Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N - Tomáš Benedikovič Zatvoriť

Rada Ako písať článok na HIKING.SK

V tomto texte nájdete praktické odporúčania, ako napísať článok na Hiking.sk tak, aby čo najviac zaujal a zároveň obsahoval všetky potrebné informácie. Veríme, že niektorým váhavým budúcim autorom mnoho vecí osvetlíme a rozhodnú sa rozšíriť náš autorský kolektív.

Aktualizácia 2023

• zmena v tvorbe titulku (hlavný nadpis článku)
  • úvodník píšeme ako upútavku, resp. krátke zhrnutie túry
  • výber titulnej fotografie

1. Téma článku

Odporúčame tému pripravovaného článku vopred cez mail prediskutovať s redakciou, keďže máme prehľad, kto sa čomu venuje a tak vieme eliminovať riziko, že dvaja autori budú súčasne pracovať na tom istom.

Nie je prekážkou, ak je podobná alebo dokonca rovnaká túra uverejnená v minulosti. Je dokonca dobré, aby sme rovnaké miesta mali pokryté od viacerých autorov či autoriek. Každý text je originálny, túra prebehla v inom čase alebo počasí a tiež fotodokumentácia môže byť iná.

2. Záväzné pravidlá

Články publikované na Hiking.sk prechádzajú redakčnou úpravou z hľadiska štylistiky, gramatiky, vecnej a geografickej správnosti. Výsledný text tak nie je zaslaný text v pôvodnom znení.

V súlade so zásadami novinárskej etiky prosíme autorov a autorky, aby nám neposielali články uverejnené inde, s výnimkou osobnej webovej stránky či vlastného blogu nekomerčného charakteru. Zasielať sa môžu výlučne vlastné pôvodné texty.

Ak sú v texte použité informácie z iného zdroja, treba ho uviesť.

Neuverejňujeme články, ktoré podstatným spôsobom porušujú návštevné poriadky národných parkov alebo zákon o ochrane prírody a krajiny. Celé túry mimo značkovaných chodníkov uverejňujeme len v prípade, že je možnosť ich legálne absolvovať, napríklad s horský vodca, VHT inštruktor, horolezecká túra atď.).

Hoci sa redakcia snaží zaistiť súlad článkov s pravidlami vykonávania voľnočasových aktivít v prírode s platnou legislatívou, nie je v jej časových možnostiach, aby presne posúdila každý článok alebo jeho časť. Preto nie je zodpovednosťou vydavateľa, aby každý článok bol v stopercentnom súlade s aktuálnymi predpismi. Každý čitateľ je zodpovedný za svoje konanie a pred realizáciou akejkoľvek voľnočasovej aktivity v prírode sa vo vlastnom záujme musí oboznámiť s režimom, ktorý platí na zamýšľanej trase alebo jej časti.

3. Členenie textu

Pre čitateľský úspech článku sú kľúčové tri faktory: titulok, úvodník a prvá fotografia. Táto trojica je reklamou na samotný text. Objavia sa na titulke Hikingu, na sociálnych sieťach a pre niektoré texty aj v Minúte či na titulke Denníka N.

Titulok

Titulok by mal obsahovať jednu alebo viaceré lokality, cez ktoré viedla trasa. Dobré je oživiť ho nejakým slovesom alebo naznačiť zaujímavosť či zážitok z textu.

Predstavte si, že si človek prečíta len titulok. Mal by z neho dozvedieť kam a kadiaľ povedenie túra, pocítiť emóciu z vášho zážitku alebo by ste tam mali vypichnúť to najdôležitejšie, prečo ísť práve tam.

Titulok má limit 255 znakov vrátane medzier, netreba sa pri ňom obmedzovať, no zas ani neprehánať to. Je dobré niečo naznačiť, no nedokončiť to, aby mal čitateľ dôvod na prečítanie. Vyvarujte sa však bulvárnych click-bait titulkov.

Zhrnutie

Veľmi dôležité je Zhrnutie v samostatnom okienku. Má mať nanajvýš tri vety, ktoré zhrnú charakter túry. Predstavte si to ako upútavku na túru, ktorá by sa zmestila do krátkej správy. Z nej by mal čitateľ zistiť, či chce text čítať alebo nie.

