Prístrešok Chata Ipeľ

Pohoria stredného a severného Slovenska akoby zatienili krásu pohorí, ktoré stoja v južnej časti našej vlasti. Jedným z týchto pohorí je aj Burda, ležiaca na brehoch riek Dunaj, Hron a Ipeľ. Keď sa vyberiete objavovať jeho krásu, môže vám na nocľah dobre poslúžiť terasa poľovníckej chaty Ipeľ. Verím, že tu strávite ničím nerušenú noc a načerpáte silu na ďalšie vaše putovanie.

Burda: severovýchodná časť pohoria, nad obcou Chľaba
290 m n. m.
3 – 4 osoby
Celoročne, bez hospodára
Bez vodného zdroja
Spojenie
Modrá značka z obce Chľaba (1 hod.) a z rázc. Skaly – vyhliadka (1.15 hod.)
Dalšie info
Pekné okolie, GSM signál

Poľovnícka chata Ipeľ sa nachádza v severovýchodnej časti pohoria Burda, na pomedzí chotárov obcí Leľa, Bajtava a Chľaba. Jej stavba je situovaná v tesnej blízkosti turistického rázcestia U troch studničiek. Toto rázcestie leží na modrej značke spájajúcej obec Chľabu s rázcestím Skaly - vyhliadka, nad Kamenicou nad Hronom. Priamo k chate vás do troch až piatich minút dovedie významová odbočka značky.

Najjednoduchší prístup k chate je z Chľaby po modrej značke za jednu hodinu. Z Kamenice nad Hronom to sem trvá približne dve a pol hodiny, pričom sa musíte vybrať sprvu po červenej k rázcestiu Skaly - vyhliadka (NPR Kováčovské kopce - juh) a odtiaľ pokračovať po modrej k rázcestiu U troch studničiek. Prístup z obce Bajtava a Leľa nie je vyznačený. No stačí sa z nich vybrať po asfaltovej ceste, vedúcej ďalej dovnútra pohoria, keď asi po hodine chôdze natrafíte na modrú značku (rázcestie Nad Bajtavou) vedúcu až k chate. Časovo to vychádza do dvoch hodín.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Objekt chaty predstavuje jednoduchá murovaná stavba s rozmermi približne 7 x 5 m. Interiér je uzamknutý, no na nocľah spoľahlivo poslúži zastrešená terasa. Tá má rozmer 2 x 3 m. Severnú a západnú stenu terasy tvorí drevené zábradlie siahajúce do výšky necelého metra. To neposkytuje dokonalú ochranu proti silnému vetru a bočnému dažďu z týchto svetových strán. V nečase ich zabezpečenie celtou alebo PVC fóliou zvyšuje komfort nocľahu. Od juhu a východu terasu chráni vlastná stavba chaty. Podlahu tvorí betónová platňa. Pohodlný nocľah tu nájdu tri - štyri osoby. Spací vak a karimatka je samozrejmosťou. Hneď vedľa terasy je upravené ohnisko a vo vzdialenosti asi dvadsať metrov sa nachádza latrína.

Voda a okolie

Vodný zdroj sa pri chate nenachádza. Najbližšia voda, potok Dona, tečie dnom Veľkej doliny asi 1 km južne. K potoku sa dostanete po modrej značke smerom na Chľabu, pričom treba klesnúť o 100 výškových metrov.
Z chaty sú do dvoch, maximálne troch hodín dostupné všetky unikátne miesta v pohorí. Medzi najkrajšie časti určite patrí NPR Kováčovské kopce – juh s vyhliadkou Skala, odkiaľ je vidieť Vyšehradskú bránu s Dunajom, ústím Hrona a mestom Ostrihom. Nemenej atraktívna je oblasť pri Chľabe, kde môžete vidieť pivnice vytesané do skál a navštíviť ústie Ipľa do Dunaja. Oplatí sa prejsť si dolinu Ipľa proti prúdu až k obci Salka. Milovníci histórie môžu navštíviť lokality viacerých hradov (Ostrihom, Kamenín, Bíňa a pod.) a zastať na miestach krvavých bojov s Turkami (Štúrovo, Salka a pod.).

Búda pod Kráľovou horou

Pôvodne som chcel písať v tomto článku o malej a útulnej búde pod Kráľovou horou, kde som v roku 1994 strávil niekoľko dní, keď som sa tu prvý krát túlal. O to väčšie bolo moje sklamanie, že dnes som ju našiel v úplne dezolátnom stave (foto č. 10). Steny samá diera, dvere a okná vylámané. Po vnútornom zariadení (dve postele s matracmi, stôl, stoličky a piecka) zostala len kopa trosiek a hnijúce artefakty. Toto všetko ležalo pod hrubým nánosom špiny a odpadkov. Aj keď je stavba nepoužiteľná na nocľah, predsa ju len spomínam, lebo sa tu dá prečkať krátka letná búrka. Nájdete ju v juhozápadnom cípe lúky medzi rázc. Skaly – vyhliadka a kótou Kráľova hora na trase modrej značky.

Odkazy

Obec Chľaba
Stredisko Kováčov
Pohorie Burda
Obec Kamenica nad Hronom

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …