Útulňa

Hundsheimer Hütte

09. 04. 2009
Na Hundsheimské kopce sa roky dívam z okna, ba na Königswarte s rozhľadňou chodím aspoň raz do roka. Vždy som si hovoril, aké by to bolo fajn, prejsť ich celé, no šliapať do Bad Deutsch Altenburgu z Petržalky a potom späť cez kopce sa mi nechcelo. Až predĺženie MHD č. 901 do Hainburgu ma naštartovalo a hneď prvú sobotu po slávnostnom otvorení linky som vyštartoval. O trase napíšem inokedy, no veľmi milo ma prekvapila útulňa na samom vrchole Hundsheimer Bergu.

Krásna, celodrevená chatka leží pár metrov od vrcholového kríža, paradoxne označenom Gipfel a nie Hundsheimer Berg, v nadmorskej výške 480 m n.m. Na kríži je pripevnená antikorová schránka s vrcholovou knihou. K chatke sa dá dostať po značkovaných cestičkách z Hainburgu (modrá), Hundheimu (modrá), červeno modrou od Grosse Klammu, alebo neznačene z Bad Deutsch Altenburgu popod železnicu a cestu na Viedeň a potom rovno za nosom hore kopcom, v ktorom je kameňolom. Žiadna z ciest by nemala vychádzkovým tempom trvať dlhšie než dve hodiny.

Opis objektu a možnosť nocľahu

Pred pár rokmi tu bol len altánok. Preto som bol milo prekvapený chatkou. Zvonku pôsobí dojmom domu uja Tekvičku z Cibuľkových dobrodružstiev, no po vstúpení dovnútra sa nejako zväčší. Má dve okná chránené okenicami, ktoré je možné po otvorení háčikmi zaistiť. Podlaha je drevená a okolo stredového stĺpa je stôl a nad ním polička s kasičkou na dobrovoľné príspevky. Na stenách sú fotografie kveteny a motýľov, ktoré je možné v okolí pozorovať. Z povaly visí svietnik, do ktorého je možné vložiť zapálenú sviečku na bezpečné osvetlenie chatky. Napravo od vchodu sú na stene tri poličky s kompletnou vybavenosťou pre skromného kuchára – čajník, dve panvice, štamprlíky, krabice s pohármi, lekárnička, zrkadlo, papierové utierky, teplomer a dokonca funkčné nástenné hodiny. Pod povalou je uzatvorený sklad potravín, takže zásoby sú len pre miestnych a návšteva sa musí živiť zo svojho. Naľavo a napravo od vstupných dverí sú sklopené lavice. Na protiľahlých stenách sú dve pevné lavice a do výbavy patrí ešte jedna stolička. Dokonca pri dverách na stene je kľúč od WC, no pri zbežnej prehliadke okolia som žiadne nevidel. Pred chatkou sú dve lavičky s liatinovými nohami a dva stoly s lavičkami, aké poznáme aj z našich lesov. Neďaleko je ohnisko so sedením na pníkoch. Hoci okolitý les nie je žiaden prales, určite sa v ňom vždy nájde dostatok suchárov na malý ohník.

Voda a okolie

Studnička či potok pri chatke nie je, veď je na samom vrchole kopca. Treba teda pri výstupe na toto pamätať a vodu si doniesť, alebo niekoho mladého a rýchleho poslať napríklad dolu k Hundsheimskej vodárni. Len musí z kohútika tiecť voda a nie ako pri mojej návšteve, že ani necvrkla. Hore-dolu je to asi 50 minút. Zo samotného kopca je nádherný výhľad na Moravské pole, Dunaj a vetrone, ktoré práve nad vrcholom kopca chytajú vzdušný výťah. Úžasné divadlo! Pri mojej návšteve bola zem doslova biela od zakvitnutých snežienok.

V chatke sa určite pohodlne vyspí 10 ľudí. Myslím si, že aj keď okolité pohorie je miniatúrne a teda chatka nie je určená putujúcim, môžu byť z nej čarovné pohľady na zapadajúce, či vychádzajúce slnko. A tak fotografi bažiaci po takýchto záberoch by si nemuseli skoro privstávať, ale v pohodlí tu čakať na ten svoj pravý záber.

Hundsheimer Hütte 29/01/18 14:40 6 príspevkov

Túra Ako sme nezmizli v pohorí Tríbeč S kamarátom z času na čas vyrážame na vander s prespaním vonku. Tento rok sa nám to pre pandémiu či pracovné povinnosti nedarilo, a tak po celoštátnom špáraní v nose sme sa rozhodli využiť slobodu pohybu s negatívnym testom. Mňa zaujal článok o útulni Žliabok, a tak som vymyslel trasu a Ctibor zohnal ďalšieho parťáka – Petra zo Špačiniec. dnes Miroslav Svítek Tribeč
Bivak Pivnica Kolovrátok pod Mesačnou Opäť raz som sa presvedčil, že ak som niekade išiel desaťkrát, ešte stále som si všetko poriadne nepozrel. Na lúke Kolovrátok pod kopcom Mesačná vždy bývala kontrola pri Pochode bankových úradníkov. Chalani stanovali pri altánku a od prameňa sa chodilo neznačene k oploteniu obory Biela skala. Že je tam asi uprostred lúky pod stromami v lese pivnica, som si všimol až minulú sobotu, keď som prechádzal zo Sološnice do Píly. 17/10/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra České středohoří – okolím Litoměřic Náš T. O. Bjatek sa v roku 2020 dožíva 20. výročia svojej existencie. Na tento, pre nás tak významný rok, sme si pripravili viacero zájazdov – švajčiarske štvortisícovky, jednodňovky na Madeire, rakúske pohodové dvojtisícovky a České středohoří. Prišla však pandémia a plány nielen na zahraničie, ale aj domáce akcie padali jeden za druhým. 06/10/20 Miroslav Svítek Svet

Túra Tri dni v Chočských vrchoch Slovensko máme celkom slušne prechodené, no nájde sa pár turisticky veľmi známych miest, ktoré sa nám úspešne vyhýbajú. Takými bola časť Chočských vrchov - Pravnáč a Čerenová skala. včera Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč
Túra Slovenskom 2: Krivánska Fatra, Kysuce a Orava Druhá časť môjho putovania „od domu až domov“ okolo Slovenska. V tejto časti prejdem cez Krivánsku časť Malej Fatry, Kysuckú vrchovinu, Kysucké Beskydy, Oravské Beskydy, Podbeskydskú vrchovinu a Oravskú Maguru. 28/11/20 Pavel Forgáč Malá Fatra, Kysucká vrchovina, +

Hundsheimer Hütte 29/01/18 14:40 6 príspevkov
    • Rakúsko: Kleinen Karpaten (Malé Karpaty) - Hainburger Berge/Hundsheim Berge – (Hainburgské vrchy/ Hundsheimské kopce)