Krajom drotárov

22.04.09
Nepatrím medzi veľkých priaznivcov brodenia sa snehom, a tak každý rok netrpezlivo čakám, kedy ho silnejúce slnečné lúče roztopia a vysušia lesné chodníky. Sezónu zahajujem trasami v nižších polohách. Tento rok na začiatku apríla som nevydržal ani do víkendu, zobral v piatok voľno a vyrazil na prvé jarné kilometre.

Žilina - Budatín - S. pod Závrším - S. pod Ráztokou - Dlhé Pole - Veľké Rovné - Kolárovice

Trasu som naplánoval južným podhorím východnej časti Javorníkov. Značené chodníky križujú viacero bočných hrebeňov pohoria a v dolinách prechádzajú obcami, ktoré boli v minulom storočí strediskami drotárskeho remesla. Záujemcovia o podrobnejšiu históriu a ukážky ich zručnosti môžu navštíviť expozíciu drotárstva v Budatínskom zámku.

Zo žilinskej železničnej stanice sa mostom cez Váh presúvam do časti Budatín, kde nachádzam ošumelý rázcestník a vydávam sa po modrej značke. Krížom cez námestíčko zbadám jazdeckú sochu s vytaseným mečom - žeby v tomto kraji postavili pamätník Lajošovi? Ale nie, ukľudňuje ma nápis na podstavci, keď sa dostávam bližšie - je to J. M. Hurban. Sledujem značky vedúce ma podchodom, mostom cez Kysucu a okrajovou štvrťou sa dostávam do terénu. Stúpam po bočnom hrebeni začínajúcom na hlavnom hrebeni až kdesi pod Grapou. Striedajú sa bezlistá bučina s fľakmi smrekov a čistinami.

Zvážnice a chodníky sú v týchto južne orientovaných polohách už vyschnuté. Za jednou zákrutou spozorujem v presvetlenej húštine pohyb a stojím. Srnčí párik sa prehrabuje v lístí a hľadá čosi pod zub. V tieni smrekov ma nevidia, ťahám foťák a robím pár záberov. Pomaly sa posúvam bližšie, vtom sa srnec zadíva mojím smerom... ešte zlomok sekundy a už trieli do lesa. Srna bezhlavo za ním. Pokračujem a po pár desiatkach metrov vchádzam na rozsiahle rúbanisko - na okraji ostal stáť aspoň vysoký buk s modrou značkou. Keď sa prehupnem cez kopec, vidím, že rúbaniská sa tiahnu aj ďalej pozdĺž hrebeňa. Ich okraje lemujú hrdzavohnedé smreky. Pohľad pod kôru jedného zo spílených stromov potvrdzuje, komu padajú za obeť smrekové monokultúry...

Takto to pokračuje až po sedlo pod Závrším, odtiaľ už našťastie pokračujem zdravou zmiešanou boro - smreko - bučinou. Les je plný jarných zvukov, od štebotu a škrekov vtáctva, cez škrabotanie veveríc po drsnej kôre až po neidentifikovateľné šuchotanie v krovinách. Keď sa snažím jedno také identifikovať, vyrazí z húštiny zo 10 metrov poniže tmavosivá chlpatá guľa. Snažím sa tasiť foťák, ale diviak prekrižuje cestu šikmo predomnou a mizne v lese... Chodník osciluje vo výške 500 - 700 m, na čistinách sú ešte posledné zvyšky snehu. V jednom lúčnom sedielku ma prekvapuje dvojica futbalových bránok, už príchod na "štadión" je slušný tréning. Mňa čaká strmý výstup na najvyšší bod trasy - Stará lúka (716 m). Dolu v sedle pod Ráztokou opúšťam modrú a žltou značkou schádzam do osady Hucerovci.

