Chata

Útulňa Baske

26.07.05
V Strážovských vrchoch nie je veľa zariadení na jednoduché ubytovanie. Jednou z možností, kde sa dá pri potulkách geografickým podcelkom Trenčianska vrchovina prenocovať je turistická útulňa pod vrcholom Baske. Hoci oficiálna kategória hovorí o útulni, pri príchode k objektu zistíte, že sa vlastne jedná o jednoposchodovú chatu.

Nachádza sa na okraji vrcholovej lúky neďaleko kóty Baske, pri rázcestí modrej turistickej značky vedúcej hrebeňom rázsochy vybiehajúcej od sedla Homôľka a žltej stúpajúcej zo Slatinky nad Bebravou.

Jednoposchodová stavba je zrubová s plechovou strechou. Dvere sa uzamykajú, okná sú kryté drevenými okenicami. O vnútornom vybavení nemám osobné skúsenosti (v čase mojej návštevy nebol nikto prítomný), nasledovné informácie som čerpal zo stránok mesta Trenčianske Teplice. V chate nie je zavedená elektrická energia ani voda. K osvetleniu sa používajú petrolejové lampy. Taktiež je možnosť na tento účel použiť benzínový elektrický agregát s kapacitou 1000W. Prevádzka na chate je sezónna, samoobslužná za prítomnosti chatára, člena KST Trenč.Teplice. O možnosti ubytovania je nutné sa vopred dohodnúť (viď kontakt). V chate je 20 lôžok bez posteľnej bielizne, možnosť použitia vlastných spacích vakov. Spoločenská miestnosť je určená pre 25 - 30 návštevníkov. Na vykurovanie slúžia výhrevné telesá na tuhé palivo s možnosťou prípravy teplých jedál z vlastných zásob.

Na okolí nie je žiaden prameň, vodu si treba doniesť. WC je suché v lese cca 25 m od chaty. Neďaleko je dreváreň (sklad) a na lúčnom priestranstve ohnisko a lavičky so stolom.

Poplatok za pobyt je dobrovoľný na čiastočné pokrytie nákladov na prevádzku chaty (nákup petroleja, benzínu do agregátu, nákup čistiacich prostriedkov, príprava a nákup palivového dreva, dovoz materiálu a vody terénnym vozidlom).

- modrá značka z Omšenia cca 1:50 hod.
- modrá značka zo sedla Homôľka (bus) cca 2:30 hod.
- žltá značka zo Slatinky nad Bebravou cca 2:10 hod.
- žltá značka (prípoj na modrú od Homôľky) z Dolnej Poruby cca 1:40 hod.

Webová stránka útulne

Útulňa Baske 12/11/18 09:11 2 príspevky

Túra Vršatec - Brumov - Pulčín - Sidonie - Horné Srnie Aj v druhej polovici augusta sa drží teplé a suché počasie, čo mi osobne vyhovuje. Zopár dní dovolenky mám ešte k dispozícii a z pobytu na južnej Morave ostali nejaké prostriedky v „západnej mene“. Dokopy to rozhodlo o tom, že som sa vybral na trojdňovú nenáročnú turistiku kúsok za humná. 26/03/19 Michal Bukvai Javorníky, Biele Karpaty, +
Túra Kláštorisko, Tomášovský výhľad a Ihrík z Hrabušíc Na druhý deň víkendového pobytu na severnej strane Slovenského raja som ešte doma naplánoval schválne mimo rokliny. Bol som si vedomý, že syn nebude na zimné podmienky úplne vybavený a vravel som si, že jedna roklina bude stačiť. Prechod Pieckami nakoniec prebehol nad očakávanie hladko, ale plán som ponechal... aj preto, že niektoré úseky potrebovali spresnenie priebehu na mape. 17/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj
Túra Roklina Piecky v zime Slovenský raj bol pred rokmi mojím pomerne častým cieľom turistiky, či už s partiou zo školy alebo s rodinou. Prechodil som asi všetky rokliny - ale výlučne v lete. Preto som dlho neváhal, keď mi syn v piatok navrhol víkend v Slovenskom raji. Mal tam už objednané ubytovanie na jednu noc, keďže v sobotu ráno mal naplánovaný zimné preteky na Podlesku. Ubytovanie predĺžil do nedele a na mne zostal výber túr. 11/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj

Rada Turistika ako výkon a prostriedok rozvoja vytrvalosti 2. Turistika je jednou z najpopulárnejších voľnočasových aktivít. Venujú sa jej ľudia bez predošlej športovej skúsenosti, ale aj aktívni či vyslúžilí športovci. Na turistických chodníkoch stretávame celé rodiny, osamelých diaľkarov a ultramaratóncov. Asi sa nikto nebude sporiť, že táto voľnočasová aktivita má široký záber výhod pre tých, ktorí jej čaru podľahli. Okrem pobytu na čerstvom vzduchu, spoznávania prírody a okolitých zaujímavostí či kultúry, je turistika najmä športový výkon ako každý iný. A práve na športový rozmer turistiky, budú zamerané nasledujúce riadky. Nakoľko je článok určený čitateľom Hikingu, všeobecný pojem „turistika“ obmedzím na pešiu turistiku. dnes Tomáš Deneš Zdravie
Túra Rokliny Cheile Turzii a Cheile Râmețului (ferrata) Dcéra sa po prvom ročníku vysokej školy rozhodla stráviť prázdniny dobrovoľníckou prácou v zahraničí. Jej výber padol na mesto Kluž (v 19. storočí by sme povedali Koložvár, áno - odtiaľ pochádza chýrečná koložvárska kapusta) na severozápade Rumunska. Keďže je to pomerne neďaleko, ponúkli sme sa, že jej zabezpečíme dovoz a odvoz. A tak sme jedného pekného piatkového rána začiatkom augusta sadli do nášho rodinného tátoša, oznámili mu, že ideme navštíviť jeho rodnú krajinu a štartujeme. včera Juraj Švolík Svet
Túra Potulky Levočskými vrchmi II. - Čierna hora Večer po túre sa niesol v znamení varenia gulášu. Plánovali sme posedieť si vonku pri ohníku, no spustil sa lejak, a tak sme sedeli dnu, v peci pukotal oheň, Pelé rozozvučal struny na gitare a pri sviečkach sme strávili veľmi príjemný večer, ktorý sa pretiahol až do neskorej noci. Guláš bol fantastický, priam sa po ňom pýtal nejaký pohárik. Zažil som veľké prekvapenie, keď Pelé vytiahol fľašku Biatec – Cuvée biele ročník 2012. Viezol ho sem autom, len aby ma prekvapil. Tak už viem, čím si budem chcieť pripiť na oslavách 30. výročia vzniku TOM Biatec v roku 2019. Pršalo vytrvalo, a tak sme si plány na ráno nerobili, však sa ukáže až sa prebudíme. 21/04/19 Miroslav Svítek Levočské vrchy

Útulňa Baske 12/11/18 09:11 2 príspevky
    • Strážovské vrchy: vrch Baske ukončujúci hrebeň smerujúci od Homôľky k Trenčianskym Tepliciam
    • cca 20 - 40 osôb, spacák príp. aj karimatka nutné
    • otvorená na základe požiadaviek, vtedy prítomný chatár