Túra Zadná lúka – Penhýbel – Borisko Máme tretí, resp. pre mňa druhý deň túlačky. Ráno nás budia kvapky dažďa, dopadajúce na naše celtové prístrešky. S Radom začíname mať zajačie úmysly a zisťujeme, kade by sa dalo čo najskôr dostať do civilizácie a utiecť pred dažďom. No o ôsmej dážď ustáva, preto rýchlo balíme veci a snažíme sa zistiť, čo hovoria predpovede počasia. Vyzerá to nádejne. Čo je však horšie, je stúpanie od Zadnej lúky na Rúbaný vrch. Hneď zavčas rána sa nám do kopca veru nechce. Kam asi vedie táto lesná cesta? Pozeráme do mapy a zisťujeme, že má namierené práve tam, kam my a zároveň obchádza skaly, z ktorých sme včera pozerali na okolie. Je rozhodnuté. Ideme po zvážnici, ktorá plynulo stúpa a aspoň sa rozchodíme. 23/06/14 Kolektív autorov Vtáčnik, Tribeč
Túra Handlová – Jarabá skala – Zadná lúka Pre dobrý vander sú dôležité dve veci: partia a lokalita. Skupina podobne naladených ľudí, ktorí sa síce nevidia často, ale ich stretnutia vždy stoja za to, a krajina minimálne narušená človekom, s minimom návštevníkov, bohatá na lesy, lúky, vodu. Nie náhodou sme si za miesto prvej tohtoročnej viacdňovky zvolili hrebeň Vtáčnika. 16/06/14 Kolektív autorov Vtáčnik
Túra Buchlov a Žarnov z Hornoveskej doliny Na tento deň som mal iné turistické plány, no neplánované akcie bývajú najlepšie, preto som bez váhania prijal ponuku od turistov z nášho klubu a vybral som sa s nimi do pre mňa ešte nie veľmi známych miest – do pohoria Vtáčnik. Bol som tu doteraz len dvakrát a vždy iba na najvyššom bode pohoria a na Kláštorskej skale. Naším cieľom dnes bude PR Buchlov, ktorú tvoria tri andezitové bralnaté vrcholy – Buchlov, Sladná skala a Žarnov. 24/02/14 Zdeno Vasilišin Vtáčnik
Túra Buchlov – plnenie túžby o západe slnka Vtáčnik je moje domovské pohorie a je preto logické, že som v ňom navštívil takmer všetky najatraktívnejšie miesta. Lenže ako býva zvykom, niektoré si zasluhujú väčšiu pozornosť. A jedným z takých bol a je pre mňa Buchlov. Vzdialené vyzývavé skalné bralá, ukrývajúce sa mimo hlavného hrebeňa. A hoci som na ňom bol dvakrát, v hlave sa mi dlho prevaľovala ešte jedna túžba. Bol to východ a hlavne západ slnka. Prvýkrát som sa ju pokúsil naplniť v lete 2011, ale určité tragikomické udalosti mi to prekazili. Ale sny sa majú plniť a pre ďalší pokus som si vybral koniec augusta 2012. 28/10/13 Martin Baniari Vtáčnik
Túra Krížom-krážom cez Vtáčnik Pred rokmi som prešiel hrebeň pohoria s malou odbočkou na Makovište, a tým bol Vtáčnik vybavený. Nič ma nelákalo vrátiť sa tam. Lenže potom som kdesi videl špáru, ktorou sa lezie na Buchlov a začal sa rodiť plán na opätovnú návštevu pohoria. A keď som zistil, že sa tu nachádzajú hneď dve zaistené cesty, len som hľadal vhodný termín. Medzitým som ešte zazrel obrázky zrúcaniny Sivý Kameň a šéf oddielu mi spomenul akýsi vodopád, čím bola trasa výletu určená. Idem do Vtáčnika znova, avšak tentokrát si prezriem to najzaujímavejšie, čo sa v ňom nachádza. 10/06/13 Martin Knor Vtáčnik
Reportáž Ponitrianska stovka 2011 Ani po absolvovaní dvoch stoviek v tomto roku (Lazovej - L100 a Trnavskej - TT100) si stále ako diaľkoplaz nepripadám. Napokon aj Teslácku som nechal plávať, pretože sa mi nechcelo po TT100 znova otravovať kamoša s ubytovaním v Bratislave a Špačínska mi nebola odporúčaná kvôli asfaltu, ktorý tvorí väčšinu trasy. A asfalt naozaj nemusím. Na Ponitriansku 100-vku som náhodou natrafil na internete a hneď sa mi zapáčila trasa cez pohoria Tribeč a Vtáčnik, ktoré som mal prelezené len čiastočne. 07/10/11 Jaroslav Naď Vtáčnik, Tribeč
Túra Hliník nad Hronom – Jedľové Kostoľany Snažím sa spoznávať všetky slovenské pohoria a tak sa často nevraciam počas viacdňoviek do tých istých hôr. Po desiatich rokoch som sa rozhodol s novým parťákom zavítať do Vtáčnika a aby to nebola len klasická hrebeňovka, začínali sme z Hliníka nad Hronom. No po pravde, inam sme sa ráno v sobotu nevedeli SAD dostať a to sa Milan musel do Trnavy zo Skalice doviezť vlastným autom. 24/06/11 Miroslav Svítek Pohronský Inovec, Vtáčnik
