Chata

Útulňa Baske

26.07.05
V Strážovských vrchoch nie je veľa zariadení na jednoduché ubytovanie. Jednou z možností, kde sa dá pri potulkách geografickým podcelkom Trenčianska vrchovina prenocovať je turistická útulňa pod vrcholom Baske. Hoci oficiálna kategória hovorí o útulni, pri príchode k objektu zistíte, že sa vlastne jedná o jednoposchodovú chatu.

Nachádza sa na okraji vrcholovej lúky neďaleko kóty Baske, pri rázcestí modrej turistickej značky vedúcej hrebeňom rázsochy vybiehajúcej od sedla Homôľka a žltej stúpajúcej zo Slatinky nad Bebravou.

Jednoposchodová stavba je zrubová s plechovou strechou. Dvere sa uzamykajú, okná sú kryté drevenými okenicami. O vnútornom vybavení nemám osobné skúsenosti (v čase mojej návštevy nebol nikto prítomný), nasledovné informácie som čerpal zo stránok mesta Trenčianske Teplice. V chate nie je zavedená elektrická energia ani voda. K osvetleniu sa používajú petrolejové lampy. Taktiež je možnosť na tento účel použiť benzínový elektrický agregát s kapacitou 1000W. Prevádzka na chate je sezónna, samoobslužná za prítomnosti chatára, člena KST Trenč.Teplice. O možnosti ubytovania je nutné sa vopred dohodnúť (viď kontakt). V chate je 20 lôžok bez posteľnej bielizne, možnosť použitia vlastných spacích vakov. Spoločenská miestnosť je určená pre 25 - 30 návštevníkov. Na vykurovanie slúžia výhrevné telesá na tuhé palivo s možnosťou prípravy teplých jedál z vlastných zásob.

Na okolí nie je žiaden prameň, vodu si treba doniesť. WC je suché v lese cca 25 m od chaty. Neďaleko je dreváreň (sklad) a na lúčnom priestranstve ohnisko a lavičky so stolom.

Poplatok za pobyt je dobrovoľný na čiastočné pokrytie nákladov na prevádzku chaty (nákup petroleja, benzínu do agregátu, nákup čistiacich prostriedkov, príprava a nákup palivového dreva, dovoz materiálu a vody terénnym vozidlom).

- modrá značka z Omšenia cca 1:50 hod.
- modrá značka zo sedla Homôľka (bus) cca 2:30 hod.
- žltá značka zo Slatinky nad Bebravou cca 2:10 hod.
- žltá značka (prípoj na modrú od Homôľky) z Dolnej Poruby cca 1:40 hod.

Webová stránka útulne

Útulňa Baske 12/11/18 09:11 2 príspevky

Prístrešok Chata Závršie Počas putovania Bielymi Karpatmi a Chvojnickou pahorkatinou som si spravil okruh zo Sobotišťa. Pod Uchánkom je možnosť nocľahu v obnovenej útulni. Jedinou nevýhodou je neprítomnosť vodného zdroja. Pri klesaní do doliny potoka Teplica som v lokalite Závršie natrafil na chátrajúcu poľovnícku chatu s voľne prístupnou terasou. Môže poslúžiť ako alternatíva, ak niekto nestíha pod Uchánok. 05/10/19 Michal Bukvai Myjavská pahorkatina, Záhorie
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbeľ, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Michal Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbeľ a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. 14/10/19 Vladimír Mikuš Česko

Útulňa Baske 12/11/18 09:11 2 príspevky
    • Strážovské vrchy: vrch Baske ukončujúci hrebeň smerujúci od Homôľky k Trenčianskym Tepliciam
    • cca 20 - 40 osôb, spacák príp. aj karimatka nutné
    • otvorená na základe požiadaviek, vtedy prítomný chatár