Túra Skaly pod vyhliadkou Holubej hory Posledný novembrový piatok, podľa predpovedí počasia by malo byť zlepšenie počasia. S Tonom sme sa dohodli, že pôjdeme pozrieť na Vetrové diery (Vitrové dziry) za chladného jesenného dňa. Tono je správny parťák, s ktorým veľmi rád chodím na potulky v Slanských vrchoch, mám sa od neho ešte veľa čo naučiť. 04/01/16 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Zlodej, Malý a Veľký Milič Babie leto je v plnom prúde, s manželkou dostávame priepustku od detí a tak narýchlo hľadám miesto, kde by sme si užili teplé lúče a navštívili miesta, kam sa bežne nevieme s dvojicou predškolákov dostať. Pohľad mi v mape spočinie na trojici kopcov na maďarsko-slovenskej hranici. Je to Zlodej, Malý a Veľký Milič. Zbalíme drobný proviant a narýchlo vyrážame. 28/12/15 Palo "Axel" Gomboš Slanské vrchy, Maďarsko
Túra Lesnícky NCH Zámutovská kolejka Cez leto sme nadávali, že je extrémne horúco, že neprší. Prišla jeseň a s ňou konečne dážď, aby napojil vyprahnutú zem a naplnil suché horské potoky, v ktorých skoro ani voda nebola. Prišiel deň, ktorý bol dlhší čas označený v kalendári ako túra a na ktorý som sa nesmierne tešil. Je sobota 18. októbra 2015 a 2 dni prší. Ideme, či nejdeme na výlet? Večer ešte volám priateľovi, že ak nebude doslova liať ako z krhly, tak nech ma ráno čaká doma a ideme do Zámutova na podujatie, ktoré pripravili Lesy SR s KST Perún Zámutov. Ide o II. ročník prechodu s názvom Lesníckym chodníkom Jozefa Dekreta Matejovie. 20/12/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Dziravi kameň, Zbojnícka pivnica a Okrúhly vrch Doznela jeseň s čarom jesenných farieb, ale aj hmlami a nepriaznivým počasím. Už pred týždňom som prechádzal časť dnešnej trasy. V podstate som sa k nej vrátil, lebo v prvú vychádzku som nenašiel niektoré miesta, ktoré som chcel navštíviť za každú cenu. Urobil som si dôkladnejšiu prípravu a aj napriek tomu, že počasie nebolo súce na pekné výhľady, vôbec mi to v hmlistý deň neprekážalo. Išlo o miesta v "srdcovke" - v Slanských vrchoch, ktoré som mal dlhšiu dobu na muške a po okolí som sa ponevieral. Vôbec ma netrápilo, že v porovnaní s predošlou vychádzkou to bolo rozdielne, ako by som porovnal deň s nocou. Veď príroda má čaro za každého počasia a tiež počas rôznych ročných období. 13/12/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
MTB Bogota Hlavné mesto Kolumbie a cyklotúra? Znie to možno ako skvelý nápad, ale na takéto dobrodružstvo by som kolegu nenahovoril, keďže plánujeme iba krátky ranný výjazd pred nástupom na pracovisko. Jesenné brieždenie teda bude patriť iba rovnomennému kopcu v Slanských vrchoch a jazdeniu po lesných cestách nad obcou Svinica. 03/12/15 Palo "Axel" Gomboš Slanské vrchy
Túra Podhorie Slanských vrchov 8 Po čase sa opäť dostávame k turistike podhorím Slanských vrchov. Pre lepšiu dostupnosť dedín je to počas pracovného týždňa, a to v piatok. Stále nás, aj na konci leta (18. 9.), moria horúčavy. Aj dnes sa má teplota vyšplhať nad 30 °C. Už len na to pomyslieť a som celý spotený. Možno to nebude až také zaujímavé, ale teraz prestať, by bolo škoda, veď to je moje tretie pokračovanie a obce aj celkom malé dedinky majú svoje skryté tajomstvá a zaujímavosti. A niečo sa snáď nájde aj cestami cez lesy z jedného miesta na druhé. 23/11/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Hrebeňom Mošníka z Dargovského priesmyku Po augustových tropických dňoch sa konečne ochladilo a vyzerá to tak, že začína prichádzať jeseň so svojou farebnosťou. Včera konečne dorazil dlho očakávaný dážď, trocha zvlažil vyprahnutú zem. Na dnes hlásia premenlivé počasie s možnosťami prehánok a búrok. V utorok som prechádzal peknú trasu po Slanských vrchoch v miestach Kozačka a Urvisko. Na konci Urviska je skalný útvar, na ktorý je vidieť práve spod Mošníka. Preto dnes budem hľadať výhľad k miestu podobajúcemu sa na slona s opuchnutým chobotom. Dúfam, že sa mi zámer podarí a ak nie, tak prejdem hrebeňom Mošníka do Herlianského sedla a potom sa vrátim po cyklotrase cez Bordu naspäť. 