Útulňa

Núdzová miestnosť Kráľova hoľa

21.02.09
Kráľova hoľa patrí medzi najospevovanejšie vrchy Slovenska. Kruhový výhľad na slovenské hory je nádherný. Nie vždy je však počasie turistovi naklonené, prirodzený úkryt v hôľnom teréne chýba. Od roku 1960 stojí na vrchole vysielač. V nečase príde vhod hoci len malá, vykúrená miestnosť v jeho útrobách.

Vstupná predsieň do rádiokomunikačnej budovy (z JZ strany) sa neuzamyká a tak za plastovými dverami nájdete malú miestnosť s lavicou pre šesť osôb a veľkým radiátorom. Z priestoru vedú uzamknuté dvere s videovrátnikom. Zamrežované vnútorné okno je polepené všakovakými nálepkami turistických klubov, zaujmú však upozornenia v slovenčine aj angličtine – slušná výstraha o udržiavaní poriadku, lebo inak bude priestor trvale uzavretý. Kontajner sa nachádza napravo od budovy. Na stene nájdete tiež početné informácie z okolia Kráľovej hole – vytlačené zo stránky www.kralovahola.sk.

V priestore je zákaz fajčenia a preto aj manipulácie s otvoreným ohňom, takže variče radšej nechajte v batohoch. Nikde nie je výslovný zákaz spania, keby ste si vytiahli spacák v nečase, asi by vás nevyhnali. Nepočítajte však s plánovaným prespatím počas hrebeňovky, lebo sa môže ľahko stať, že niekedy neskôr v lejaku alebo zimnom nečase narazíte na zatvorené dvere.

Osobne nevyhľadávam útočisko v chatách a iných moderných objektoch, ale počas nedávneho zimného výstupu to bola nutnosť. V mrazivom vetre a snežení sa objekt vysielača zjavoval a strácal ako fatamorgána. Pobyt v teplej miestnosti mi umožnil návrat bez omrzlín.

Núdzová miestnosť Kráľova hoľa 07/08/15 21:55 73 príspevkov

Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty
Túra Málinec – Chocholná – Látky (po starých značkách) V neznámych končinách dávam prednosť značeným turistickým chodníkom. Neraz sa mi stalo, že pri zablúdení som sotva stihol posledný vlak či autobus na cestu domov. Teraz však spravím výnimku. Dôvody sú dva – konečne na tretí pokus prejsť zo Stolických vrchov do Veporských cez údolie horného Ipľa a preskúmať zaniknuté turistické trasy v okolí VN Málinec. 12/07/17 Peter Straka Veporské vrchy
Túra Zlatno – Jasenina – Málinec Keď sa spomenú Stolické vrchy, väčšina si pomyslí na Stolicu a Kohút, vypínajúce sa východne od Muránskej planiny či Revúcej. Podobne Veporské vrchy – Fabova hoľa a Klenovský Vepor. No tieto vrchy susedných pohorí sa nachádzajú v ich severovýchodnej časti. Juhozápadné konce sa stretajú v blízkosti Málinca, pričom podcelky - Málinské vrchy (Stolické vrchy) a Sihlianska planina (Veporské vrchy) - rozdeľuje hlboká brázda údolia Ipľa. 03/07/17 Peter Straka Stolické vrchy

Túra Dolomity – okolo Tre Cime di Lavaredo s dieťaťom Kto by ich nepoznal. Tre Cime di Lavaredo, Drei Zinnen, Tri veže, najznámejšia a asi aj najnavštevovanejšia časť Dolomitov. Pri plánovaní našej septembrovej dovolenky v Dolomitoch váham, či sa sem chceme pozrieť, lebo vopred tuším davy turistov. Ale chuť vidieť známy pohľad na skalný masív je veľká, a tak 5. septembra 2017 vyrážame na výlet. dnes Andrea Morongová Svet
PR BUFF – nová merino kolekcia Keď je premenlivé počasie to jediné, na čo sa na túre viete spoľahnúť, siahnite po merino vlne. Je perfektná pri akýchkoľvek podmienkach, jej unikátne vlákno je extrémne priedušné a prirodzene odoláva zápachu. BUFF merino vlna pochádza z Austrálie a je certifikovaná v zmysle, že pri jej produkcii neboli použité žiadne nehumánne spôsoby zaobchádzania s ovečkami. včera sponzorovaný článok Oblečenie
Extra Skalné okná, brány a tunely Slovenska Popud na napísanie článku som dostal od Martina, ktorý tomuto v poslednom čase začal venovať viac pozornosti. Vnukol mi myšlienku uverejniť na Hikingu zoznam zaujímavých, a pre mnohých príťažlivých, skalných útvarov. Zaradil som sem výber takých, ktoré sa nachádzajú na alebo v blízkosti značených turistických trás, prípadne náučných chodníkov, ako aj voľne prístupných útvarov mimo národných parkov a chránených území. Vo veľkej väčšine sú pripojené fotografie z Galérie. včera Juraj Švolík Slovensko

Núdzová miestnosť Kráľova hoľa 07/08/15 21:55 73 príspevkov
    • Vrchol Kráľovej hole, v rádiokomunikačnej budove
    • 1946 m n. m.
    • len v stave núdze, cca 3 osoby
    • celoročne
    • ---
  • Cena
    • Výstup možný z viacerých strán Spiša a Horehronia, okrem zimy aj bicyklom zo Šumiaca