Dopĺňam vodu a pasienkami a lesom sa prehupnem cez plytké sedielko do susednej doliny. Pozdĺž potoka sú rozťahané domy obce s výstižným názvom Dlhé Pole. Začína tu zelená značka nazvaná "Chodník drotárov", ktorá ma povedie až do cieľa. Vyše kilometra šliapem nadol dedinou, cestou dopĺňam tekutiny v miestnom, pekne zrenovovanom hostinci. Okrajom pasienkov potom mierne stúpam do ďalšieho plytkého sedielka. Tu na hranici chotára ďalšej drotárskej obce začínajú panely náučného chodníka a víta ma "srdce Drotárie" - obec Veľké Rovné. Táto je rozťahaná do všetkých bočných doliniek, a tak mám dostatok príležitostí na vlastné oči vidieť zachovalé pôvodné drevenice niekdajších zámožnejších drotárov a porovnávať s novou vidieckou architektúrou. Zaujme ma aj miestny kostol na námestíčku.

Odbočujem z hlavnej cesty spájajúcej Bytču s Turzovkou a jedným z chápadiel domov tejto obce stúpam do sedielka v poslednom bočnom hrebeni. Tu je umiestnený prvý panel náučného chodníka, ktorý som absolvoval v opačnom smere. Škoda, že časť panelov od centra obce je umiestnených mimo zelenej turistickej značky. Pozvoľna schádzam lúkami porastené riedkymi krovinami a mladými borovicami. Predo mnou sú Kolárovice roztiahnuté v dĺžke vyše 6 km pozdĺž potoka pod hlavnou cestou Bytča - Makov. Značka končí na zastávke autobusu pri roľníckom družstve. Od kravínov zavanie v rozohriatom vzduchu rozptýlená nostalgia, vynoria sa spomienky na študentské letné brigády...

Najbližší autobus do Bytče ide až o dve hodiny, tak sa poberám dolu obcou. V záhrade pri miestnej fare sa poprechádzam pomedzi do dreva vytesanými svätcami, posedím pri nápoji vo dvore miestnej krčmičky... vychádzam ku hlavnému ťahu a zanedlho chytám stop do Bytče.

Krajom drotárov 23/04/09 12:00 4 príspevky

Túra Roháče – Plačlivé a Ostrý Roháč Týždeň uplynul a po nevýraznom studenom fronte, ktorý načas zhoršil počasie cez víkend sa od západu znova rozširuje tlaková výš. Tradične, v sobotu sa chystá prechod ďalšieho, a tak, ignorujúc piatok 13-teho, znovu si so šéfom vybavujeme voľno v práci. Trasa je tentoraz jasná – pokračovanie hrebeňa Roháčov. 31/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry
Túra Roháče – Baníkov a Tri kopy Letné horúčavy pominuli a s nimi aj búrky na horách, ktoré v auguste hrozili takmer každodenne. Na prvý septembrový týždeň predpovede hlásili stabilné slnečné počasie, ale už v piatok mal opäť od západu prechádzať front. Našťastie, keď má človek za šéfa turisticky naladeného človeka, nie je problém uvoľniť sa aj v pracovný deň. Nakoniec si voľno vybavil aj samotný šéf a operatívne sme sa dohodli na štvrtok. 23/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry
Prístrešok Chata Závršie Počas putovania Bielymi Karpatmi a Chvojnickou pahorkatinou som si spravil okruh zo Sobotišťa. Pod Uchánkom je možnosť nocľahu v obnovenej útulni. Jedinou nevýhodou je neprítomnosť vodného zdroja. Pri klesaní do doliny potoka Teplica som v lokalite Závršie natrafil na chátrajúcu poľovnícku chatu s voľne prístupnou terasou. Môže poslúžiť ako alternatíva, ak niekto nestíha pod Uchánok. 05/10/19 Michal Bukvai Myjavská pahorkatina, Záhorie

Recenzia Bridgedale Stormsock – nepremokavé cykloponožky Jesenné obdobie nemusí znamenať koniec cyklosezóny, ak sa cyklista dobre vystrojí. Pokiaľ sa vám však nechce kupovať nové tretry, máte v zásade dve možnosti, ako ochrániť nohy pred chladom a vodou. Jednou sú nepremokavé návleky, druhou nepremokavé ponožky. Druhú menovanú možnosť som vyskúšal s ponožkami Bridgedale Stormsock v strednej hrubej verzii. dnes Ľubomír Mäkký Obutie
Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. včera Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. 18/11/19 Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy