Parametre stavby

Most za mohutnej podpory Európskej únie postavila spoločnosť Doprastav – Stavokov a obidva zúčastnené štáty vybudovali k mostu i primeranú komunikáciu. Hádam už takmer nič nebráni pohybu cyklistov i peších turistov medzi týmito významnými historickými miestami. Náklady na most boli vo výške 3,8 miliónov eur. Most je dlhý 143 metrov a v najužšom mieste má šírku iba 3,5 metra. Jeho výška je 7 metrov nad plavebnou hladinou. Architektom návrhu je spoločnosť Novák a Partners. Neviem, či už prebehlo slávnostné otvorenie, ale verejnosť most aktuálne používa.

Na moravskej strane sa nachádza veľký a pomerne rozsiahly areál vykopávok, pavilónov, parkovisko, rozhľadňa a bufet. Konajú sa tam aj prehliadky so sprievodcom. Na slovenskej strane je iba spomínaný historický kostolík svätej Margity Antiochijskej, ktorého pôvod je (podľa odhadu stavebnej fázy) z 9. alebo 10. storočia a bol súčasťou historického areálu Mikulčice.

Prístup

Prístup zo slovenskej strany je možný z obce Kopčany alebo po hrádzi rieky Moravy, a to od Hodonínského mosta alebo od Brodského. Ďalší prístup je od holíčskeho zámku po „družstevnej“ asfaltke po zelenej pásovej značke. Od kostolíka pokračuje nová asfaltka, cez drevený most prekračuje kanál Výtržina a pokračuje na hrádzu rieky Morava a po nej vedie komunikácia až k novému mostu. Je určený výhradne cyklistom a peším turistov a prejazd dvojstopých vozidiel je zábranami znemožnený.

Nedokončená myšlienka?

Bohužiaľ, musím konštatovať, že hoci myšlienka spojiť mostom historické miesta dokázala zrealizovať stavbu mosta, prístup obce Kopčany alebo niekoho iného je úplne laxný. Pri samotnej stavbe kostolíka nenájdete žiadne odpočívadlo, kde by si turisti mohli vybaliť a zjesť nejaké jedlo, schovať sa pred dažďom či horúčavou a ani obyčajný stojan na bicykle tam nie je. Jeden starý, takmer nečitateľný panel, nevhodne umiestnený, ktorý tam mokne od roku 2002 je všetko, čo pre slávu významného miesta niekto urobil. Až v poslednom čase sa tam objavili dva klátiky s preloženou doskou a to je všetko. Nie je tam poriadna informácia hodná investície, žiadna mapa, žiadna informácia o Kopčanoch či priľahlom Holíči. A tak si len máloktorí turisti uvedomia, že v Kopčanoch sa narodil prvý československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk a dodnes tam stojí jeho rodný dom. Rovnako aj to, že pri Kopčanoch sa nachádza bývalý Cisársko-kráľovský žrebčín, založený v roku 1736, v ktorom obaja rodičia T. G. Masaryka pracovali. Rovnako tam chýbajú nejaké navrhnuté cyklotrasy pre informáciu turistom. Ale zato boli vybudované dve cesty takmer vedľa seba. Značenie žiadne, žiadne smerovky v Kopčanoch či Holíči. Mne osobne to pripadá tak, že keď nedostali obce peniaze z investície na most, tak sa na propagáciu svojich regiónov jednoducho vykašľali...