Nesmie byť písané v prvej osobe jednotného čísla. Najdôležitejšia je jeho prvá veta.

Zhrnutie používame pri propagácii vášho textu na titulke a výlistoch Hikingu, na sociálnych sieťach alebo v Minúte Denníka N. Malo by v krátkosti načrtnúť, prečo je zaujímavé sa vybrať práve tam a komu je túra určená.

Titulok aj zhrnutie sú od samostného textu úplne nezávislé. Text článku by nemal na zhnrutie ani titulok nadväzovať. Oba totiž môže zmeniť editor.

Príklady

Vhodné úvody:

• Z lesoparku Háj-Nicovô nad Liptovským Mikulášom vedie ponad obec Smrečany upravený bežkársky okruh vrátane stopy. Ide o nenáročný výlet po liptovských lúkach, respektíve poliach, s kruhovými výhľadmi na Západné aj Nízke Tatry.

• Atraktívna jesenná túra, ktorej prvá časť vedie málo známym chodníkom zo Sučianskej doliny na Malý Kriváň okolo Vendovky a úbočím Meškalky. Ani v slnečný víkendový deň tam veľa ľudí nestretnete. Z Malého Kriváňa trasa vedie klasickou hrebeňovkou na Suchý, naspäť do Turca zbehneme cez Chatu pod Kľačianskou Magurou do Turčianskych Kľačian.

Nevhodný úvod:

• Už dlho som sa chystal na výstup na Kriváň, vždy mi to však niečo prekazilo. Správna chvíľa prišla túto jeseň, keď na horách panovalo vhodné počasie a našiel som aj parťáka, ktorý bol ochotný ísť so mnou.

Titulná fotografia

Titulná fotografia musí byť na šírku a po automatickom orezaní na širokouhlý formát 16:9 by sa nemalo nič zásadné odrezať. Optimálne je preto dávať užšie širšie fotky ako tradičný 4:3 formát. Na Hikingu preferujeme fotografický formát s pomerom strán 3:2.

Ako prvú fotku vyberte takú, čo najlepšie charakterizuje túru. Ak túra vedie na vrchol, napríklad Kriváň, dajte pekný pohľad naň z diaľky. Ak je túra špecifická najmä krásnymi netradičnými výhľadmi, vyberte ten.

Je dobré, keď úvodná fotka obsahuje aj jednu alebo viac osôb. Nemalo by však ísť o portrét, skôr je lepšie zakomponovať osoby zozadu a mierne z uhla. Viditeľný batoh je plus, lebo dodá turistický šmrnc.

Text

Hlavný text článku je nezávislý samostatný útvar. Nepredpokladajte, že si človek predtým prečítal titulok, zhrnutie ani popis fotiek. Neodkazujte preto na ne. Na začiatku hlavného textu sa môžete venovať aj svojim úvahám, prečo ste si vybrali konkrétnu trasu. Najmä v prípade, ak ste zvažovali iné možnosti, tak to môže čitateľovi pomôcť vo výbere. Nevenujte tomu však viac ako jeden kratší odstavec.

Kým v zhrnutí je prvá osoba jednotného čísla nevhodná, hlavný text je štylisticky voľnejší a každá autorka alebo autor sa môžu rozhodnúť podľa toho, ako to v danej chvíli cítia. Nemusíte sa inšpirovať inými našimi textami, ceníme si rozmanitosť.

Pri popise túry by nemal chýbať popis trasy po bodoch vo forme X - Y - Z, bez časov, nadmorských výšok a farieb značiek. Tieto údaje si záujemca môže nájsť v hikeplanneri a časť z nich sa nachádza vo Faktoch k článku.

Príklad:

Nové Mesto nad Váhom – Čachtická jaskyňa – Drapliak – Čachtický hrad – Veľký Plešivec – Ošmek – Šípkové

Telo článku by malo byť členené do odstavcov oddelených od seba odskokmi (enter). Odsadenia od začiatku riadku prosím nedávajte. Dobré je pridať medzititulky, aby sa čitateľ ľahšie orientoval v texte.

