Koliba na Randavici

07.11.08
Randavica je horská lúka rozkladajúca sa pod Malou Stožkou. Vedie takmer od horárne Stožky až na horský chrbát s rázcestím rovnomenného názvu, ktorý už tvorí pomedzie planiny a masívu Fabovej hole. Koliba tak môže poskytnúť prístrešie pri potulkách v srdci NP Muránska planina.

Okrajom lúky stúpa značená modro-žlto-zelená cesta od horárne Stožky až na rázcestie na vrchole lúky. Asi 15 minút chôdze výstupom alebo 10 minút zostupom z uvedených bodov sa nachádza malá koliba, ukrytá za hrádzou smrečiny. Pri výstupe je dobrým vodidlom tabuľa Náučného chodníka Stožky, koliba sa nachádza kúsok povyše vpravo. Pri zostupe z hrebeňa sa leskne plechová strecha po pravej strane lúky.

Opis objektu

Jednoduchá stavba má funkčné dvere a okenný otvor bez výplne, na záveternej strane od lesa. Na drevenej dlážke sa nachádza jediná pričňa. Stabilným rebríkom sa možno dostať do podkrovia. Strešná krytina je luxusná, plechová. Ako všetky horské zruby, aj tento trpí štandardnou chorobou, škárami medzi drevami. Kapacitu celej stavby vo verzii "economy" odhadujem na desať nocľažníkov, päť dole a päť v podkroví.

Pred kolibou je upravené ohnisko. Prameň pitnej vody som v okolí nevidel, ale prevarená voda z blízkeho potoka by nemala robiť problémy. Čo sa týka samotného okolia - bralnaté Stožky a prechod planiny v "klasický" rudohorský hrebeň je dostatočným lákadlom na odbočenie z červenej magistrály, ku ktorej sa onedlho aj tak pripojíte. Rovnako možno kolibu navštíviť aj v kombinácii s prechodom pomedzi Malú a Veľkú Stožku s pokračovaním na Fabovu hoľu alebo obrátene. Trasou prechádza náučný chodník. Odporúčanie: z Fabovej hole nepokračujte po modrej do Pohronskej Polhory, resp. po žltej do sedla Zbojská, nie je to zrovna najpriechodnejšie, aj keď stromy sú už vyznačené na prerezanie. Z vrcholu sa radšej vráťte na Tri kopce (10 minút) a zvoľte inú trasu.

Koliba na Randavici 19/05/19 20:51 27 príspevkov

Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty
Túra Málinec – Chocholná – Látky (po starých značkách) V neznámych končinách dávam prednosť značeným turistickým chodníkom. Neraz sa mi stalo, že pri zablúdení som sotva stihol posledný vlak či autobus na cestu domov. Teraz však spravím výnimku. Dôvody sú dva – konečne na tretí pokus prejsť zo Stolických vrchov do Veporských cez údolie horného Ipľa a preskúmať zaniknuté turistické trasy v okolí VN Málinec. 12/07/17 Peter Straka Veporské vrchy
Túra Zlatno – Jasenina – Málinec Keď sa spomenú Stolické vrchy, väčšina si pomyslí na Stolicu a Kohút, vypínajúce sa východne od Muránskej planiny či Revúcej. Podobne Veporské vrchy – Fabova hoľa a Klenovský Vepor. No tieto vrchy susedných pohorí sa nachádzajú v ich severovýchodnej časti. Juhozápadné konce sa stretajú v blízkosti Málinca, pričom podcelky - Málinské vrchy (Stolické vrchy) a Sihlianska planina (Veporské vrchy) - rozdeľuje hlboká brázda údolia Ipľa. 03/07/17 Peter Straka Stolické vrchy

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. dnes Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. včera Tomáš Trstenský Javorníky
Túra Vodopády v okolí Liptovských Revúc Jar v roku 2019 začala veľmi suchým a teplým marcom a pokračovala takým istým aprílom. Turisti sa tešili a poľnohospodári bedákali. V máji sa to však vymenilo. Studený a daždivý máj žičil poľnohospodárom, ale trápil turistov. V máji by už bolo treba stúpať aj do vyšších hôr, robiť hrebeňovky, no počasie hovorí nie! 19/07/19 Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč