Partizán na lúke Nová cesta (autor foto: Peter Straka)
Partizán na lúke Nová cesta (autor foto: Peter Straka) Zatvoriť

Útulňa Partizán na Novej ceste (nad Mincou)

Pri našom tradičnom koncoaugustovom putovaní sme pri túre z chaty Poľnohospodár nad Ľubietovou do turistickej ubytovne pri hoteli Poľana prechádzali popri viacerých zruboch, vhodných na prenocovanie. Keďže je to pomerne známy a navštevovaný kraj, myslel som si, že aj tieto zruby sú už na Hikingu popísané. No novembrový rozhovor s Tomášom, ako aj Tónov januárový článok ma presvedčili, že o tom nad Mincou sa nevie. Keďže je pomerne nový, veľký a voľne prístupný, podelím sa s touto skutočnosťou aj s vami ostatnými.

Poľana: lúka Nová cesta pri vrchu Minca (poniže zelenej značky)
1040 m n. m.
12 ľudí na prični s karimatkou a spacákom
celoročne, bez hospodára
30 minút po zelenej na Ľubietovskej/Strelníckej Bukovine
Spojenie
po zelenej zo Strelníkov asi 1.10 h, po zelenej z Ľubietovskej/Strelníckej Bukoviny asi 20 minút

Zrub Partizán sa nachádza na lúke neďaleko zelenej značky v lokalite Nová cesta, idúcej zo Strelníkov na Ľubietovskú/Strelnícku Bukovinu. Od lúky okolo smerovníka na Minci je vzdialený asi 15 minút pomalej chôdze. Z lesa sa vychádza na pravotočivú zákrutu a pod ňou je malá lúka s pár stromami v strede. Pod nimi je ohnisko s pňami ako sediskom. Koliba je ukrytá napravo od ohniska pod prvými stromami lesa. Či ju využívajú miestni poľovníci, alebo urbári, neviem posúdiť.

Opis objektu a možnosť nocľahu

Ide o pomerne novú stavbu, aspoň tak súdim podľa svetlého dreva. Plechová strecha je bez akýchkoľvek dier a teda zaručuje nepremokavosť i pri silnom daždi. Do zrubu som sa dostal cez dvere privreté len na petlicu. Vnútrajšok je bez akéhokoľvek zariadenia, ak nerátam jednoduchý stôl. Zato drevená podlaha umožňuje vyspať sa tu aj bez karimatky a v lete možno aj bez spacáku. Škáry medzi polenami tvoriacimi steny boli dobre upchaté a tak dovnútra isto neprefukuje. Povala nebola celkom dokončená a vnútri sa nenachádzal žiaden rebrík, no aj na nej by sa určite vyspali aspoň traja ľudia. Dolu na podlahe sa podľa mňa pohodlne vyspí aj 10 ľudí. Fotografoval som pomocou blesku a tak sa domnievam, že na stene obrátenej do lesa sa nenachádza okno. Na ostatných troch určite nebolo.

Voda a okolie

Keďže som vo vnútri zrubu objavil fľaše s vodou, predpokladám, že nablízku nie je žiaden vodný zdroj. Viem zaručene len o jednom zdroji a to asi 30 minút chôdze po zelenej hore na Ľubietovskej/Strelníckej Bukovine pri salašoch. Takže ak niekto pôjde z Bukoviny smerom dolu, musí si nabrať vodu tam. Možno miestni vedia o nejakom bližšom zdroji. Ja som sa príliš nemohol obzerať po okolí, nakoľko partia mi aj tak odbehla.