Záver je dobrovoľný, väčšinou obsahuje nejaké zhrnutie či odporúčanie, pre koho je túra vhodná, atď.

4. Obsah

Pri túrach by mal článok obsahovať informácie o teréne a jeho náročnosti, o okolí, výhľadoch, vodných zdrojoch, možnostiach občerstvenia, rôznych zaujímavostiach na trase (prírodné, historické) či prekážkach, ktoré môžu návštevníka stretnúť.

Tiež je vhodné spomenúť stav značenia, najmä pri cyklotúrach (spôsob, kvalita). Pri cyklotúrach je dobré uviesť aj typ bicykla (trekingový, horský), doprava na miesto, alternatívne trasy.

Príbehy sú voľný útvar.

Pri recenziách turistickej výbavy alebo kníh je vhodné pozrieť si už uverejnené texty s rovnakou tematikou kvôli predstave, čo všetko sa dá v takomto článku opísať.

5. Fotodokumentácia

K článku je možné pridať 37 fotografií, všeobecne platí, že čím viac, tým lepšie. Pri recenziách treba pridať vlastnú fotodokumentáciu. Fotografie nesmú mať rámiky ani vodoznaky. Pri pridávaní fotografií treba dodržať nasledovné pravidlá:

• Minimálna veľkosť je 980 px dlhšia strana, odporúča sa 1960 px.
  • Panorámy maximálne s pomerom strán 16:9, užšie fotky by v článku nevyzerali dobre. Široké výhľadovky odporúčame rozdeliť na 4 fotografie.
  • Maximálna veľkosť 9 MB / 1 fotografia, ideálna veľkosť je do 5 MB, aby to aj prehliadač na staršom počítači zvládol bez zadýchania sa.
  • Komu záleží na tom, aby mu systém nemenil veľkosť najväčšej verzie fotiek – čo môže mať vplyv na ostrosť – treba posielať fotky v presnom rozmere (1960 px dlhšia strana) s maximalnou veľkosťou 1,5 MB / fotka.
  • Pridať fotky môžete aj ich ťahaním z priečinka priamo do prehliadača do zóny vyznačenej prerušovanou čiarou.
  • Keď raz pridáte fotky, ale úspešne nedokončíte pridanie článku, ostanú v druhom kroku k dispozícii, až kým ich buď nezmažete, alebo článok úspešne nepošlete.
  • Názvom súboru sa automaticky predvyplní popisok, preto odporúčame pred uploadom si nazvať súbory napríklad takto: 01 Text popisku vrátane diakritiky.jpg
  • Po pridaní súborov (pred pokračovaním do ďalšieho kroku) môžete pridať ďalšie alebo niektoré zmazať. Tiež je možné meniť poradie pomocou ťahania náhľadov myšou hore/dolu. Ako titulka sa použije fotka, ktorá bude prvá v poradí.
  • Systém berie do úvahy orientáciu podľa EXIF, takže ak pridávate fotky priamo z fotoaparátu alebo smartfónu, budú automaticky korektne otočené.
  • Ak fotka obsahuje EXIF s GPS polohou, tá sa zachová pre účely zobrazenia na mape a EXIF sa z dôvodou ochrany súkromia autora zmaže. Kto môže, nech si zapne v smartfóne alebo vo foťáku ukladanie polohy do fotiek, prípadne môže dodatočne geotagovať fotky, napríklad pomocou programu GeoSetter, prípadne iných programov.

6. Fakty k článku

Ide o súhrnné informácie o parametroch túry, útulne či výbave vo forme bodov. Pomáhajú pri získavaní rýchlych informácií a na základe nich sa dajú filtrovať túry. GPS súradnice viete bez problémov odčítať na www.turistickamapa.sk. Čísla do políčok treba písať v tvare 1200, nie napr. 1 200, a bez m n.m., to sa priraďuje automaticky.

Ďakujeme všetkým minulým, súčasným aj budúcim autorom za ich články a pomoc pri skvalitňovaní HIKING.SK.