Svet Poza Mödling

Začiatkom tohto roku a zopárkrát v minulom roku som bol služobne na juh od Viedne – v časti Wiener Neudorf. Mala by to byť dedina, ale je to skôr akási časť Viedne. Pri návšteve tejto časti krajiny som sa trošku informoval vo firme, kde som odoberal tovar, o horách, ktoré sa rozprestierali na západ od susedného mestečka Mödling. Už vtedy som sa rozhodol, že sa tam určite pozriem. Pri služobnej ceste som si trošku poprezeral, kde by sa dalo zaparkovať, našiel som pekné veľké parkovisko – prázdne a tešil som sa na návštevu tohto kúta Rakúska.

Príležitosť sa naskytla v jednu nedeľu a tak sme sa s Jankou rozhodli, že sa nebudeme váľať a ideme sa tam pozrieť. Vybrali sme sa v trošku neskoré ráno, cesta nám ubiehala v príjemnom rozhovore. Nešiel som po diaľnici, ale cez Schwechat a dediny okolo Viedne. Nie je to extra rýchla cesta, ale kvôli 10 kilometrom na diaľnici sa neoplatí kupovať diaľničná známka. Ejha – ale prišli sme na parkovisko a to preplnené autami horychtivých Viedenčanov. A tak sme tam krúžili a hľadali miestečko pre moje malé Polo. Jedno sme našli – veeeeľmi natesno, natlačil som sa tam asi na dvadsiatykrát – vystúpil som a zistil som, že susedné auto asi nevyjde. To bola asi jediná nepríjemnosť toho dňa. Naštastie sa hneď nato uvolnilo jedno miestečko a my sme sa konečne mohli vydať do lesov okolo Mödlingu. A oplatí sa tam vybrať. Sú zvláštne – pripomínajú mi krajinu okolo Stredomoria. Mám taký dojem, že tie lesy sú presadené a účelovo vysadené na tento štýl. Ale zmena to je celkom fajn. Vlastne až potom som prišiel na to, že tieto lesy sú akýsi lesopark Viedne, na štýl bratislavského lesoparku, tak potom sa ani nečudujem, že tam bolo toľko národa.

Pri potulkách lesmi okolo Mödlingu zistíte, že sa tam nájde veľa zaujimavého na pozeranie i športovanie, stredoveký hrad na štýl Bojníc, ruiny hradu Mödling, horolezecké steny, cyklistické cesty, asi tri rozhľadne, stále si to môžete namieriť k nejakej pozoruhodnosti. Vydali sme sa z parkoviska smerom k hradu Lichtenstein. Musím upozorniť, že aj keď je to lesopark, sú tam značené a aj neznačené chodníčky a cestičky a ľudom, ktorí nemajú aspoň trošku orientačný zmysel, to môže narobiť problémy. K tým značkovaným turistickým chodníkom musím dodať len toľko, že aj keď sú značkované, je veľký problém nájsť tú správnu trasu. Zlaté slovenské značkovanie. Ale asi sme každý národ zvyknutý na to svoje. Keďže som chcel spraviť okruh, musel som pospájať značkované trasy s neznačkovanými a veruže sme si dali aj poriadnu obchádzku pri mojom hľadaní. Naštastie, aj keď sme prešli možno o tri kilometre viac, aj tak sa mi podarilo dostať sa tam, kam sem sa chceli. Teda okrem ruín hradu Mödling.

Takže od parkoviska v Mödlingu sme sa vydali k Čiernej veži – Schwarze Turme, musíte prejsť cez údolie popod jeden veľký uzavretý most a ku chrámu, ktorý sa mi veľmi páčil. Ide sa cez mestečko Mödling – ale je to celkom zaujímavé. Potom už len smerom do lesov. Schwarze Turme je súkromná stavba, čiže dovnútra sa nedostanete – ale na skalách okolo sú krásne výhľady na okolie a takisto aj na Viedeň, ktorú tu máte ako na dlani. Odtiaľto sme sa po smerovkách vybrali k hradu Lichtenstein. Je to krásny romantický hrad, odporúčam si ho pozrieť, aj keď som sa dovnútra nikdy nedostal, bolo tam uzavreté. Neviem, či dočasne alebo nie, moja nemčina ten oznam akosi nezvládla. Ale určite sa tam budem snažiť znova dostať.

Od hradu som sa chcel znovu cez údolie dostať na kopček Kleiner Anninger ležiaci na druhej strane cesty a vyhliadku Husaren Tempel – viď mapka. Problém bol, že sa muselo zísť zo značkovaných chodníkov a prejsť cez dedinku Hinterbruhl, čo nás trošku zdržalo, keďže sme hľadali novú turistickú značku alebo chodník. Po asi polhodinke hľadania a pýtania sa mojou chabou nemčinou sme nakoniec na dlho hľadanú značku narazili. Aj keď som neskôr zistil, že to nebola úplne tá najideálnejšia k ceste na Husaren Tempel. Trošku sme si nadbehli – zhruba 3 kilometre, ale nevadilo. Naraz som zistil, že lesy sú tam aj podobné našim malokarpatským, boli tam dokonca aj kroviny. A tak sme šliapali po tomto chodníku trošku dlhšie, už som v duchu počúval narážky na to, že či ideme vôbec tam, kam máme a pod. Ale zvládli sme to, aj keď som už mal trošku malú dušičku. Nakoniec sa ozval veľký zvuk, to mi kameň spadol zo srdca, pretože som našiel ďalšiu zastávku našej trasy. To, že sme dlhšie hľadali vyhliadku Husaren Tempel, nás trošku zaskočilo a prerušilo to naše plány na návštevu ruín hradu Mödling. A tak sme sa radšej vybrali na spiatočnú cestu druhou stranou údolia, veľmi som sa už nechcel zastavovať, pretože sa zmrákalo a nechcel som riskovať ďalšie zablúdenie.

Na konci tejto asi dvanásťkilometrovej túry odporúčam prezrieť si historické centrum Mödlingu, kde na vás čaká pár krásnych historických domčekov. Spolu s kávičkou je to celkom pekný záver pohodovej túry, ktorá nie je veľmi náročná na prevýšenia, ale skôr na váš orientačný zmysel, aj keď sa nemusíte báť, lebo všetky chodníčky aj tak vedú k vášmu dopravnému prostriedku.