Túra Skalnatá cez Vidlárovú dolinu Tohtoročná zima je skromná na sneh na celom Slovensku, nielen v Malých Karpatoch. Kým vo vyšších horách vládne v januári aspoň krásne slnečné počasie, nižšie polohy majú na jednej strane smolu, že sú celé dni zahalené v hustej hmle, no na druhej strane od asi 400 m vládnu aj tu zimné podmienky. Na zemi sa nachádza pár centimetrov snehu, ktorý je zmiešaný s námrazou padajúcou z omrznutých stromov. Takúto tajomnú náladu mám v Malých Karpatoch rád. dnes Zdeno Vasilišin Malé Karpaty
Túra Zimný vodopád Skok s deťmi Zima 2019/2020 veľmi neoplýva snehom a ak už niekde sneží, spravidla inde, než sa práve nachádzame. Aj preto sa tešíme, keď nás začiatkom jarných prázdnin vítajú zasnežené Vysoké Tatry. A keďže ďalšie dni majú byť teploty až do plus ôsmich stupňov, neváhame a napriek únave z neskorého nočnému príchodu nasledujúce ráno hneď vyrážame na túru. včera Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Kalvária nad Kysuckým Lieskovcom V článku by som rada upozornila na milé dielko - Kalváriu nad Kysuckým Lieskovcom, ktorá je celá umiestnená v prírode a je dobrým tipom pre vychádzku s deťmi, priateľmi alebo širšou rodinou. Dávnejšie, v roku 1995 bola nad Kysuckým Lieskovcom v lokalite s názvom Rovne postavená murovaná kaplnka Panny Márie. Pričinil sa o to miestny turistický klub, ktorý sa zameriava aj na vysokohorskú turistiku. Neskôr, v roku 2013 tu pribudla aj kalvária, ktorej posledné zastavenie stojí pri spomínanej kaplnke. A práve na kalváriu sme boli zvedaví. Prechádzku zastaveniami na asi 1,5 kilometri dlhom úseku zvládnu všetky vekové kategórie. My sme tu strávili milé nedeľné poobedňajšie dve hodinky. včera Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Správa Lesy SR robia obštrukcie s dohodou o znížení ťažby dreva v BA V lesoch okolo Bratislavy sa malo menej ťažiť a prioritou mala byť rekreačná funkcia. Štátny podnik Lesy SR to sľúbil na základe štúdie Technickej univerzity vo Zvolene. Lesníci mali od mesta Bratislava dostávať kompenzácie za zníženie ťažby. Dohoda však stále nie je podpísaná. Magistrát hovorí, že čaká na Lesy, tie tvrdia, že na ťahu je magistrát. 01/04/20 Soňa Mäkká Správy
Túra Ako som pod Nevoľným hodil papuliaka Niektoré túry sú zaujímavé tým, čo počas nich vidíte, iné tým, čo počas nich zažijete. Avšak najlepšie je, keď sa tieto veci spoja. Teda, keď počas túry vidíte množstvo atrakcií a zároveň sa prihodí čosi nezvyčajné. Presne taká bola prechádzka z Nevoľného, na ktorú som sa vybral koncom zimy. 01/04/20 Martin Knor Kremnické vrchy
Túra Te Araroa - Nový Zéland trochu inakšie 1300 km po vlastných naprieč Južným ostrovom Nového Zélandu po jednom z najmladších diaľkových trailov na svete. Te Araroa (TA) alebo The Long Pathway. Putovanie po plážach, pralese, bahne, riekach, ale aj poriadnych horách. Náš prvý long distance trail. 31/03/20 Lenka Syrovátková Svet
Túra Od Burdy až na Gerlach 5. Už je to dosť dávno, ako som sem pridal prvý článok ohľadom najvyšších vrcholov pohorí. Vlastne to bol aj celkovo môj prvý článok. Na najvyššie vrchy som samozrejme nezanevrel, len som akurát vždy uprednostňoval opis iných túr, a tak mi už na opis najvyšších vrcholov neostával čas. 30/03/20 Pavel Forgáč Javorníky, Západné Beskydy, +
Túra Bezovec – Panská Javorina – Inovec – Mníchova Lehota Doteraz som nemal príliš pochodený Považský Inovec. Okrem Marhátu a hradu Tematín, aj keď celý hlavný hrebeň mám ako na dlani a vidím ho priamo z okna. Celý hrebeň sa dá prejsť za dva dni z Hlohovca do Mníchovej Lehoty, no ja som prešiel len jeho severnú časť. 29/03/20 Matúš Sarvaš Považský Inovec
Útulňa Barborka na Lenivej Výstavba na Lenivej sa nedávno "preslávila" stavebnou aktivitou armádneho generála. Na mieste niekdajšej vojenskej chaty Barbora sa rozhodol postaviť súkromný rekreačný objekt. Aby sa upokojil rozruch okolo kontroverznej výstavby na území Národného parku Nízke Tatry, tak generál pre verejnosť vybudoval v sedle Lenivej malú turistickú útulňu Barborka. 28/03/20 Tomáš Trstenský Nízke Tatry
Správa HZS uzavrela ferraty, ale bežný pohyb ľuďom zakazovať nechce Horská záchranná služba sa rozhodla do odvolania uzatvoriť všetky slovenské ferraty kvôli koronavírusu. Reálne sa teraz opatrenie týka len ferraty HZS na Martinské hole, ktorá by štandardne bola otvorená. Ostatné ferraty, teda na Skalke v Kremnických vrchoch, Dve veže v Liptovských Revúcach a ferrata Kyseľ v Slovenskom raji sú v tomto období uzatvorené z dôvodu ochrany prírody, najmä kvôli hniezdeniu vtákov. 27/03/20 Soňa Mäkká Správy
Túra Brezno, Dedečkova chata a Bystrianska jaskyňa Konečne sa mi podarilo zladiť kalendár tak, aby som mohol navštíviť Čierny Balog a Vydrovskú dolinu počas akcie Deň stromu. Keďže to bolo od štvrtku do nedele, tak bolo potrebné vymyslieť niečo aj na turistické vyžitie a návštevu niečoho zaujímavého v okolí. Príroda je naokolo nádherná, a tak z množstva námetov si turista ani nevie vybrať. Je toho tak veľa. O trasy tu určite nejde, je ich mnoho, či už oblasť Poľany alebo Nízkych Tatier, len si vybrať. Nakoniec sme sa s priateľom dohodli na trase tak, aby sme mohli navštíviť Bystriansku jaskyňu, v ktorej som ešte nebol. 27/03/20 Marián Jaššo Nízke Tatry
Túra Lopárovačka s deťmi z Chaty Kmínek k Makovu Tento rok je zima akási zvláštna, snehu je málo a je pomerne teplo. Február, ktorý býva zvyčajne najchladnejším mesiacom v roku, je teplý a teploty počas dňa vystupujú častokrát nad nulu. Ešte šťastie, že Beskydy aj v tomto počasí majú sneh. Na dolných Kysuciach sneh už nie je, a tak sa vydávame za snehom viac na sever, k slovensko-moravským hraniciam. 26/03/20 Jana Bílešová Západné Beskydy
Túra Zaniknuté dediny (4) – Piesky V stredoveku boli Horné Uhry, čiže naše malé Slovensko, najvýznamnejšou hospodárskou oblasťou Uhorského kráľovstva. Bolo to kvôli obrovským zásobám nerastného bohatstva, o ktoré sa postarala búrlivá geologická činnosť na našom území. Keď sa zásoby stenčili, resp. zanikli, zatvárali sa jednotlivé bane, bohaté banské mestá chudobneli a niektoré banícke osady, závislé na banskej činnosti, časom úplne zanikli. Taký osud postihol aj banícku osadu Piesky, ktorá patrila pod slávnu Španiu Dolinu. 26/03/20 Danka Tomášiková Starohorské vrchy
Túra Via Dinarica (3) – planina Visočica a Treskavica Putovanie ľudoprázdnymi balkánskymi horami pokračuje. Opúšťame planinu Bjelašnica a mostom cez Rakitnicu prechádzame do pohoria Visočica. Nedržíme sa kŕčovite trasy magistrály. Via Dinarica zabočí k horskej osade Bobovica a my pokračujeme po asfaltke do dedinky Tušila. Prechádzame jej jednotlivými osadami, až zakotvíme v susedstve turistickej chaty Vrela. Nasledujúce dve noci kotvíme v penzióne Visočica. 25/03/20 Tomáš Trstenský Svet
Extra Národné parky sú nefunkčné, akú reformu by potrebovali? Ministrom životného prostredia bude Ján Budaj za OĽaNO. V programe tohto hnutia je viacero zaujímavých bodov súvisiacich s ochranou prírody. Jedným z nich je návrh, aby národné parky a chránené krajinné oblasti získali právnu subjektivitu. Potrebujú ju? V čom by to bolo lepšie oproti súčasnému stavu? Spýtali sme sa troch odborníkov, aký model spravovania chránených území by považovali za ideálny. Pozrieme sa aj na to, ako fungujú národné parky v blízkom a vzdialenom zahraničí. 24/03/20 Soňa Mäkká Publicistika
Túra Zimná Matka Božia cez Medvediu hlavu K napísaniu článkov z túr sa dostávam pomerne neskoro a skrátiť tento čas sa mi dlhodobo nedarí. Z tohto dôvodu sa sem-tam stane, že som predbehnutý promptnejšie reagujúcim autorom. Takto to bolo aj pri Matke Božej, vyhliadkovej skale v Slovenskom raji. Práve som si dával dokopy podklady, keď tu bác – a Matka Božia je na titulke. Z článku však bolo rýchlo zrejmé, že autor sa veľkodušne nevenoval výhľadom, čo je čírou náhodou moja obľúbená disciplína. Nejaký čas som si to nechal prejsť hlavou a výsledkom je, že napriek identickej trase uzrel svetlo sveta ďalší popis výstupu na Matku Božiu, no zameraný skôr na geografiu, teda výhľady. 23/03/20 Peťo Nový Slovenský raj
Túra Častá – Zochova chata v hmle a námraze Ide o triviálne známu malokarpatskú prechádzku najmä vďaka hradu Červený Kameň či rozhľadni Kukla. My sa sem vyberieme v čase namŕzajúcej hmly, ktorá nám známe prostredie zastrie tajuplnosťou a sprostredkuje v úplne iných kontúrach okrášlených bielou inovaťou. Pohľadáme staré štôlne, zopár skalných útvarov, navštívime kalváriu či židovský cintorín. 22/03/20 Roman Matkovčík Malé Karpaty
Prístrešok Jánske táborisko Oravská Polhora Oravská Polhora ako naša najsevernejšia obec je vhodným východiskom (cieľom) pri prechode hlavného hrebeňa Oravských Beskýd. Ak zvolíte neskorý nástup na hrebeňovku, tak mám pre vás tip na prvý nocľah v blízkosti horného konca rozsiahlej goralskej obce. 21/03/20 Tomáš Trstenský Oravské Beskydy
Príbeh Smrť v konzerve Keď som sa v 1971 vrátil z vojny, zostali mi spomienky na kamaráta Juriho, s ktorým sme spolu slúžili v Hodoníne pri delostreleckej batérii a s ktorým sme spolu zažili naozaj správne vandrácke chvíle pri vojenských cvičeniach v teréne. Juraj pochádzal z Trenčína a poviem vám, že keď sme sa spolu ocitli v kasárňach v Hodoši, ihneď sme vedeli, že sa stretli dvaja trampi. No, a tak sme spolu odolávali kreténskemu mechanizmu a môžem s kľudom povedať, že sme odolali. 20/03/20 Boro Tomis Príbehy
Túra Jelenia ruja na Slopskom vrchu Jesennú dovolenku sme strávili v mojom obľúbenom meste Trenčín, z ktorého sme podnikali potulky po čarokrásnych horách. V meste nájdete množstvo útulných kaviarničiek a reštaurácií. Tiež si môžete urobiť prechádzku historickým mestom a navštíviť dominantu mesta - Trenčiansky hrad, obdivovať zákutia rieky Váh alebo sa potúlať lesoparkom Brezina. 19/03/20 Tatiana Filipková Strážovské vrchy
Novinky pošli námet | sme aj na Facebook  Instagram
30/04 NAPANT - záver skialpovej sezóny

