Útulňa

Partizán na Novej ceste (nad Mincou)

13.02.09
Pri našom tradičnom koncoaugustovom putovaní sme pri túre z chaty Poľnohospodár nad Ľubietovou do turistickej ubytovne pri hoteli Poľana prechádzali popri viacerých zruboch, vhodných na prenocovanie. Keďže je to pomerne známy a navštevovaný kraj, myslel som si, že aj tieto zruby sú už na Hikingu popísané. No novembrový rozhovor s Tomášom, ako aj Tónov januárový článok ma presvedčili, že o tom nad Mincou sa nevie. Keďže je pomerne nový, veľký a voľne prístupný, podelím sa s touto skutočnosťou aj s vami ostatnými.

Zrub Partizán sa nachádza na lúke neďaleko zelenej značky v lokalite Nová cesta, idúcej zo Strelníkov na Ľubietovskú/Strelnícku Bukovinu. Od lúky okolo smerovníka na Minci je vzdialený asi 15 minút pomalej chôdze. Z lesa sa vychádza na pravotočivú zákrutu a pod ňou je malá lúka s pár stromami v strede. Pod nimi je ohnisko s pňami ako sediskom. Koliba je ukrytá napravo od ohniska pod prvými stromami lesa. Či ju využívajú miestni poľovníci, alebo urbári, neviem posúdiť.

Opis objektu a možnosť nocľahu

Ide o pomerne novú stavbu, aspoň tak súdim podľa svetlého dreva. Plechová strecha je bez akýchkoľvek dier a teda zaručuje nepremokavosť i pri silnom daždi. Do zrubu som sa dostal cez dvere privreté len na petlicu. Vnútrajšok je bez akéhokoľvek zariadenia, ak nerátam jednoduchý stôl. Zato drevená podlaha umožňuje vyspať sa tu aj bez karimatky a v lete možno aj bez spacáku. Škáry medzi polenami tvoriacimi steny boli dobre upchaté a tak dovnútra isto neprefukuje. Povala nebola celkom dokončená a vnútri sa nenachádzal žiaden rebrík, no aj na nej by sa určite vyspali aspoň traja ľudia. Dolu na podlahe sa podľa mňa pohodlne vyspí aj 10 ľudí. Fotografoval som pomocou blesku a tak sa domnievam, že na stene obrátenej do lesa sa nenachádza okno. Na ostatných troch určite nebolo.

Voda a okolie

Keďže som vo vnútri zrubu objavil fľaše s vodou, predpokladám, že nablízku nie je žiaden vodný zdroj. Viem zaručene len o jednom zdroji a to asi 30 minút chôdze po zelenej hore na Ľubietovskej/Strelníckej Bukovine pri salašoch. Takže ak niekto pôjde z Bukoviny smerom dolu, musí si nabrať vodu tam. Možno miestni vedia o nejakom bližšom zdroji. Ja som sa príliš nemohol obzerať po okolí, nakoľko partia mi aj tak odbehla.

Autori fotografií: Miroslav Svítek a Peter Straka

Partizán na Novej ceste (nad Mincou) 24/04/17 23:08 24 príspevkov

Túra GSB: Nýdek – Kiczory – Korcháňovci Keď som po návrate z päťdňového putovania po trase Čierne pri Čadci – Kiczory – Markowe Szczawiny – Oravská Polhora zistil, že sme išli od Kiczory vlastne Glówny Szlak Beskidzki (GSB, slovensky Hlavná beskydská magistrála), ktorý ide v dĺžke 498 km od Ustrona po Wolosate, zatúžil som trasu prejsť celú. Samozrejme, po častiach, a tak som na tri dni voľna v septembri naplánoval ďalšie putovanie. Dlho som okolo nejakého vandru nemal toľko peripetií, ale napokon všetko dobre dopadlo. 16/10/17 Miroslav Svítek Orava a Kysuce, Česko, +
Túra Čierna Hora - Prokletije - výstup na Zla Kolata Náš T. O. Bjatek zorganizoval koncom augusta 2017 deväťdňový letecký zájazd do Čiernej Hory. Keďže jeho súčasťou, okrem spoznávania kultúrnych pamiatok, bola hlavne turistika v NP Prokletije a NP Durmitor, rád som sa prihlásil. Po prílete do Podgorice sme sa autobusom presunuli ku Plavsko jezero a ubytovali sa v penzióne Šarkinoviči, oproti mestečku Plav. 03/10/17 Miroslav Svítek Svet
Prístrešok Vodná nádrž Plášťovce Počas dvoch pobytov v Dudinciach som navštívil všetky okolité dediny, až na Plášťovce. Takže nastal čas sa tam v jedno slnečné poobedie po liečebných procedúrach vybrať. Keďže tam samozrejme nevedie žiadna značka, pohyboval som sa po poľných cestičkách. Keď som pri poľovníckej chatke na Babe, opísanej pri minulom pobyte, odbočil doprava a cez kopec Babica zišiel k vodnej nádrži Plášťovce, našiel som tam prístrešky, o ktorých je škoda sa nezmieniť. 30/09/17 Miroslav Svítek Krupinská planina

Túra Ako sme spoznávali Liptov s našimi ratolesťami V článku by som rada priniesla niekoľko tipov, čo navštíviť s malými deťmi na Liptove. Bývali sme pri Liptovskom Mikuláši pod kopcami v dedine Smrečany. Na Liptove sme strávili celkovo dve týždňové letné dovolenky v dvoch rokoch po sebe. Presvedčili nás o tom, že je tu stále čo objavovať. Nájdete tu široké možnosti na turistiku, cyklistiku, ale aj spoznávanie kultúry, historických pamiatok alebo jaskýň. Viete si urobiť program v peknom aj škaredom počasí, ponuka je široká. Naše deti boli vo veku takmer 4 a 6 rokov, resp. o rôčik viac. Na naše obe dovolenky sme brali so sebou bicykle, pre mladšiu dcérku ťažnú tyč na bicykel, starší syn bicykloval samostatne. Program sme prispôsobovali počasiu a únave, aby bol dostatočne pestrý a pre deti zaujímavý. Čo sme navštívili? včera Jana Bílešová Nízke Tatry, Západné Tatry, +
Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty
Test Asolo Kongur GV – celokožené turistické topánky Toto je test a recenzia celokožených – nubukových goretexových topánok Asolo Kongur GV, v článku nájdete moje komentáre, hodnotenia, ale aj denníkové záznamy, ktoré som počas niekoľkých mesiacov zapisoval po bezprostrednej skúsenosti s používaním. Na internete som ich našiel v tom čase v cene typicky do 240,- €. Test prebiehal od júna 2017. Komu sa nechce čítať ako sa topánky správali na rôznych terénoch, nech rovno preskočí do sekcie “Hodnotenia”. 18/10/17 Pavol Timko Obutie

Partizán na Novej ceste (nad Mincou) 24/04/17 23:08 24 príspevkov
    • Poľana: lúka Nová cesta pri vrchu Minca (poniže zelenej značky)
    • 12 ľudí na prični s karimatkou a spacákom
    • celoročne, bez hospodára
    • 30 minút po zelenej na Ľubietovskej/Strelníckej Bukovine
    • po zelenej zo Strelníkov asi 1.10 h, po zelenej z Ľubietovskej/Strelníckej Bukoviny asi 20 minút