Túra Mučínska jaskyňa a Lipovianska rozhľadňa Bol medzi nami jeden veselý chlapík, turista, kamarát... Bol. Vlada som poznala skoro 20 rokov. Vášnivý turista, vždy veselý, nikdy nie nahnevaný alebo negatívne naladený. Po čase sa niečo zmenilo. Povaha zostala rovnaká, len Vlado odmietal pohárik, začal jesť ovsené vločky a prestal chodiť na náročné túry. Netušili sme, čo je za tým. Bol neustále veselý a veľmi zábavne nám opisoval svoje túlačky po maďarských hraniciach a aj zorganizoval zopár túr do týchto krajov. Pred piatimi rokmi náhle skončila jeho životná cesta. Bol a už nie je. Zostal však jeho odkaz, že turistika na Slovensku nie je len o Fatrách a Tatrách, ale máme tu aj Burdu, Cerovú vrchovinu, Javorie, Ostrôžky či Slovenský kras. dnes Danka Tomášiková Cerová vrchovina, Juhoslovenská kotlina
Cyklotúra Gänserndorf – Devínska Nová Ves Moje spoznávanie kraja na druhom brehu Moravy za Cyklomostom Slobody opäť raz pokračovalo v okolí Gänserndorfu. Čo nás sem priťahuje? Je to hlavne železničné múzeum. Ďalej znova vinice, ropné a plynové vrty, hrad. Potom “akási” rotunda na kopci a prejazd Moravským poľom (Marchfeld) popri zavlažovacom kanáli. včera Roman Matkovčík Svet
Túra NCH Červenokamenské bradlo a Pominovec Po mojich potulkách za spoznávaním Vršatských a Lednických bradiel ma lákala lokalita Červenokamenské bradlá. Prvýkrát som ich obdivovala z lúky pod Vršatskými bradlami. Upútali ma na prvý pohľad a lákalo ma to k nim ako magnet. Ostrý skalný hrebeň so skalnou ihlou s mohutným skalným múrom vytvárali nádhernú krajinnú scenériu. 25/04/18 Tatiana Filipková Biele Karpaty
Túra Wierchomla Mała – Bacówka nad Wierchomla – Runek Letná dovolenka 2017 sa nezaobišla bez turistickej návštevy Poľska. Je veľmi veľa zaujímavých miest, na ktoré sa dá za našou severnou hranicou ísť. A pomaličky si ich s potešením zbieram do turistického batôžka. Už dlhšiu dobu evidujem jednu lokalitu neďaleko hraníc, hneď za riekou Poprad. Odkedy postavili cez rieku Poprad v Mníšku nad Popradom cestný most, stala sa oblasť veľmi ľahko dostupnou. Rozhodol som sa navštíviť lyžiarske stredisko Wierchomla Mała. Áno, dobre čítate, lyžiarske stredisko v lete. A to preto, lebo sa nad ním rozprestierajú pekné horské lúky, z ktorých tuším pekné výhľady, a tiež je tam horská chata. Javí sa mi to ako celkom príťažlivá kombinácia na trávenie letného dňa. 24/04/18 Lukáš Varšík Ľubovnianska vrchovina, Poľsko
PR Príď na aktívny outdoorový festival Treset Miluješ hory, vodu, skaly, ... a chceš to všetko zažiť naraz? Si zvedavý na najnovšie vychytávky svetovýh outdoorových značiek? Zober kamošov, zaži dobrodružstvo a večer sa zabav pri dobrej hudbe. To všetko a oveľa viac zažiješ na festivale Treset. 23/04/18 sponzorovaný článok Správy
Túra Šľuchta – okruh z Folkmarského sedla Šľuchta. Malý a bezvýznamný kopec, akých sú na Slovensku stovky a stovky. Stratený v malom a málo známom pohorí Čierna hora na východnom okraji Slovenského ruhohoria. A predsa má pre našu rodinku špeciálny význam. V jeho tieni sa nachádza chata, na ktorej sme strávili nejaký ten deň nášho života. Zalesnený kopec ma nelákal ničím až do momentu, kým som si nevšimol na jednej z e-máp novo vyznačené lokálne turistické trasy vedúce na vrchol Šľuchty. A hlavne značky, sľubujúce hneď niekoľko výhľadových bodov. Tak som sa tam vybral, preveriť ich na mieste. 23/04/18 Peťo Nový Čierna hora
Túra Na skok v pralese Chujava (Kujavy) zo Zlatej Bane Predstav si les bez ľudského zásahu, predstav si aké to je, keď sa o všetko stará príroda sama stovky a stovky rokov... Ešte aj na Slovensku existujú takéto úžasné miesta so svojim genius loci. Jedným z takýchto miest je maličký prales v Slanských vrchoch, o ktorom mnoho ľudí nevie. Posledné zákutia divokej prírody ešte dýchajú a prosperujú aj bez pomoci človeka. 22/04/18 Stanislav Ďurica Slanské vrchy
Útulňa Rozhľadňa Kloptaň Na diaľkových túrach mám väčšinou dopredu vytipované miesta, kde chcem prenocovať. Človek mieni, ale okolnosti menia. Tak to bolo aj počas Cesty hrdinov SNP (E8) na Duklu, keď som plánoval prenocovať v Trohanke v sedle Tri studne, ale únava a blížiaca sa tma rozhodli, že som nocoval uprostred Volovských vrchov - na Kloptani, v prístrešku pod rozhľadňou. 21/04/18 Viktor Baláž Volovské vrchy
Túra Nižná Revúca – Zvolen – Kalište – Podkonice Ten pľuhák opäť nesklamal a svojím vytrvalým, neúprosným pípaním ma ťahal zo sladkých driemot. Potrebný a nenávidený zároveň – budík. V chalupe vyhaslo už pred polnocou a do drevenice sa opäť vkradla na pár hodín vyhostená zima. Neveľmi ochotne som opúšťal teplé hniezdočko. Len pár sekúnd v studenej izbe stačilo na dokonalé precitnutie; tu už aj káva bola zbytočná. Rýchlo som zjedol skromné raňajky, zakončené niekoľkými hltmi becherovky. Sparťanské ráno na chalupe som zakončil krátkym pobytom na latríne. 20/04/18 Radoslav Jurčina Starohorské vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Orlie skaly z Prašníka–Pustej Vsi O Orlích skalách som počul ako o lokalite s pekným výhľadom, tak som sa ich rozhodol navštíviť, keďže z miesta kúsok odtiaľto pochádzam. Môj prvý pokus bol neúspešný, pretože som išiel od priehrady k nim priamo cez les. Druhý pokus sa už vydaril. Trasa nebola označená, ale nedávno pribudlo miestne turistické značenie, a tak sme skaly pomerne jednoducho našli. 19/04/18 Matúš Sarvaš Malé Karpaty
MTB Tribečská cyklohrebeňovka z Nitry Jar a s ňou tiež cyklosezóna sa už blíži, takže mi napadlo predstaviť dve oficiálne cyklotrasy v okolí Nitry. Svojím profilom sú však totálne odlišné. Minule to bola "Ponitrianska cyklomagistrála - južná časť", tentoraz "Tribečská hrebeňovka" v oblasti Zobra a Žibrice. 19/04/18 Vladimír Prutkay Tribeč
Túra Jarné Studenopotocké vodopády a Zamkovského chata Teplé počasie vpadlo aj do Tatier a sneh sa topí pred očami. Preto sa rozhodujem využiť voľný deň na návštevu Studeného potoka, v ktorom by teraz mohlo tiecť poriadne množstvo vody. Návštevou nemyslím len nakuknutie na najznámejšie vodopády, ale prejdem si pekne dlhší úsek popri potoku z Tatranskej Lesnej. 18/04/18 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Reportáž Ako sa vyrábajú topánky Hanwag Hanwag je nemecká značka s dlhoročnou obuvníckou tradíciou, ktorá až donedávna fungovala ako rodinná firma. Všetky topánky vyrába v EÚ – konkrétne v Chorvátsku, Maďarsku a Nemecku. A práve do nemeckej továrne nás pozvali na exkurziu. Nahliadli sme do vývojovej kancelárie, kde sa finalizovala novinka Tatra Light, vo výrobe sme videli klasiku – model Alaska či menej masové modely Omega a Friction. Prinášame vám fotoreportáž z najmenšej továrne Hanwagu. 18/04/18 Ľubomír Mäkký Reportáže
