Pohorie Trascau (Munţii Trascăului) - Jaskyňa Huda lui Papară

Po celodennom fotení v jednej horskej dedinke sme sa unavení a spotení dotrmácali na koniec dedinky Sălciua (neďaleko odtiaľ je jaskyňa Huda lui Papară, pri ktorej je aj kláštor). Nachádzame si lúku na kraji dediny a rozkladáme táborisko. Ale ešte pred tým sa vydávame podvečerný výlet k vodopádom Şipote. Cesta po značke je dosť zle vyznačená a trafiť k vodopádom na prvý pokus je ťažké. Po chvíli ich však nájdeme a odmenou nám je zaslúžený kúpeľ. Voda je lahodne ľadová. Ako správni fotografi presviedčame dámy, aby zapózovali pod vodopádmi (pre pekné a slušné akty), sme však neúspešní...

Sălciua – Huda lui Papară – Vănatarile Ponorului - Sălciua

Ráno sa vezieme na koniec údolia ku kláštoru. Pod nami hučí divoká rieka. Nechce sa nám veriť, že sme skutočne na konci údolia a že táto rieka vyteká priamo z hory. Po chvíľke chôdze a prechode cez „podarený“ lanový most sa o tom na vlastné oči presviedčame.

Pred nami sa otvára veľký portál jaskyne, z ktorej vyteká rieka. Portál a aj chodba, ktorá pokračuje ďalej, je vysoký asi 20 - 30 m a široký 5 - 10m. Vysoko nad nami lieta plno lastovičiek, ktorým sa tu očividne páči. Pri portáli samozrejme nekončíme, a chceme sa pozrieť aj dovnútra. Kedysi to umožňoval systém mostov a drevených schodov, ktorý viedol dobrých 50m do jaskyne. To je však už minulosť a po mostíkoch tu sú len staré koľaje, ktoré ich podopierali. Tie využívame, a brodením rieky a rúčkovaním nad hlbokými miestami sa dostávame ku kaskádam v jaskyni. Vďaka veľkému vstupu do jaskyne je tu svetla stále dosť. Vody je však veľa a terén príliš klzký, takže pri kaskádach náš výlet končí. (Pri menšom stave vody sa jaskyňa dá prejsť z jedného konca na druhý takmer bez brodenia, čo je zhruba 1 km. To ale nikomu neodporúčam. My sme mali v skupine jaskyniara, ktorý túto jaskyňu už prešiel, jediná škoda bola práve veľká voda, ktorá nám to znemožnila.)

Jaskynné dobrodružstvo máme za sebou, teraz sa chceme dostať na druhú stranu kopca, na miesto, kde táto rieka vteká do jaskyne. Vzdušnou čiarou je to len 1 km s prevýšením cca 250m.

Prechádzame popri chate rumunských speleológov a stúpame do kopca bukovým lesom. Všade okolo nás je krasové územie a všetko tu nápadne pripomína naše planiny Slovenského krasu. Z lesa vychádzame na pasienky, ktoré pokrývajú časť vrcholu kopca, pod ktorým je jaskyňa. Hore je to však o niečom inom. Krajina okolo je neskutočná a my tu fotíme asi hodinu. Roztrúsené drevené hospodárske domčeky s typicky vysokými strechami zo sena, pasienky, lúky a lesy. Pohorie Trascau má jednoducho svoje čaro...

Informačná tabuľa v sedle nás prehľadne a dvojjazyčne informuje o turistických zaujímavostiach okolitých hôr.
Tým istým chodníkom prichádza starší pán a z jedného domčeku vypúšťa na pašu dve kravy. S pastierom sa púšťame do reči a zároveň ho prosíme o niekoľko portrétov.

Dole na druhej strane kopca je miesto, kde sa stretajú tri údolia. Z údolí pritekajú riečky Valea Seacă, Valea Ponorului a Valea Poienii a všetky tri sa naraz strácajú v temnote južného portálu jaskyne.

Po pasienkoch sa presúvame k tomuto slepému zakončeniu údolí, postupujeme po modrej značke krížového tvaru. Slepé údolie vytvára veľký amfiteáter, na spodku ktorého je obrovský južný vchod do jaskyne Huda liu Papara. Jedna z riečok padá zo skalnej rokliny cez skalný prah a vytvára tak pekný 20 metrový vodopád. Naproti vodopádu stojí drevená plošina – vyhliadka (z informačnej tabule sa dozvedáme, že ju postavili z fondov Európskej únie).
Tu sa naša krátka fotografická túra končí a späť sa vraciame po tej istej ceste. To je najväčšia nevýhoda presunu autami, vždy sa k autu musíte vrátiť.

Ďalší deň máme v pláne prejsť Rimetským kaňonom do dedinky Cheia. Keby sme nešli autami, pokračovali by sme pešo odtiaľ, čo by mohla byť pekná dvojdňová túra s nocovaním v horách.

Nejaké informácie a videá nájdete aj na stránke www.vhtrek.com

Pohorie: Rumunsko - Apuseni - Trascau
Nadmorská výška cca 500 – 1300 m n.m.
Náročnosť: 1
Počet dní: 2
Nocovanie: Stan, turistická ubytovňa
Voda: vodu naberajte len z prameňov, ktoré nevytekajú z jaskýň a sú jasne upravené
Mapa: Munţii Trascăului (Torockói-hegység) vydavateľstvo Dimap 1:50 000
Doprava: vlastné auto

Pokračovanie vyjde na budúci týždeň.