Rozhovor Malofatranská stovka oslavuje 5. narodeniny Ultra-trail za posledné roky nabral na Slovensku značne na obľube a aj podujatí s týmto zameraním poriadne popribúdalo. Malofatranská stovka vedie atraktívnym hrebeňom Krivánskej Malej Fatry a nie až tak masovo navštevovaným, ale tiež krásnym a divokejším hrebeňom Lúčanskej Malej Fatry. Preteky sú náročné nielen svojou dĺžkou a prevýšením, ale aj vysokohorskými podmienkami, ktoré často na hrebeni Malej Fatry panujú. Tento rok sa koná už 5. ročník Malofatranskej stovky a keďže je to pekné číslo, porozprávali sme sa s riaditeľom pretekov Martinom Drozdom. dnes Soňa Mäkká Rozhovory
Túra Mürzsteger Alpen - Windberg z údolia Kalte Mürz V zime som bol v Schneealpe na snežniciach. Vyšliapal som na Windberg a po strmom výšvihu ma fascinoval dlhý horizontálny hrebienok, ktorý vybieha takmer 2 kilometre na sever, a ktorý je zakončený nádherným bralom. Hneď som si zaumienil, že sa tam na jar pozriem. Na internete som si pozrel, kadiaľ išiel na kopec pán Paulis a už som iba čakal na vhodný čas. dnes Martin Knor Svet
PR Istítko Petzl Grigri+ Tento rok prichádza spoločnosť Petzl s inováciou vlajkovej lode medzi istiacimi pomôckami Grigri - automatickom istítku Petzl Grigri+, a posúva úroveň bezpečnosti o level vyššie. My sme mali možnosť túto novinku pre vás otestovať v reálnych podmienkach. včera sponzorovaný článok Ostatné
Túra Poludnica - okruh z Liptovského Jána Už dlho som sa chystala na balkón s výhľadom na Liptov, teda na Prednú Poludnicu a samozrejme aj na hlavný vrchol Poludnice. Ideálna konštelácia nastala v polovici júna. Jasné, ale nie horúce počasie, o deti postarané, a tak som s čistým svedomím vyrazila na okruh v severnej časti Nízkych Tatier. včera Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Poľské drevené cerkvy v Leluchówe a Dubnom v zime Pri prvej návšteve Ľubovnianskej vrchoviny pred dvomi rokmi som bol tak očarený jej krásou, že som si zaumienil zájsť sem každoročne v zasneženom januári. No ale hneď na ďalší rok mi to nevyšlo, a tak druhá zimná návšteva sa podarila až začiatkom tohto roka. 25/06/17 Henrich Tomáš Ľubovnianska vrchovina, Poľsko
Túra Náučný chodník Cesta Veľkej vojny z Dúbravky Túlam sa masívom Devínskej Kobyly, hľadajúc hraničné kamene z doby tzv. Slovenského štátu. Naposledy som sa vybral, len tak po práci, zvážnicou od Sandbergu po starú Dúbravku, aby som si zresetoval hlavu. Keď som sa po zelenej vracal od Villa rustica, narazil som pred prvým domom na Brižitskej ulici na tabuľu NCH Cesta Veľkej vojny. Už som nemal čas sa po nej prejsť, a tak som sem vzal manželku na vychádzku 1. mája 2017. 24/06/17 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Rozhovor Karol Kaliský: Stav horských lesov je alarmujúci Na tohtoročnom Festivale Hory a mesto v Bratislave mala premiéru druhá časť trilógie Tajomné Karpaty s názvom Nesmrteľný les, ktorý je ukrytý pod majestátnym Kriváňom. Jeho vládcami sú stáročné limby a ich večný sprievodca medveď. Filmárom Karolovi Kaliskému, Jozefovi Fialovi a Adamovi Baštekovi sa podarilo nafilmovať autentické zábery zvierat, ktoré slobodne žijú v starom limbovom lese. Práve s Karolom Kaliským sme hovorili o filmovaní, medveďoch, hlucháňovi a o ochrane divočiny. 23/06/17 Tatiana Filipková Rozhovory
