Búda Chalúpka u Murčovcov

Vyhliadka pestrého, slnečného jesenného víkendu v Javorníkoch je neodolateľná. A tak nás jeden piatkový večer pristihol pri zdolávaní neveľkých kopčekov z Čadce smerom hore na hrebeň, do lona prírody. S úsmevmi odpovedáme na zvedavé otázky miestnych lazníkov, že kamže takto proti noci a nahlas si skúšame vymyslieť, aký romantický nocľah by nás to hore mohol čakať. Raz za večnosť sa ale človeku fest pošťastí a predstava sa s akousi samozrejmosťou zhmotní do skutočnosti. Tak, ako v podobe tejto chalúpky.

na zelenej značke, vedúcej na hrebeň Javorníkov, 5 km južne od Čadce
817 m n. m.
vo vlastnom spacom vaku na izolačnej podložke
celoročná, bez hospodára
studňa so stojatou vodou 150m od chalupy, smer Črchľa
Spojenie
vlak, bus Čadca/Krásno nad Kysucou
Dalšie info
prístrešok a ohnisko je pri studni

Popis objektu

S padajúcim súmrakom sa priamo na zelenej značke zjavuje niekoľko poschodových stavieb so sedlovými strechami. Sú zjavne už dlhšie opustené a chátrajú, hoci konštrukcie sú ešte pevné a stáli by za opravu. Cez okno v štíte nazeráme na zborenú povalu hospodárskej budovy, o chvíľu testujeme miesto v závetrí vedľajšej uzamknutej chaty. Na záver sa ešte skočíme pozrieť aj k tretej stavbe, ktorá kedysi slúžila ako hlavný obytný dom – bingo!

Výplne dverí a okien síce chýbajú, ale dom je stále kvalitne zastrešený, vnútri je sucho a čisto a doštená podlaha je len sčasti poškodená. V hlavnej izbe s výhľadom na juh (kde tušíme Fatry) by sa pohodlne vyspalo aj 8 osôb. Ďalší potom v menšej miestnosti, či na povale, ale v takých grupách sa na túry snáď ani nechodí. V rohu izby je rozbitá, nepoužiteľná murovaná pec, žiadne iné zariadenie tu nie je. Je to neuveriteľné, také dobré miesto na spanie, také zachovalé a ešte aj objavené v tom najsprávnejšom čase. Výsostne spokojní sa rozkladáme, varíme večeru, po nej už vyhrievame spacáky a nahlas rozmýšľame, aké všelijaké príbehy chalupa pamätá a kde asi pokračujú. A možno jemne tušíme, že nás práve čaká aj jeden vlastný.

Usadlosť je na mape Nízkych Javorníkov označená ako Murčovci a nachádza sa priamo na hrebeni, ktorým prechádza zelená značka z Čadce. Tá sa o pol kilometra ďalej spája s červenou na rázcestí Črchľa. Výstup od železničnej stanice Čadca zaberie niečo vyše dve hodiny, z Krásna nad Kysucou je to o niečo bližšie, ale len neznačenými chodníkmi.

Turisti uvítajú prameň so stojatou vodou priamo pod chatou. Výdatnejší zdroj, hoci tiež len stojatej vody nájdete asi 150 metrov od chalupy smerom na Črchľu. Táto studňa je vzorne upravená a vodu môžete piť bez obáv. Pri nej je vybudované aj jednoduché sedenie s ohniskom a mapou oblasti. Tunajší kraj, plný malebných osád, je zaujímavým tipom na viacdňové potulky v prírode. Nenáročný terén si určite vychutnajú aj cyklisti a bežkári. Výborný dojem nám párkrát pokazili len motorkári, pre ktorých je oblasť tiež v kurze a najmä rozbrázdené blatisté cesty, ktoré po nich zostávajú.

Spoluautorkou a fotografkou je Andrea Halienová.