Vo štvrtok 30. apríla oficiálne skončí skialpinistická sezóna na území Národného parku Nízke Tatry (areály Chopok a Kráľova hoľa a sieť TZT) na základe návštevného poriadku.

15/04 Tatry - záver skialpovej sezóny

V stredu 15. apríla oficiálne skončí skialpinistická sezóna na území Tatranského národného parku vo vyhradených areáloch (Studené doliny, Veľká Zmrzlá dol., Dol. Zeleného plesa, Mlynická d., Žiarska d., Spálená d., Salatínska d. a Červenec) na základe návštevného poriadku.

dnes Výstraha pred mrazom

SHMÚ vydal na piatok 3. apríla výstrahu pred prízemnými mrazmi pre väčšiu časť Slovenska, do -4 až -8 °C. Viac info tu.

31/03 Veľká Fatra - záver skialpsezóny

V utorok 31. marca skončila oficiálne skialpinistická sezóna na území Národného parku Veľká Fatra (areál Krížna a sieť TZT) na základe návštevného poriadku.

30/03 Cyklopredajne a servisy otvoria

Na základe nového nariadenia Ústredného krízového štábu SR sa od pondelka 30. 3. otvoria aj predajne a servisy bicyklov. Viac info tu

30/03 Nelezte na útesy, hniezdia vtáky

Ochrana dravcov na Slovensku zaznamenala zvýšený pohyb turistov v okolí bratislavského Sandbergu a ďalších pieskovcových útvarov v tejto lokalite, kde hniezdia chránené vtáky. Vtáky vyrušené lezením na útesy môžu hniezdo opustiť. Podobný problém evidujú na Sysľovských poliach. Viac info tu.

23/03 Uzávera chodníka v Slov. raji

NP Slovenský raj informuje, že na základe požiadavky Lesov SR bude zatvorený turistický chodník - zelená trasa - od smerovníka Lesnica ústie za Partizánskou lávkou až po Bikšovu lúku a taktiež cyklotrasa v tomto úseku z dôvodu vykonávania ťažby dreva v od 23. 3 zatiaľ do 10. 4. v pracovných dňoch v čase od 6.00 do 10.00 hod.

Seriály
Štefánikovou magistrálou 31/03/20 19:31 7 príspevkov
Ako stráviť týždeň v Gruzínsku, 5. – 7. deň 31/03/20 18:24 6 príspevkov
Častá – Zochova chata v hmle a námraze 31/03/20 16:52 7 príspevkov
Národné parky sú nefunkčné, akú reformu by potrebovali? 31/03/20 12:44 16 príspevkov