Útulňa

Núdzová miestnosť Kráľova hoľa

21.02.09
Kráľova hoľa patrí medzi najospevovanejšie vrchy Slovenska. Kruhový výhľad na slovenské hory je nádherný. Nie vždy je však počasie turistovi naklonené, prirodzený úkryt v hôľnom teréne chýba. Od roku 1960 stojí na vrchole vysielač. V nečase príde vhod hoci len malá, vykúrená miestnosť v jeho útrobách.

Vstupná predsieň do rádiokomunikačnej budovy (z JZ strany) sa neuzamyká a tak za plastovými dverami nájdete malú miestnosť s lavicou pre šesť osôb a veľkým radiátorom. Z priestoru vedú uzamknuté dvere s videovrátnikom. Zamrežované vnútorné okno je polepené všakovakými nálepkami turistických klubov, zaujmú však upozornenia v slovenčine aj angličtine – slušná výstraha o udržiavaní poriadku, lebo inak bude priestor trvale uzavretý. Kontajner sa nachádza napravo od budovy. Na stene nájdete tiež početné informácie z okolia Kráľovej hole – vytlačené zo stránky www.kralovahola.sk.

V priestore je zákaz fajčenia a preto aj manipulácie s otvoreným ohňom, takže variče radšej nechajte v batohoch. Nikde nie je výslovný zákaz spania, keby ste si vytiahli spacák v nečase, asi by vás nevyhnali. Nepočítajte však s plánovaným prespatím počas hrebeňovky, lebo sa môže ľahko stať, že niekedy neskôr v lejaku alebo zimnom nečase narazíte na zatvorené dvere.

Osobne nevyhľadávam útočisko v chatách a iných moderných objektoch, ale počas nedávneho zimného výstupu to bola nutnosť. V mrazivom vetre a snežení sa objekt vysielača zjavoval a strácal ako fatamorgána. Pobyt v teplej miestnosti mi umožnil návrat bez omrzlín.

Núdzová miestnosť Kráľova hoľa 16/09/19 12:25 89 príspevkov

Túra Pieninský okruh: Haligovce – Veľký Lipník Pieniny – prielom Dunajca, plte, Červený Kláštor, Tri koruny. Kto by ich nepoznal? Výlet do Pienin bol ešte v mojom detstve dobrovoľne povinnou súčasťou ROH-áckych dovoleniek v Tatrách, dokonca som strávil dva týždne v škole v prírode priamo v kláštore. No vychádzky sme vždy ukončili pri prvom meandri Dunajca. Dlho plánovanú turistickú návštevu som uskutočnil až v zrelom veku... A keďže som toho chcel vidieť čo najviac, naplánoval som trasu v tvare podkovy, neskôr som ju zmenil na (takmer) okruh. 01/09/19 Peter Straka Pieniny
Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. 18/08/19 Peter Straka Javorníky
Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty

Túra Čertova sihoť cez Kláštorisko z Čingova Čertova sihoť a jej skalná vyhliadka boli v našich turistických plánoch vždy tak trochu bokom, pretože prednosť dostávali známejšie a atraktívnejšie trasy. Či už v rámci Slovenského raja alebo aj širokého okolia. Zmeniť som sa to rozhodol až na jar minulého roka. Naplánovaný okruh, presnejšie zdeformovaná ležatá osmička z Čingova cez Tomášovský výhľad a Kláštorisko prechádza cez najznámejšie miesta raja, na ktorých som bol párkrát. dnes Peťo Nový Slovenský raj
Túra Markušovský skalný hríb a Šikľavá skala Spiš, nádherná rázovitá oblasť obkolesená navôkol množstvom historických a turistických pamiatok i zaujímavostí. Na jeho území sa nachádzajú Vysoké i Belianske Tatry, Pieniny, Levočské vrchy, Branisko, časť Volovských vrchov a Slovenský raj. Destinácie s množstvom hradov a ich zrúcanín, starobylých miest, múzeí, ale aj iných čarovných zákutí, ktoré môže turista uvidieť v čarokrásnej prírode. včera Marián Jaššo Volovské vrchy
Beh Cesta hrdinov SNP za 12 dní – Kráľova hoľa Na vysielači na Kráľovej holi je tradične napichnutý čierny mrak ako spečené Marshmallow na špajli. Vychádzame na najvyšší bod a Miki navrhuje, aby sme si na chvíľu oddýchli vnútri v domčeku. Schovávame sa dnu pred pľušťou, jedna dvojica tu už sedí a tiež sa zohrieva. Naťahujem si nohy, jem, pozerám na hodinky. Vyšli sme to za 1:55 hod, turisticky je to na 3:10. 14/12/19 Júlia Batmendijnová Slovensko

Núdzová miestnosť Kráľova hoľa 16/09/19 12:25 89 príspevkov
    • Vrchol Kráľovej hole, v rádiokomunikačnej budove
    • 1946 m n. m.
    • len v stave núdze, cca 3 osoby
    • celoročne
    • ---
  • Cena
    • Výstup možný z viacerých strán Spiša a Horehronia, okrem zimy aj bicyklom zo Šumiaca