Útulňa

Partizán na Novej ceste (nad Mincou)

13.02.09
Pri našom tradičnom koncoaugustovom putovaní sme pri túre z chaty Poľnohospodár nad Ľubietovou do turistickej ubytovne pri hoteli Poľana prechádzali popri viacerých zruboch, vhodných na prenocovanie. Keďže je to pomerne známy a navštevovaný kraj, myslel som si, že aj tieto zruby sú už na Hikingu popísané. No novembrový rozhovor s Tomášom, ako aj Tónov januárový článok ma presvedčili, že o tom nad Mincou sa nevie. Keďže je pomerne nový, veľký a voľne prístupný, podelím sa s touto skutočnosťou aj s vami ostatnými.

Zrub Partizán sa nachádza na lúke neďaleko zelenej značky v lokalite Nová cesta, idúcej zo Strelníkov na Ľubietovskú/Strelnícku Bukovinu. Od lúky okolo smerovníka na Minci je vzdialený asi 15 minút pomalej chôdze. Z lesa sa vychádza na pravotočivú zákrutu a pod ňou je malá lúka s pár stromami v strede. Pod nimi je ohnisko s pňami ako sediskom. Koliba je ukrytá napravo od ohniska pod prvými stromami lesa. Či ju využívajú miestni poľovníci, alebo urbári, neviem posúdiť.

Opis objektu a možnosť nocľahu

Ide o pomerne novú stavbu, aspoň tak súdim podľa svetlého dreva. Plechová strecha je bez akýchkoľvek dier a teda zaručuje nepremokavosť i pri silnom daždi. Do zrubu som sa dostal cez dvere privreté len na petlicu. Vnútrajšok je bez akéhokoľvek zariadenia, ak nerátam jednoduchý stôl. Zato drevená podlaha umožňuje vyspať sa tu aj bez karimatky a v lete možno aj bez spacáku. Škáry medzi polenami tvoriacimi steny boli dobre upchaté a tak dovnútra isto neprefukuje. Povala nebola celkom dokončená a vnútri sa nenachádzal žiaden rebrík, no aj na nej by sa určite vyspali aspoň traja ľudia. Dolu na podlahe sa podľa mňa pohodlne vyspí aj 10 ľudí. Fotografoval som pomocou blesku a tak sa domnievam, že na stene obrátenej do lesa sa nenachádza okno. Na ostatných troch určite nebolo.

Voda a okolie

Keďže som vo vnútri zrubu objavil fľaše s vodou, predpokladám, že nablízku nie je žiaden vodný zdroj. Viem zaručene len o jednom zdroji a to asi 30 minút chôdze po zelenej hore na Ľubietovskej/Strelníckej Bukovine pri salašoch. Takže ak niekto pôjde z Bukoviny smerom dolu, musí si nabrať vodu tam. Možno miestni vedia o nejakom bližšom zdroji. Ja som sa príliš nemohol obzerať po okolí, nakoľko partia mi aj tak odbehla.

Autori fotografií: Miroslav Svítek a Peter Straka

Partizán na Novej ceste (nad Mincou) 16/03/19 21:44 35 príspevkov

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. dnes Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. včera Tomáš Trstenský Javorníky
Túra Vodopády v okolí Liptovských Revúc Jar v roku 2019 začala veľmi suchým a teplým marcom a pokračovala takým istým aprílom. Turisti sa tešili a poľnohospodári bedákali. V máji sa to však vymenilo. Studený a daždivý máj žičil poľnohospodárom, ale trápil turistov. V máji by už bolo treba stúpať aj do vyšších hôr, robiť hrebeňovky, no počasie hovorí nie! 19/07/19 Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč

Partizán na Novej ceste (nad Mincou) 16/03/19 21:44 35 príspevkov
    • Poľana: lúka Nová cesta pri vrchu Minca (poniže zelenej značky)
    • 12 ľudí na prični s karimatkou a spacákom
    • celoročne, bez hospodára
    • 30 minút po zelenej na Ľubietovskej/Strelníckej Bukovine
    • po zelenej zo Strelníkov asi 1.10 h, po zelenej z Ľubietovskej/Strelníckej Bukoviny asi 20 minút