Živé chodníky 2009

03. 12. 2008
Nadácia Ekopolis v spolupráci so spoločnosťou Toyota Motor Slovakia vyhlásila druhý ročník Grantového projektu Živé chodníky na rok 2009. Program je zameraný na obnovu a vylepšovanie turistických značených chodníkov a turistickej infraštruktúry v národných parkoch Slovenska.

Zmeny oproti prvému ročníku

Zatiaľ čo v roku 2008 sa o grant mohli uchádzať len projekty v oblasti Vysokých a Nízkych Tatier, v roku 2009 sa územná pôsobnosť rozširuje na všetky národné parky na území Slovenska. Zvýšila sa aj suma, ktorú Toyota poskytne - z 549 000 Sk na 900 000 Sk.

Zvýšila sa aj maximálna výška grantu zo 110 na 180 tisíc korún. O podporu sa môžu uchádzať mimovládne neziskové organizácie a neformálne skupiny občanov. Uzávierka prijímania žiadostí je 30. januára 2009. Žiadosti bude posudzovať odborná grantová komisia zložená z odborníkov v oblasti udržateľného rozvoja, turizmu a dobrovoľníctva. Víťazné nápady by mali byť zrealizované do konca októbra 2009.

Čo sa zrealizovalo tento rok

Stará cesta v Žiarskej doline, ktorá smeruje k Žiarskej chate, sa preznačuje na modro značený náučný chodník. Na chodníku bude umiestnených päť informačných tabúľ, niekoľko odpočívadiel a lavičiek, chodník bude prečistený a opravený. Chodník v Žiarskej doline bude dokončený na jar 2009.

Ostatné projekty sa dokončili v pôvodnom termíne v roku 2008. V Monkovej doline sa vynovil náučný chodník (viac o projekte tu), v Hiadeľskom sedle je vybudovaný prístrešok na núdzové prenocovanie, ohnisko, suché WC. Zároveň sa obnovili tri studničky, turistické chodníky sa spriechodnili a vyčistili od popadaných stromov, urobili sa terénne úpravy chodníka na Kozí chrbát, obnovili sa prvky turistického značenia a postavil informačný panel (viac o projekte tu).

Na 19 km dlhom turistickom chodníku Nižná Boca - sedlo Črchľa - Rovná hoľa - Bocianske sedlo - Vyšná Boca sa obnovilo značenie v podobe nových smerových tabuliek a maľovaných značiek. Pri nástupoch na turistický chodník v Nižnej a Vyšnej Boci sú osadené informačné tabule s turistickou mapou. Ďalej sa vybudovali dva nové turistické prístrešky v sedle Črchľa a v Bocianskom sedle.
Hotový je aj nenápadný, ale užitočný projekt v Demänovskej doline a v Bacúšskom sedle - (z Demänovskej doliny na Krakovu hoľu a z Vyšnej Boce do Bacúšskeho sedla boli prečistené chodníky po víchrici a obnovilo sa na nich značenie).

Viac o programe Živé chodníky sa dočítate tu.

Titulná fotografia: Prístrešok v Hiadeľskom sedle, Jozef Melek

Živé chodníky 2009 09/12/08 15:52 2 príspevky

Cyklotúra Okolo Sitna s deťmi Nenáročná poldenná cyklotúra v okolí Sitna a tajchu Počúvadlo, známych turistických bodov Štiavnických vrchov. Technicky nie je náročná, no nie je ani jednotvárna. My sme sa sem vybrali začiatkom jesene, kedy bolo ešte príjemne, no bez horúčav. Čakali sme aj farebnejšie listy na stromoch, no to sa vzhľadom na konečne zrážkovo normálne leto nekonalo. 22/10/20 Soňa Mäkká Štiavnické vrchy
Túra Na Starý plášť s dieťaťom Starý plášť je neznačený kopec neďaleko červenej malokarpatskej hrebeňovky (Štefánikova magistrála). Len tak na mape by ma asi neupútal, no po zapnutí vrstvy fotiek je jasné, že stojí za návštevu. Po ceste je tiež známa jaskyňa Deravá skala. 18/10/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Správa Aktuálny režim na horských chatách Zavedenie prísnejších opatrení v prevencii proti koronavírusu sa zrejme opäť dotkne aj horských chát. Ide najmä o zákaz podávať jedlo v interiéri a zákaz zhromažďovania sa ľudí nad šesť osôb. Pýtali sme sa chatárov, ako budú fungovať v súčasných podmienkach. 14/10/20 Soňa Mäkká Správy

Túra Zamkovského a Téryho chata zo Smokovca Opäť sa po čase dostávam do Vysokých Tatier, aby som spoznal ďalšie tatranské chaty v našich veľhorách. Trocha vysokohorskej turistiky nezaškodí, aj keď to nebude niekde na vrchole tatranského štítu. Veď aj tatranské doliny majú svoje nezabudnuteľné čaro strávené na chodníku. Zároveň obohatí turistu o krásu tatranských vrcholov počas prechodu dolinou k niektorej horskej chate. Veď niektoré sú aj v nadmorských výškach nad 2000 metrov, takou je známa "Térynka". Scenéria skalnatých vrcholov po oboch stranách dolín len dodá šľahačku s čerešničkou na torte. dnes Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry
Búda Zrub Zalámaná pod Mošnickým sedlom Málo známe východoslovenské pohorie Slanské vrchy ponúka viacdňovú hrebeňovú turistiku, ale napriek tejto možnosti, nie je tam ani jedna vyhlásená či aspoň neoficiálna útulňa. Jednou neoficiálnou by však mohol byť zrub Zalámaná pod Mošnickým sedlom. včera Henrich Tomáš Slanské vrchy
Túra Klokočina, Kukučková a Bolehlav Dnes sa pôjdem túlať vŕškami i dolinami na východnej strane Malých Karpát. Trasu nemám úplne presne pripravenú, idem tentokrát sám, a tak som zvedavý, aké miesta navštívim. 23/10/20 Vladimír Čech Malé Karpaty