Túra Jesenný Wechsel s dieťaťom Dve hodiny jazdy alebo 170 km juhozápadným smerom od Bratislavy sa nachádza najvýchodnejšie pohorie Álp – Wechsel. Svojím charakterom mi trochu pripomína západnú časť Nízkych Tatier okolo Ďurkovej, ale v menšom merítku. V polovici októbra 2017 kulminuje babie leto, pred nami máme víkend v Bratislave, tak reku, poďme sa v sobotu pozrieť na Wechsel. A tak aj bolo. 17/04/18 Andrea Morongová Svet
Túra Žiar a Sokol z Liptovskej Osady V roku 2014 sme boli na stretnutí Fotoneťákov – rastlinkárov v Liptovských Revúcach. Strávili sme týždeň v krásnej prírode s výbornou partiou ľudí a nafotili plno nádherných horských kvetín. Okrem botanických zážitkov sme mali samozrejme aj turistické. Veď v prírode medzi Veľkou Fatrou a Nízkymi Tatrami sa ani nedá oddeliť botanika od turistiky. Vyhliadli sme si dve lokality, ktoré sme vždy obdivovali z autobusu cestou do Ružomberka – bralo Sokol a Žiar nad Liptovskou Osadou. Lokality sa nám veľmi zapáčili, a tak sme si povedali, že tam privedieme zopár dobrých kamarátov. 16/04/18 Danka Tomášiková Nízke Tatry
Túra Prales Bokšov začiatkom jari z Malej Lodiny Ružínsky kras. Snáď ani nie je na Východe miesto, ktoré by som navštívil viackrát ako túto neveľkú lokalitu. A aj tak sa sem stále vraciam a nachádzam nové a nepoznané. Nachádzam hlavne ticho a pokoj v lesoch, ktoré sú mnohokrát takmer nedostupné. Nebolo tomu inak ani počas mojej návštevy takmer posledného pralesa vo Volovských vrchoch - pralesa Bokšov. 15/04/18 Stanislav Ďurica Čierna hora
Búda Kolibka Liptovka pod Starým košiarom Na trase Kysuckej lyžiarskej magistrály sme náhodou s partiou počas zimných potuliek okolo Oščadnice natrafili na starú kolibku nad oščadnickou osadou Švancarovci (Švancari), resp. nad osadou Skalité - Košariská. Nachádza sa na peknej horskej lúke, no stav objektu nie je až taký pekný ako okolie. Vidieť, že je cieľom opekačiek miestnych. 14/04/18 Tomáš Trstenský Kysucké Beskydy
Lezenie Ľadopád Trenažér alias Ľad v Slnečnej zákrute Zvoní budík. Nikoho nepoteší, keď ho počuje, lebo predznamenáva, že musí vstávať. Ako by bolo dobre ešte v teplej posteli, práve sa mi niečo snívalo. Všade je ešte tma, ale budík povedal, dnes si chcel vstávať skoro, tak tu nevylihuj a šup-šup z postele. Vonku bude dnes krásne mrazivo, na ľady a mrazivé lezenie deň ako stvorený. 13/04/18 Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry
Správa Lesníci nebudú zasahovať v pralesoch WWF Slovensko (Svetový fond na ochranu prírody) a občianske združenie PRALES sa dohodli so štátnym podnikom LESY Slovenskej republiky na zabezpečení ochrany v doposiaľ nechránených slovenských pralesoch. Vylúčenie ľudských zásahov v pralesoch na rozlohe 2 150 ha je hodnotené ako ústretový krok zo strany štátneho podniku. Zároveň ide o výrazný príspevok k naplneniu záväzkov vyplývajúcich Slovenskej republike z Karpatského dohovoru. 12/04/18 Soňa Mäkká Správy
Túra Dolinou potoka Drmolez z Marianky Neviem, kto vymyslel názov tohto potoka, ale už keď som ho prvýkrát počula, vybavila sa mi lekcia zo slovenčiny o zvukomaľbe. Duní Dunaj a luna za lunou sa valí z básne Mor ho! od Sama Chalupku asi poznáme všetci. Drmolez je malý potôčik, ktorý si poväčšine len tak pokojne tečie a niečo drmolí, ale vytvára aj krásne meandre a malé vodopády. 12/04/18 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Novinky pošli námet | facebook FB
30/04 Workshopy Lezieme bezpečne (BB)

