Len tak som sa bola prejsť kúsok vedľa trate. Zaspomínať si, potešiť sa pohľadom na niečo, čo nezaniklo - čo funguje naďalej. Čo dokázali zanietenci uchovať pre ďalšie generácie, pre radosť detičiek. Možno práve tu sa vytvorí sník nejedného drobca stať sa rušňovodičom.

Ako dieťa som železnicu začala vnímať, keď sme s rodičmi chodili na výlety do hôr v okolí Košíc. Detská železnica vtedy fungovala pod názvom Pionierska. Oj, ako som závidela malým výpravcom, čo v pozore stáli pri vypravení vláčika. Keď lokomotíva vyfúkla paru, aby nabrala silu a potiahla 2 - 3 vagóny plné detí, s radosťou sme výskali a tešili sa. Za hlučného škrípania kolies na koľajach sme sa viezli hustým lesom Čermeľského údolia v otvorených vagónoch. Zážitok to bol úžasný. Dorástla som, synovia sa narodili. Aj s nimi sme železničku nemohli obísť. Veď vždy, keď sme išli na návštevu k babke do Košíc, sme okolo nej prechádzali. Dnes sa teším, ako sem zájdem s vnúčikmi.

S výstavbou železnice sa začalo v roku 1955. Prvé vypravenie vlaku sa konalo 1. mája 1956. Dodnes sa táto tradícia zachovala. 1. mája na deň Košíc sa vypravuje aj vláčik. Začína sa jeho sezóna. V prevádzke železnice sú dve motorové lokomotívy Janka a Danka. No najväčšou atrakciou je parná lokomotíva Katka.

Vláčikom sa možno zviezť v otvorenom vagóne - letnom alebo uzatvorenom. Nechýba ani poštársky, ktorý je toho času na podstavci v stanici Čermeľ. Jeden nákladný sa nachádza na konečnej na Alpinke. Každý jeden vagón má meno. Na stanici aj popri trati je všetko naozajstné, také ako býva na riadnych tratiach. Je tu stojan na vodu pre lokomotívu, semafory, zarážky, výstražné tabule, výhybky nemôžu chýbať. Detičky si tu v kľude a bezpečí môžu pozrieť, ako sa lokomotíva presúva z jedného konca vláčika na druhý.

Vláčik štartuje zo stanice Čermeľ. Trať vedie popri potôčiku, hustým lesom Čermeľského údolia. Prechádza okolo lesnej správy, lúky s altánkom a s cvičnou umelou skalou v tvare hradby - Rokodromo, okolo horárne k stanici Vpred. Tu sa dá vystúpiť, keď si chcete užiť voľné chvíle na neďalekej lúke alebo pristúpiť, ak vás kráčanie lesom unavilo, no radi by ste zašli na Alpinku. Trať takmer v závere križuje hlavnú cestu Košice - Košická Belá. Autá tu majú stopku. Po pár metroch na Alpinke je konečná. Toho času je tu vystavených pár tabúľ so zaujímavými informáciami o vzniku, histórii trate a vlakoch na nej. Pekný deň je možné stráviť na lúkach Alpinky a v okolitých lesoch. Ukončiť ho opäť návratom do Čermeľa vláčikom Detskej železnice.

Prístup

  • autom z mesta smer na Spišskú Novú Ves. Prejdením Suchej doliny pred odbočkou na Bankov na parkovisko, kde auto odstavíme. Od parkoviska je zastávku železnice vidieť. Odtiaľto sa k nej dá prísť bezpečne po chodníku.

  • smer od Košickej Belej (od stopky pri odbočke na Alpinku sa trať tiahne popri ceste). Prechádzajúc okolo stanice Detskej železnice, ktorú nemôžete obísť bez povšimnutia, popod cestný most sa na ľavej strane nachádza spomínané parkovisko. Priznám sa ale, prístup k nemu som z tohoto smeru nenašla. Zašla som preto pár metrov ďalej k miestu, kde sa dá bezpečne otočiť a vrátiť sa na uvedené parkovisko.

  • ďalší možný prístup je MHD, od hlavnej železničnej stanice električkou č. 2 na konečnú. Tu prestúpiť na autobus číslo 14 smer Bankov, Jahodná. A vystúpiť na zastávke Čermeľ.

Zaujímavé odkazy