Ferrata S dieťaťom na Rax cez Wachthüttelkamm (A) Po ochutnávke Rakúska víkendovkou na Hohe Wand pokračujeme s Kubkom o týždeň neskôr výjazdom na Rax. Tentoraz nejdeme sami, berieme aj babku s jej kamarátkou a Kubkovho mladšieho bračeka Maťka. Vytvoríme dve družstvá – jedno pôjde Wachthüttelklammom na Ottohaus a ďalej na vrcholovú stanicu lanovky a druhé strávi deň v Reicheau an der Rax, neskôr sa vyvezie lanovkou a pôjde nám oproti smerom na Ottohaus. 22/06/17 Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Recenzia Dva plynové variče GSI outdoors Značku GSI outdoor spájame najmä s premyslenými sadami outdoorových hrncov či rôznymi doplnkami pre outdoorové "stolovanie". Ponúkajú však aj dva plynové variče – jeden s priamym naskrutkovaním na kartušu (Pinnacle Canister Stove) a jeden samostatne stojaci s predohrevom (Pinnacle 4 Season Stove). V krátkosti som ich vyskúšal. 21/06/17 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Túra Vodopád Savica a kaňon Vintgar s deťmi Náš druhý deň v Júlskych Alpách (Julijske Alpe) sme sa rozhodli si spraviť výlet k vodopádu Savica, jednému z najznámejších v celom Slovinsku. Nakoľko pôjde len o krátky poldenný výlet, rozhodli sme sa ho skombinovať s kaňonom Vintgar, ďalším z veľmi známych a krásnych turistických cieľov v Slovinsku. 20/06/17 Danka Laciková Svet
Túra Veľký Meder – Číčovské mŕtve rameno – Číčov Niekoľko dní strávených vo Veľkom Mederi som využil na turistiku Podunajskou rovinou. Už dlhšiu dobu ma sem ťahala túžba za poznaním čara dunajských lužných lesov a krajiny popretkávanej dômyselnou sieťou vodných kanálov. Čaká ma túra, ktorá nielen začína a končí na rovnakej nadmorskej výške (112 m), no po celý čas sa od nej nevychýlim viac ako 2 výškové metre. O monotónnosti však nemôže byť ani reč. 19/06/17 Vladimír Kobza Podunajsko
Túra Veterný vrch zo Stráňanského sedla Minuloročná jeseň zasypala naše veľhory riadnou dávkou snehu netradične hneď na začiatku októbra, následne to ale celkom úspešne schovávala pod zamračeným počasím. Keď sa konečne jeden víkend zdalo, že predpoveď bude priať turistike, balíme veci a vyrážame s deťmi na výhľadový kopec. Tlaková výš od severovýchodu favorizovala práve východnú časť krajiny, no predpovedaná možná hmla či nízka oblačnosť diskvalifikovala nižšie položené ciele. Vylučovacou metódou nám nakoniec vyšiel Veterný vrch, najvýchodnejší vrchol Spišskej Magury, ktorý by mal poskytnúť slušné výhľady do krajiny. 18/06/17 Peťo Nový Spišská Magura
Prístrešok Dolný Červený kríž V poslednom období sa v Bratislavskom lesoparku začalo diať aj niečo, čo je pozitívne pre turistov, a nielen holoruby stromov. Keď sme na Štefana pri výstupe na Veľkú Baňu prišli na lúku Dolný Červený kríž, zistili sme, že starý prístrešok je strhnutý a stavajú nový. 17/06/17 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Rozhovor Majko: Okolnosti nás prinútili nečakať na zonáciu Návštevný poriadok Tatranského národného parku bol dlhodobo kritizovaný ako zastaraný. Správa TANAPu už roky pracuje na novej verzii, predbežne bol vypracovaný návrh nového návštevného poriadku (link na konci článku). Jeho prijatie sa však odkladalo, čakalo sa na zmenu zákona o ochrane prírody a krajiny a zonáciu. 16/06/17 Soňa Mäkká Rozhovory
