, už vtedy pri návrate z primátorského výstupu som začal uvažovať o Lesnom náučnom chodníku Herlica. Potrebné bolo čakať, kedy sa umúdri počasie, aby som mohol vyraziť na túru. 27/04/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Čierna hora z Petroviec Začala sa druhá polovica februára, počasie je akoby aprílové, prší a vo vyšších polohách sneží. Rána sú hmlisté, ale aj napriek tomu turisti nechcú sedieť doma. Stále sa niečo objaví na turistických stránkach. Kluby si schválili nové turistické plány, ktoré ich budú viesť počas roka. Je to neskutočné množstvo podujatí, či už miestnych alebo regionálnych. Niekoľko rokov nás priatelia turisti z Hanušoviec nad Topľou pozývajú na ich zimný výstup na Čiernu horu s možnosťou bežiek. Na 13. ročník to vyjde časovo aj mne, a tak sa konečne môžeme s priateľmi z okolia stretnúť na akcii KST Krokus Hanušovce nad Topľou. 22/04/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Kamenná hora a jazero Izra z Kuzmíc Nemôžem doma obsedieť, ťahá ma to von trocha sa prejsť. Počasie bolo od začiatku týždňa premenlivé a umúdrilo sa až vo štvrtok. Čo tak niečo počas piatka, možno bude ešte pekne, len aby nepršalo. Sneh sa topí, a tak určite bude v horách dosť mokro a blatisto. Kam sa vybrať? Volal som priateľovi, ale ten nemal chuť ísť von, tak niečo vymyslieť pre seba samého, aby to nebolo veľmi náročné a nebezpečné. 31/03/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Lipov kameň a Onderkové skaly Zima by mala byť ešte vo svojej najkrajšej podobe, ale skutočnosť je úplne iná. Je začiatok februára, ale nič tomu nenasvedčuje. Posledné dni boli veľmi hmlisté, ale dnes to vyzerá na celkom pekný deň. Sneh na rovine celkom zmizol a určite ho už nebude ani v nižších horských polohách. Bolo by škoda nevyužiť to na peknú prechádzku a po čase sa vrátiť na miesta, na ktorých som nebol dlhší čas. Čo tak Lipov kameň? Čo sa tam zmenilo, či ešte vôbec stoja skaly alebo padli za obeť ťažbe a ostane po nich, len škaredá diera, prázdnota a potom sa uvidí, kam ďalej. Aj na miestach, kadiaľ sme chodili, sa vždy dá objaviť niečo nové, čo nás obohatí o nové poznatky. 18/03/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Hrady v okolí Košíc a Prešova s deťmi za 5 dní Nápad stráviť dovolenku na východnom Slovensku vo mne skrsol, keď som zistil, ako mladší syn vníma vzdialenosti. Košice boli pre neho synonymom niečoho strašne ďalekého, naproti tomu Chorvátsko či Anglicko boli blízko. Ak nerátam Tatry a Slovenský raj, deti nikdy neboli na východe Slovenska. Iba mladší syn bol na jar v kúpeľoch v Štóse. Povedal som si, že je načase to zmeniť a bol z toho veľmi dobrý výlet. 10/03/16 Vladimír Prutkay Čierna hora, Slovenský kras, +
Túra Na Šimonku a Zámutovské skaly zo Zámutova Silvestrom sme sa rozlúčili so starým rokom a hneď na začiatku januára je potrebné začať ukrajovať turistické kilometre v prírode. Chodiť, hľadať a objavovať nové, krajšie miesta alebo ísť tam, kde sme ešte neboli. Preto chcem hneď prvú nedeľu nového roka zasvätiť turistike a krásam mojej srdcovky – Slanským vrchom. Ako ináč by som mohol začať turistický rok, ak nie vychádzkou na najvyššie miesto v pohorí - výstupom na Šimonku. Konečne k nám zavítala pani Zima, aj keď zatiaľ nie so snehom, ale mrazy klesajú k -15 °C. To však správnych turistov a milovníkov prírody nemôže odradiť, a tak prvé kilometre venujem miestam, kade som chodil málo alebo ich nepoznám. 12/02/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Skaly pod vyhliadkou Holubej hory Posledný novembrový piatok, podľa predpovedí počasia by malo byť zlepšenie počasia. S Tonom sme sa dohodli, že pôjdeme pozrieť na Vetrové diery (Vitrové dziry) za chladného jesenného dňa. Tono je správny parťák, s ktorým veľmi rád chodím na potulky v Slanských vrchoch, mám sa od neho ešte veľa čo naučiť. 04/01/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Zlodej, Malý a Veľký Milič Babie leto je v plnom prúde, s manželkou dostávame priepustku od detí a tak narýchlo hľadám miesto, kde by sme si užili teplé lúče a navštívili miesta, kam sa bežne nevieme s dvojicou predškolákov dostať. Pohľad mi v mape spočinie na trojici kopcov na maďarsko-slovenskej hranici. Je to Zlodej, Malý a Veľký Milič. Zbalíme drobný proviant a narýchlo vyrážame. 28/12/15 Palo "Axel" Gomboš Slanské vrchy, Maďarsko
Túra Lesnícky NCH Zámutovská kolejka Cez leto sme nadávali, že je extrémne horúco, že neprší. Prišla jeseň a s ňou konečne dážď, aby napojil vyprahnutú zem a naplnil suché horské potoky, v ktorých skoro ani voda nebola. Prišiel deň, ktorý bol dlhší čas označený v kalendári ako túra a na ktorý som sa nesmierne tešil. Je sobota 18. októbra 2015 a 2 dni prší. Ideme, či nejdeme na výlet? Večer ešte volám priateľovi, že ak nebude doslova liať ako z krhly, tak nech ma ráno čaká doma a ideme do Zámutova na podujatie, ktoré pripravili Lesy SR s KST Perún Zámutov. Ide o II. ročník prechodu s názvom Lesníckym chodníkom Jozefa Dekreta Matejovie. 20/12/15 Marián Jaššo Slanské vrchy