Prístrešok Prístrešok na vrchu Skorušina

Pri plánovaní cesty na jesenné fotografické stretnutie portálu Hiking.sk som sa rozhodol putovať do Oravíc cez Skorušinské vrchy. Veď som v tejto časti Slovenska už aj tak dávno nebol. Vybral som si trasu z Tvrdošína cez vrchol Skorušina. Tešil som sa najmä na pekné výhľady z rozhľadne, ktoré mi v pamäti takmer vybledli. Okrem tejto stavby sa tu nachádza aj menší prístrešok, ktorý v nasledujúcom článku bližšie opíšem.

Skorušinské vrchy, na vrchole Skorušina
1314 m n. m.
5 – 6 osôb
Celoročne, bez hospodára
Prameň 70 m južne pod vrcholom (významová odbočka červ. značky)
Spojenie
Červená značka z Oravíc a Oravského Bieleho Potoka, zelená z Trstenej a ďalšie možnosti
Dalšie info
Rozhľadňa, stredisko Oravice, hlboké lesy a krásne okolie

Stavba prístrešku sa nachádza v centrálnej časti Skorušinských vrchov, priamo na vrchole Skorušina (1314 m n. m.), ktorá tvorí najvyšší bod tohto pohoria. Najjednoduchší prístup je z Oravíc po červenej značke, ktorý trvá približne 1:40 hod. Od severu sem vedú dve značky. Prvá, zelená, vedie z Trstenej (3:10 hod.) a druhá, žltá z dediny Brezovica (2:10 hod.). Obe značky sa spájajú na rázcestí Javorinky, odkiaľ pokračuje na vrchol Skorušinej zelená. Od západu je vrchol s prístreškom dostupný po červenej značke. Tá sa začína v Oravskom Bielom Potoku (3:30 hod.), prechádza cez rázcestia Stará mať, Košariská a Nad Studienkami. Na spomenutých rázcestiach sa dá napojiť na značku z Nižnej a Tvrdošína (žltá), ďalej z Habovky a Zábiedova (modrá).

Opis objektu a možnosti nocľahu

Túto jednoduchú stavbu o rozmeroch približne 3 x 5 m tvoria drevené nosné stĺpy, na ktorých spočíva strecha. Pri podobne konštrukčne riešených objektoch chýbajú bočné steny. Prístrešok preto neposkytne ochranu proti vetru a bočnému dažďu, aj keď ho od západu čiastočne chráni les. V nečase treba pripevniť z náveternej strany celtu alebo PVC fóliou. Podlahu tvorí udupaná zem. Na nocľah spoľahlivo poslúži širší stôl, ktorý môžu využiť dve osoby ako pričňu. Lavice pri stole sú úzke a nevhodné na nocľah. Ďalšie tri až štyri osoby sa vyspia na karimatkách a vo vlastných spacích vakoch na podlahe. No niekoľko koreňov znižuje využitie celej plochy podlahy na nocľah. Pri objekte sa nachádza ohnisko, niekoľko stolov s lavicami, kôš na odpadky a samozrejme známa rozhľadňa.

Voda a okolie

Vodný zdroj, prameň, sa nachádza asi 70 m južným smerom. Vedie k nemu významová odbočka červenej značky (5 min). Blízke aj vzdialené okolie je veľmi bohaté na krásne zákutia. Spomeniem hlavne lúky na severných svahoch pohoria, odkiaľ sú pekné výhľady na Hornú Oravu, a samozrejme kruhový výhľad umožňujúca rozhľadňa, stojaca na vrchole Skorušina. Hrebeň pohoria poskytuje výborné podmienky nielen na letnú, ale aj na zimnú turistiku. Susedné Oravice s chatou a termálnymi bazénmi, Juráňovu dolinu a Západne Tatry tu hádam nikomu nemusím predstavovať.