Túra V tatranskej obývačke Prelom jesene a zimy v roku 2015 priniesol do Tatier výnimočnú etapu. Kým veľká časť Slovenska mrzla pod inverznou hmlou, teploty na horách zázračne stúpali. Skromné množstvo októbrového snehu sa postupne roztápalo a na chodníkoch začali znovu prevládať letné podmienky, ibaže s absenciou letných búrok a iných vrtochov počasia. Najvzácnejšie na celej situácii bolo, že nešlo o záležitosť dvoch či troch dní. Jasná obloha sa udržala nepretržite celé dva týždne. Deň za dňom plynul bez jediného mraku a patrila som k šťastlivcom, ktorí si oneskorené tatranské babie leto mohli vychutnať od začiatku až do konca. Za všetky zážitky nech prehovorí spomienka na jednu „údajnú oddychovku“ v Batizovskej doline. 16/06/17 Michaela Truhlíková Vysoké a Belianske Tatry
MTB Bratislavské single I. Keď sa ma mimobratislavský cyklista minule opýtal, či má zmysel vziať na služobnú cestu do Bratislavy horský bicykel, odpovedal som mu: “Samozrejme!” a chcel som mu dať odkaz na Hiking článok s popisom najlepších single trailov v okolí. Ale rýchlo ma schladilo zistenie, že taký článok neexistuje. Keď som sa zamýšľal nad tým, akú trasu by som ako prvú ponúkol cezpoľnému návštevníkovi, tak som sa rozhodol, že ju sám prejdem a potom ponúknem v článku. 15/06/17 Pavol Timko Malé Karpaty
Recenzia Raidlight tričká a šortky na behanie Hmotnosť, funkčnosť, hmotnosť, komfort a ešte raz hmotnosť. Tak by sa dali charakterizovať pravdepodobné myšlienkové pochody dizajnéra bežeckých vecí francúzskej značky, ktorá sa orientuje najmä na vysoko technické produkty pre ultra trailové podujatia. V nasledujúcich riadkoch sa bližšie pozrieme na dve tričká (jedno s krátkym a jedno s dlhým rukávom) a šortky určené primárne pre beh, ale bez problémov využiteľné aj na iné športové aktivity. 14/06/17 Erik Hübner Výbava
Túra Cserhát - Páris patak (Palócky Grand Canyon) Prakticky priamo oproti slovenskej dedine Muľa, za Ipľom, sa nachádza tzv. „Palócky Grand Canyon“. Ide o tiesňavovú dolinu potoka Paris. Tok je len občasný, voda je tu len po dažďoch.A prečo palócky? Palóci sú regionálna a nárečová skupina Maďarov, obývajúca hlavne niekdajšie župy Novohrad a Gemer (na oboch stranách hranice). Ich pôvod sa odvodzuje od Kumánov, konkrétne od tzv. bielych Kumánov (po rusky Polovci – plaví, z toho vzniklo slovenské Plavci – majú po nich mená napr. Plavecký hrad a hrad Plaveč). Stále si zachovávajú vedomie určitej odlišnosti a sú na ňu patrične hrdí. 13/06/17 Vladimír Prutkay Cerová vrchovina, Maďarsko
Ferrata Hohe Wand víkend, 2. časť – ferrata Völlerin Májové dni sú dlhé, slnko vychádza zavčasu, a tak ani my nevyspávame v stane v kempo-parkovisku na Hohe Wand, kde s Kubkom trávime víkendovú pánsku jazdu. Dnes máme na pláne jednoduchú, no pomerne dlhú ferratu Völlerin (A) v juhovýchodnej stene. Predtým však ešte prelezieme okolie, kde sme nocovali. Sú tu atrakcie ideálne pre deti – zvieratká, šmykľavky, preliezky, veveričí park a kúsok ďalej rozhľadňa. 12/06/17 Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Lezenie Hrebeň Bášt Z hlavného hrebeňa Vysokých Tatier vybieha na juh päť významných rázsoch. Najmohutnejšia je Krivánska rázsocha, ktorá sa člení na niekoľko hrebeňov. Dva z nich - Soliskový hrebeň a hrebeň Bášt, ohraničujú Mlynickú dolinu zo západu a východu. Prechod oboch hrebeňov predstavuje populárne horolezecké hrebeňové túry. Hrebeň Bášt začína z vrcholu Hlinskej veže a smeruje na juh. Jeho posledným významným vrcholom je Patria. Je dlhý približne 4 km, zahŕňa 18 pomenovaných vyvýšenín a končí v oblasti Štrbského plesa. Práve prechod hrebeňa Bášt sme si zvolili za náš cieľ. 11/06/17 Michal Sim Vysoké a Belianske Tatry
Novinky pošli námet | facebook FB
02/07 Japonsko - premietanie (BA)