Túra Ostrý Grúň – Penhýbel – Jedľ. Kostoľany Moja turistická duša nemá leto príliš v láske. Aj na horách je veľmi teplo, silné opary zahaľujú pohľady do diaľok a tie množstvá ľudí, ktoré sa dajú stretnúť v Tatrách, Fatrách, či na známych a vyhľadávaných trasách. To ma v lete akosi odpudzuje od akejkoľvek návštevy Tatier, Fatier a na míle sa vyhýbam známym a vyhľadávaným trasám. V lete sa rád túlam v tieni lesov, kde je príjemný chládok a na bohom zabudnutých turistických trasách, kde naposledy išla hádam len noha značkára. 25/10/10 Anton Zahradník Vtáčnik, Tribeč
Túra Extrém 2009 Súkromné turistické podujatie nesie názov Extrém 2009 a spočíva v zdolaní 4 kopcov, ktoré obklopujú Hornonitriansku kotlinu v nasledujúcom poradí: Vtáčnik (1346 m), Kľak (1351 m), Magura (1146 m) a Rokoš (1010 m). Sú to všetko kopce s nadmorskou výškou nad 1000 m. Výstup a zostup na každý kopec vedie rozdielnou trasou a k jednotlivým kopcom sme sa presúvali autom. Časovo to treba zvládnuť do 24 hodín. 30/10/09 Juraj Škoda Malá Fatra, Vtáčnik, +
Túra Hrebeňom Vtáčnika – sever „Najkrajšie pohorie na Slovensku je Vtáčnik!” Že kto to hovorí? Snáď by sa nejaký zarputilý lokálpatriot zo Sebedražia alebo Prochote našiel. Možno ešte miestny značkár. A možno aj v jednej osobe. Objektívne: Vtáčnik najkrajším slovenským pohorím určite nie je. Ale zase bola by ho škoda vybaviť mávnutím ruky ako “dáke kopčeky tam voľade na západe, tam ako je Inovec a Tribeč”. Je tu skrytých pár miest, ktoré vám zaručene ťahajú foťák z brašne a sánku k zemi. Pár scenérií, aké sa inde nenájdu a vďaka ktorým pripustíte, že pre niekoho môže byť aj Vtáčnik ten naj. Ja to pripúšťam aj u seba, každou túrou viac a viac. 12/10/09 Matúš Morong Vtáčnik
Cyklotúra Bicyklom k vodopádu na Pokutskom potoku Na Slovensku je veľa menej populárnych miest a podľa mňa medzi ne patrí aj pohorie Vtáčnik, neveľké horstvo na strednom Slovensku. Ponúka nielen veľa príležitostí na pešiu turistiku, ale aj na cyklovýlety. Jednu kratšiu bicyklovú túru vysoko pod hlavný hrebeň pohoria som absolvoval v peknú májovú nedeľu. Túra je stredne náročná, nie je dlhá, ale považujem ju za zaujímavú. 09/07/09 Ján Roháč Vtáčnik
Ferrata Klettersteigom na Veľký Grič Práce už mám tento týždeň po zuby, povedal som si poslednú októbrovú sobotu. A keď som obvolal moje chudiatka a oznámil im, čo sa od nich očakáva, ostal som nemilo prekvapený, pretože mi tentokrát dali košom. Nuž nevadí, pôjde Peťko na kopce sám. 04/11/08 Peter Antol Vtáčnik
Túra Z Považia ku stredu Európy Mnoho túr som absolvoval spôsobom, že v danom pohorí som pochodil hrebeň a najkrajšie časti, vyzobávajúc tak hrozienka z koláča. V poslednom čase ma čoraz viac lákajú také trasy, kde by som spoznal aj okrajové časti, ak sa takto navyše dokážem dostať z jedného horstva do iného a spoznám tak "súvislosti". Aj na tri dni v závere leta som si zvolil putovanie takého charakteru. 29/09/08 Michal Bukvai Kremnické vrchy, Vtáčnik, +
Túra Kľak - Nová Baňa V piatok 25. 8. 2006 pätnásť kamarátov oboch pohlaví z turistického oddielu Bjatek nastúpilo v Bratislave do zrýchleného vlaku smer Žarnovica. Cesta prebiehala v dobrej nálade. V Žarnovici nás už čakali hlavní organizátori, miestni rodáci Vierka a Emil. Odviedli nás do SOU drevárskeho, ktoré nás prichýlilo na jednu noc. Ochotné kuchárky nám pripravili skvelú večeru a tak s plnými žalúdkami sa dobre debatovalo, hlavne keď bolo čo posielať dookola. Ani neskoré zaľahnutie nás nezbavilo dobrej nálady. 30/05/08 Miroslav Svítek Pohronský Inovec, Vtáčnik
Túra Hrebeňom Vtáčnika - juh Bolo by hriechom proti turistickému vierovyznaniu premárniť slnečný októbrový víkend, ukončujúci tohtoročné krátke babie leto. Cieľ už mám vybraný dávnejšie – domovské pohorie Vtáčnik som už pridlho obchádzal zo všetkých strán. Vcelku nenápadný horský celok sa tiahne v dĺžke približne 25km v JZ-SV smere, oddeľujúc Hornonitriansku a Žiarsku kotlinu. Pohľadom do mapy odhadujem, že polovica hrebeňa po Podhradie s nástupom v Osľanoch bude na jeden deň tak akurát. Túru na poslednú chvíľu posúvam na nedeľu, sobotný rozfúkaný deň mi pripravil čisté nebo a ďaleké výhľady. 05/11/07 Matúš Morong Vtáčnik