Útulňa

Partizán na Novej ceste (nad Mincou)

13.02.09
Pri našom tradičnom koncoaugustovom putovaní sme pri túre z chaty Poľnohospodár nad Ľubietovou do turistickej ubytovne pri hoteli Poľana prechádzali popri viacerých zruboch, vhodných na prenocovanie. Keďže je to pomerne známy a navštevovaný kraj, myslel som si, že aj tieto zruby sú už na Hikingu popísané. No novembrový rozhovor s Tomášom, ako aj Tónov januárový článok ma presvedčili, že o tom nad Mincou sa nevie. Keďže je pomerne nový, veľký a voľne prístupný, podelím sa s touto skutočnosťou aj s vami ostatnými.

Zrub Partizán sa nachádza na lúke neďaleko zelenej značky v lokalite Nová cesta, idúcej zo Strelníkov na Ľubietovskú/Strelnícku Bukovinu. Od lúky okolo smerovníka na Minci je vzdialený asi 15 minút pomalej chôdze. Z lesa sa vychádza na pravotočivú zákrutu a pod ňou je malá lúka s pár stromami v strede. Pod nimi je ohnisko s pňami ako sediskom. Koliba je ukrytá napravo od ohniska pod prvými stromami lesa. Či ju využívajú miestni poľovníci, alebo urbári, neviem posúdiť.

Opis objektu a možnosť nocľahu

Ide o pomerne novú stavbu, aspoň tak súdim podľa svetlého dreva. Plechová strecha je bez akýchkoľvek dier a teda zaručuje nepremokavosť i pri silnom daždi. Do zrubu som sa dostal cez dvere privreté len na petlicu. Vnútrajšok je bez akéhokoľvek zariadenia, ak nerátam jednoduchý stôl. Zato drevená podlaha umožňuje vyspať sa tu aj bez karimatky a v lete možno aj bez spacáku. Škáry medzi polenami tvoriacimi steny boli dobre upchaté a tak dovnútra isto neprefukuje. Povala nebola celkom dokončená a vnútri sa nenachádzal žiaden rebrík, no aj na nej by sa určite vyspali aspoň traja ľudia. Dolu na podlahe sa podľa mňa pohodlne vyspí aj 10 ľudí. Fotografoval som pomocou blesku a tak sa domnievam, že na stene obrátenej do lesa sa nenachádza okno. Na ostatných troch určite nebolo.

Voda a okolie

Keďže som vo vnútri zrubu objavil fľaše s vodou, predpokladám, že nablízku nie je žiaden vodný zdroj. Viem zaručene len o jednom zdroji a to asi 30 minút chôdze po zelenej hore na Ľubietovskej/Strelníckej Bukovine pri salašoch. Takže ak niekto pôjde z Bukoviny smerom dolu, musí si nabrať vodu tam. Možno miestni vedia o nejakom bližšom zdroji. Ja som sa príliš nemohol obzerať po okolí, nakoľko partia mi aj tak odbehla.

Autori fotografií: Miroslav Svítek a Peter Straka

Partizán na Novej ceste (nad Mincou) 12/10/19 18:14 36 príspevkov

Túra Hontianske Nemce – Viničný vrch – Sebechleby Keď sme sa chystali do Dudiniec, všimol som si, že na TuristickaMapa.sk pribudli miestne značenia. Zo Sebechlieb do Dudiniec som po zelenej už išiel, a tak som privítal možnosť ísť okolo Sebechlieb po miestnej modrej značke, ako odbočke z modrej Hontianske Nemce – Počúvadlianske jazero. Totiž, dostať sa tam alebo z tade do Dudiniec bolo nemožné, a naopak, do Sebechlieb chodil autobus často. Čakalo ma však jedno prekvapenie za druhým a ani jedno nebolo príjemné. 22/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Hontianske Nemce – Plášťovce – Dudince So ženou sme sa vybrali po štvrtýkrát do Dudiniec na relaxačný pobyt. V duchu som riešil, čo budem robiť, kade chodiť vo voľnom čase, keď som už všetko naokolo pochodil. Našťastie, po rokoch opäť sprevádzkovali, aj keď len cez pracovný týždeň, vlak Zvolen – Šahy. Žena brala kúry a ja túry. Vlak o 9.09 h býval vždy plný a aj spiatočný o 15.48 h z Krupiny. Babie leto bolo priam ideálne, a tak som si prešiel zase nové trasy v širšom okolí Dudiniec. 04/11/19 Miroslav Svítek Krupinská planina

Skialp Na pásoch cez Železnú bránu a sedlo Váhy Je smutný, dlhý a zasoplený november. Zimné radovánky nie a nie začať. V rámci starostlivosti o spomienkový optimizmus snorím medzi fotkami so snehovými a ľadovými scenériami. A tu, aha, aká pekná skialpovačka z februára roku 2017... dnes Michal Diviak Vysoké a Belianske Tatry
Túra Jaskyňa v Skalke - tip na výlet s deťmi na Spiši Našu trilógiu hľadania verejnosti voľne prístupných jaskýň Belianských Tatier a Spišskej Magury zavŕšime Jaskyňou v Skalke. Ide o poslednú sprístupnenú jaskyňu v rámci danej lokality. Neobmedzený pohyb pri pátraní nám zabezpečí fakt, že sa budeme nachádzať mimo ochranného pásma Pieninského národného parku. včera Roman Matkovčík Jaskyne
Podcast Lofoty: Voda bola úplne všade, aj tam kde sme nechceli Či ide o Aljašku alebo Škandináviu, na severských destináciách fasicuje veľkosť krajiny a počas túr odľahlosť od civilizácie v porovnaní so slovenskými horami, či Alpami. V 13. epizóde HIKING podcastu sa rozprávame o Nórsku, ktoré k severskej odľahlosti pridáva ďalší rozmer – more. Reč je konkrétne o trekkingu na Lofotoch a hosťami sú Kika Miholeková s Palim Olejníkom, ktorí boli na týchto ostrovoch začiatkom septembra tohto roka. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory

Partizán na Novej ceste (nad Mincou) 12/10/19 18:14 36 príspevkov
    • Poľana: lúka Nová cesta pri vrchu Minca (poniže zelenej značky)
    • 12 ľudí na prični s karimatkou a spacákom
    • celoročne, bez hospodára
    • 30 minút po zelenej na Ľubietovskej/Strelníckej Bukovine
    • po zelenej zo Strelníkov asi 1.10 h, po zelenej z Ľubietovskej/Strelníckej Bukoviny asi 20 minút