15/11/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Prechod hrebeňom Kozáčky a Urviska V deň Ústavy SR sa usporadúva množstvo turistických podujatí a akcii, ale rozhodujem sa pre prieskumnú túru, samozrejme, v mojej srdcovke - Slanských vrchoch. Dlhší čas mám v pláne prejsť sa po dvoch hrebeňoch z východnej strany tiahnuce sa k Cabovu, nad dedinami Kravany a Stankovce. Trocha ma máta extrémne tropické počasie, ktoré nás sužuje celý mesiac, hlavne bez dažďa v týchto končinách. Aj na dnes hlásia teploty do 36 °C. Bude to určite náročne a v neznámom teréne ešte o čosi viac. V niektorých miestach budú prudšie stúpania. Dúfam, že tieň lesa snáď eliminuje páľavu. Bude to o hľadaní, túlaní sa a objavovaní nových krásnych miest. 12/10/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Tancoška, Dubník a opálové bane Cez týždeň nás opäť moria tropické horúčavy, ale siedmu časť Podhorím Slanských vrchov sme mohli uskutočniť iba na konci pracovného týždňa, a to v piatok. Predchádzajúca časť nás doviedla do dedinky Lúčina a dnes budeme odtiaľ vyrážať smerom na juh. Okrem podhorských dedín sa chceme pozrieť na Tancošku, Dubník, kde je najvyššia stavba na Slovensku v podobe televízneho vysielača a v jeho blízkosti opálové bane i osada Dubník, v ktorých sa ťažil vzácny opál. 20/09/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Z Breziny na rozhľadňu Veľký Milič a späť V sobotu večer som rozmýšľal, čo by bolo dobre si naplánovať na nedeľu. Chcel som opäť niečo samotárske, prejsť sa po horách len tak sám. Kráčať cestami aj necestami, chodníkmi lesnej zveri, ale určite za niečím novým, čo sa podarí objaviť. Chodievam po Slanských vrchoch dosť často, je to moja srdcová záležitosť. Spoznať a prejsť vrchy v mojej blízkosti skoro do detailov. Je to dosť rozložité pohorie, a tak to ešte nejaký čas bude trvať, kým prejdem všetky najkrajšie časti pohoria tiahnucého sa zo severu od Hanušoviec nad Topľou až k Byšte pri južnej hranici s Maďarskom. 04/09/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Rankovské skaly, Makovica a Ľubovičný vrch Letný sobotný deň má byť podľa predpovedí počasia s hodnotami nad 30 °C. Vieme, že to bude náročné, ale na dnešnej akcii sme sa dohodli, a tak sa nič meniť nebude. Máme v pláne navštíviť miesta v Slanských vrchoch, kde som ešte nebol, ale určite sa nachádzali v mojich dlhodobých turistických plánoch. Priatelia turisti z KST Perun zo Zámutova uskutočňujú tradičné podujatie, a to výstup na Makovicu. Ja a môj veľmi dobrý priateľ Tono sa k nim pripojíme až na vrchole Makovica okolo poludnia. Trasa by mala smerovať z dedinky Herľany, od známeho studeného gejzíru, odkiaľ vyrazíme za novými poznatkami a krásami. 30/08/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Latinský a Raslav kameň Môj veľmi dobrý priateľ sa rozhodol pre menej tradičnú turistiku - či už pešo, alebo bicyklom prejsť celé podhorie Slanských vrchov. Navštíviť podhorské dediny, ich kultúrne miesta alebo zaujímavosti v ich blízkosti v horách. Vždy ma to lákalo, keď som sledoval jeho predošle časti. Občas ma nahováral na výlet, ale cez víkend sa pre cestovanie spojmi praktizovať veľmi nedá a cez týždeň som nemohol ísť. 26/07/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Skárošská vyhliadka, hrad Füzér, Izra a ROP-íky Zabudnuté ROP-íky a hrad Füzér (slov. Fizer) sú vojenské historické pamiatky, ktoré ponúka južná časť slovenských a severná časť maďarských Slanských vrchov. Ak k tomu priradím Skárošskú vyhliadku (Skárosi kilátó) a jazero Izra, okruh z a do Slanskej Huty stojí určite za návštevu. 06/07/15 Henrich Tomáš Slanské vrchy, Maďarsko
Túra Vitrové dziry (Vetrové diery) a Veterník Zvažoval som či mám zverejniť jednu zaujímavosť zo Slanských vrchov pod Veterníkom a podeliť sa o s ňou s čitateľmi a turistami, ktorí obdivujú našu prekrásnu prírodu. Určite nie som sám, kto o týchto miestach a dierach vie. Nachádzajú sa v blízkosti modrej turistickej značky Herľany - Spálená stráň - Lazy - kúpele Borda. 03/07/15 Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Biely vrch, Stredná hora a Mošník Rána na začiatku apríla sú dosť mrazivé a dokonca sa na horách objavil nový sneh. Na dnes hlásia prehánky, takže sa budem tešiť na sneženie. O mesiaci apríl sa hovorí, že je bláznivý, tak na prekvapenie musí byť turista pripravený. Kam sa dnes vyberiem, ktorý kút prejdem, odkiaľ a kam. Na začiatku trasy sa s tým každý jeden turista vždy zaoberá. Samozrejme, že v mojom prípade sú najnavštevovanejším pohorím Slanské vrchy a oblasť v okolí Dargova. Často prechádzam Bačkovskou dolinou, ale cez vrch Stredná hora som nešiel. Občas si po večeroch robím rôzne trasy a plány, kadiaľ by som išiel a čo všetko by bolo zaujímavé si počas túry pozrieť. 05/06/15 Marián Jaššo Slanské vrchy