V dňoch 30. 4., 7. 5. a 14. 5. o 17.00 h sa budú konať workshopy "Lezieme bezpečne" na lezeckej stene Pavúk (Tajovského 25, malá telocvičňa) v Banskej Bystrici.

29/04 Májová brigáda na Zrube Burda

Počas predĺženého víkendu 29. apríla - 1. mája sa bude konať dobrovoľnícka brigáda - jarné upratovanie a stavanie mája pri Chate Burda pod Fabovou hoľou vo Veporských vrchoch.

29/04 1. jarný výstup na Šíp (VF)

V nedeľu 29. apríla organizujú turisti zo Stankovian 1. ročník jarného výstupu na Šíp - memoriál Ladislava Chorváta. Na poludnie bude guľáš na Podšípe.

29/04 Jarný výstup na Javorinu (BJ)

V nedeľu 29. apríla organizujú bardejovskí turisti jarný výstýp na Javorinu (881 m) v Nízkych Beskydách.

zajtra Cesta minerálnych prameňov (SL)

V sobotu 28. apríla sa bude konať výlet po trase Cesty minerálnych prameňov z Ľubovnianskych kúpeľov do Starej Ľubovne (19,6 km).

zajtra 3. Jarný pochod Čierny Balog

V sobotu 28. apríla sa bude konať 3. ročník Jarného turistického pochodu z Vrchdolinky (zraz o 9.40 h) nad Breznom cez Zrazy do Čierneho Balogu-Dobroča (12 km) cez Veporské vrchy.

zajtra Jarný výstup na Sinec (RS)

V sobotu 28. apríla sa bude konať tradičný hviezdicový jarný výstup na Sinec (917 m) - 100 jarných kilometrov v Stolických vrchoch.

zajtra Čisté hory-čistenie Hornádu (SN)

Počas soboty 28. apríla sa bude konať dobrovoľnícka brigáda - čistenie prielomu Hornádu z Podleska do Smižian (20 km). Pridajte sa!

zajtra 46. Dubnická 30-tka

V sobotu 28. apríla sa bude konať 46. ročník pochodu Dubnická 30-tka cez Strážovské vrchy (10 - 35 km + MTB).

zajtra 41. jarný výstup na Žibrid (ZA)

V sobotu 28. apríla sa uskutoční 41. ročník jarného výstupu na Žibrid (867 m) - memoriál Štefana Jureckého v Súľovských vrchoch.

dnes 12. Lesní­cke dni 2018 (SR)

V dňoch 20. apríla - 1. mája sa bude konať 12. ročník celoslovenského podujatia Lesní­cke dni 2018 v lokalitách: Zvolen, Bratislava, Prešov, Kežmarok, Košice, Lučenec, Detva, Banská Štiavnica, Revúca, Trenčín, Sobrance, Harmanec, Nitrianska Blatnica, Kremnica a Čireny Balog.

dnes Irán - premietanie (MT)

V piatok 27. apríla o 17.30 h sa bude konať cestovateľské premietanie a rozprávanie Irán – krajina, kde národným pokladom sú ľudia v Turčianskej knižnici (Divadelná 5) na pešej zóne v Martine. Voľný vstup.