Test Progress merino tričko

Módnym hitom prvej vrstvy funkčného oblečenia sa pomaly a isto stáva merino vlna. Od záplavy syntetických materiálov sa niektorí výrobcovia športového oblečenia vracajú späť k prírodným materiálom. Ovčia vlna. V oblečení dávno využívaná. Preniká do outdooru, kde má doslova svoj pôvod. Pozrime sa teda „ovečkám pod kožu“.

Výrobca
Progress
Model
letné merino tričko
Typ
krátkorukávové tričko
Materiály
prírodné merino (ovčia vlna)
Farebné kombinácie
čierno-tyrkysová alebo čierno-červená
Páči sa mi
nesmrdí ani pri dlhodobom nosení, darčekové balenie, vhodné pre alergikov na syntetické materiály, prírodný materiál, nižšia cena v porovnaní s konkurenciou
Nepáči sa mi
Obchody
progress-sk.sk/sk/eshop$ret

Tri skúsenosti

Do testovania sme sa zapojili traja ľudia. Dvaja sme zvolili krátkorukávové merino tričko a jeden nosil merino polokošeľu. Všetky tri výrobky sú od českého producenta Progress. Oblečenie bolo testované počas dvojtýždňového cestovania pobaltskými krajinami a na viacerých túrach slovenskými horami v lete a v jeseni.

Čo udáva výrobca

Výrobca charakterizuje merino vlnu ako:
- pohodlnú (mäkkosť, odolnosť proti zápachu a rýchle schnutie),
- hrejivú (vysoká priedušnosť a najteplejší materiál vzhľadom na malú hmotnosť),
- bezpečnú (ohňovzdornosť, hrejivosť aj pri navlhnutí a vysoká ochrana pred UV žiarením),
- ekologickú (biologická rozložiteľnosť a každoročná obnoviteľnosť zdroja).

Podrobnejšie o týchto vlastnostiach sa môžete dočítať na viacerých stránkach. Stačí zadať do vyhľadávača „merino“.

Ostatné fakty

Tričko je zošité zo siedmych dielov. Predná a zadná časť je čierna. Zvyšné časti sú farebné bočné pruhy a rukávy + úzky pásik goliera. Diely sú spájané plochými švami. Letné krátkorukávové tričká sa vyrábajú v dvoch farebných prevedeniach. V kombinácii čiernej s červenou alebo čiernej s tyrkysovou.

Skúsenosti a názory (1)

Merino vlna je dôkazom naozaj veľmi vhodného materiálu pre tričko určené vysokej záťaži. Hlavná výhoda sa prejaví, keď nie je možnosť jeho oprania. Polokošeľu som intenzívne testoval počas 7 dní a nocí na dovolenke. Napriek nepretržitému noseniu bez prania, nepáchlo. Pachová stopa bola mierna len v podpazuší. No neporovnateľná so zápachom bavlneného alebo syntetického trička už po jednom dni nosenia. Vlastnosti merino materiálu sú dobré, len ma sklamala kvalita šitia. Ani nie po 20 dňoch používania sa objavili prvé známky slabšieho šitia v oblasti pása. Pri prvých praniach som zaznamenal slabé púšťanie farby, ale to je bežné u nového oblečenia. Slabšie šitie ma odradilo od ďalšej kúpy iného výrobku z merino kolekcie. Možno išlo o úvodnú sériu polokošieľ. Cenovo je merino od Progressu veľmi konkurencieschopné, ale kvalita je zrejme na nižšej úrovni. Celkovo hodnotím merino polokošeľu ako veľmi dobrý pokus. No druhá séria už musí byť výborná, čo do kvality a strihu, aby sa priblížila silnej konkurencii.

Skúsenosti a názory (2)

Počas leta a jesene som testoval merino tričko. Jeho hlavnou výhodou je, že nesmrdí. Ani pri dlhodobom používaní. Pach okrem podpazušia inde nebolo cítiť. Ani po niekoľkých dňoch nosenia som sa nemusel hanbiť nastúpiť do autobusu v tričku prepotenom na túre. Osobne nie som spokojný s dĺžkou strihu. Pre ľudí s vysokou a chudou postavou je problém zvoliť správnu veľkosť. Musel som siahnuť po menšej konfekčnej veľkosti na úkor vhodnej dĺžky. Nemám problém s nosením vlnených vecí. Avšak ľudí s citlivou pokožkou môže jemne pichať. Potvrdila to kamarátka, ktorá nosí merino veci. Citlivosť pokožky a pocit pichania je individuálna, preto je vhodné si merino oblečenie vopred vyskúšať. Na testovanom tričku neboli trčiace nitky ani chybné šitie. Nosením (alebo praním?) sa začal odlupovať štítok s informáciami. Po úplnom odlúpením môže nastať problém pri údržbe výrobku. Iné opotrebovanie materiálu som nespozoroval. Pri prvých praniach látka púšťala farbu. Páči sa mi jednoduchosť dizajnu. Tričko je vhodné nielen do prírody. No mohlo by byť aj viac farebných prevedení. V horúčave som očakával, že bude vlnené tričko zbytočne hriať, ale nebadal som rozdiel s inými materiálmi.

Skúsenosti a názory (3)

Na merino tričku sa mi páči, že nesmrdí a rýchlo schne. Je príjemné na nosenie. Nesadol mi kratší strih na vysokú postavu. Privítal by som dlhší model a stálosť tvaru. Šitie pokrivkáva. Od tepelného komfortu som očakával trošku viac. Podľa mňa Progress urobil kompromis medzi cenou a kvalitou. Momentálne nemôžu konkurovať zahraničným merino výrobkom. Do budúcnosti by som očakával vyššiu kvalitu spracovania a rozšírenie ponuky modelov a farieb, čím by boli zaujímavejšie.