V nedeľu 2. júla o 20.00 h sa bude konať cestovateľská prezentácia Japonsko, zlatá cesta na bratislavskej Magio pláži na brehu Dunaja. Vstup je voľný.

02/07 53. Prechod SNP Nízkymi Tatrami

V dňoch 2. - 8. júla sa bude konať 53. ročník Prechodu SNP Nízkymi Tatrami z Telgártu do Španej Doliny cez Nízke Tatry a Starohorské vrchy.

02/07 Letný výstup na Busov (BJ)

V nedeľu 2. júla sa uskutoční letný výstup na Busov (1002 m) - najvyšší bod rovnomenného pohoria z Nižného Tvarožca.

01/07 7. Zelená modrá - Pružina (PB)

Počas víkendu 1. - 2. júla sa uskutoční 7. ročník speleofestivalu Zelená modrá 2017 v Pružine, časť Priedhorie a v Čelkovej Lehote v Strážovských vrchoch: pochod Čelkovská desiatka, country vystúpenia, vstupy do Pružinskej Dúpnej jaskyne...

30/06 Nízke Tatry - koniec uzávery TZT

V piatok 30. júna oficiálne končí sezónna uzávera vybraných turistických trás na území Národného parku Nízke Tatry na základe návštevného poriadku.

29/06 50. vysokohorský zraz KST (VT)

V dňoch 29. 6. - 2. 7. sa bude konať jubilejný 50. ročník celoslovenského vysokohorského zrazu Klubu slovenských turistov v Tatranskej Lomnici vo Vysokých Tatrách.

dnes Švajčiarsko - premietanie (BA)

V utorok 27. júna o 18.15 h sa bude konať cestovateľská prezentácia Švajčiarsko v bratislavskom prístave na lodi Žilina (pontón č. 40) pod Starým mostom. Vstupné sú 2,- €.

dnes Mjanmarsko - premietanie (BA)

V utorok 27. júna o 19.00 h sa bude konať cestovateľské premietanie a rozprávanie Mjanmarsko v klube Nervosa (Zámocká 30) v Bratislave. Vstupné od 4,- €.

včera Vrchárska koruna Trenčianska

Radi sa bicyklujete alebo chodíte na túry? Zapojte sa do projektu Vrchárska koruna Trenčianska, ktorého generálnym partnerom je Trenčiansky samosprávny kraj. Turistov, bežcov i bikerov za zdolané pohoria a kopce navyše čaká odmena! Viac info tu. -inz-

15/06 Nová vyhláška v TANAP-e

Okresné úrady v Prešove a Žiline vydali Zoznam vyhradených miest, ktorý stanovuje miesta a podmienky vykonávania športových aktivít v TANAP-e. Ide o dočasné riešenie neplatného návštevného poriadku.

» prečítať viac

27/06 Uzávera žltej TZT od Zverovky

Štátne lesy TANAP-u upozorňujú návštevníkov Oravy na uzáveru žlto značeného chodníka od Chaty Zverovka k Partizánskej nemocnici kvôli spracovaniu kalamity. Uzávera potrvá do 26.8.2017. -red-