Chata

Útulňa Baske

26.07.05
V Strážovských vrchoch nie je veľa zariadení na jednoduché ubytovanie. Jednou z možností, kde sa dá pri potulkách geografickým podcelkom Trenčianska vrchovina prenocovať je turistická útulňa pod vrcholom Baske. Hoci oficiálna kategória hovorí o útulni, pri príchode k objektu zistíte, že sa vlastne jedná o jednoposchodovú chatu.

Nachádza sa na okraji vrcholovej lúky neďaleko kóty Baske, pri rázcestí modrej turistickej značky vedúcej hrebeňom rázsochy vybiehajúcej od sedla Homôľka a žltej stúpajúcej zo Slatinky nad Bebravou.

Jednoposchodová stavba je zrubová s plechovou strechou. Dvere sa uzamykajú, okná sú kryté drevenými okenicami. O vnútornom vybavení nemám osobné skúsenosti (v čase mojej návštevy nebol nikto prítomný), nasledovné informácie som čerpal zo stránok mesta Trenčianske Teplice. V chate nie je zavedená elektrická energia ani voda. K osvetleniu sa používajú petrolejové lampy. Taktiež je možnosť na tento účel použiť benzínový elektrický agregát s kapacitou 1000W. Prevádzka na chate je sezónna, samoobslužná za prítomnosti chatára, člena KST Trenč.Teplice. O možnosti ubytovania je nutné sa vopred dohodnúť (viď kontakt). V chate je 20 lôžok bez posteľnej bielizne, možnosť použitia vlastných spacích vakov. Spoločenská miestnosť je určená pre 25 - 30 návštevníkov. Na vykurovanie slúžia výhrevné telesá na tuhé palivo s možnosťou prípravy teplých jedál z vlastných zásob.

Na okolí nie je žiaden prameň, vodu si treba doniesť. WC je suché v lese cca 25 m od chaty. Neďaleko je dreváreň (sklad) a na lúčnom priestranstve ohnisko a lavičky so stolom.

Poplatok za pobyt je dobrovoľný na čiastočné pokrytie nákladov na prevádzku chaty (nákup petroleja, benzínu do agregátu, nákup čistiacich prostriedkov, príprava a nákup palivového dreva, dovoz materiálu a vody terénnym vozidlom).

- modrá značka z Omšenia cca 1:50 hod.
- modrá značka zo sedla Homôľka (bus) cca 2:30 hod.
- žltá značka zo Slatinky nad Bebravou cca 2:10 hod.
- žltá značka (prípoj na modrú od Homôľky) z Dolnej Poruby cca 1:40 hod.

Webová stránka útulne

Túra Okruh z Magurky na Ďurkovú Druhý decembrový víkend sme sa stretli viacerí priaznivci turistiky a nášho webu, aby sme sa aj na živo porozprávali a strávili pár spoločných chvíľ. V sobotu sme sa rozpŕchli v menších či väčších skupinkách po okolí. Keďže možností tu nie je až toľko, nakoniec mnohé trasy boli variantmi uvedenej túry. 02/01/17 Michal Bukvai Nízke Tatry
Túra Z Bánoviec do Prievidze cez Strážovské vrchy Letu sa tento rok akosi nechcelo odísť, čomu som sa ako teplomilný živočích tešil. Keďže víkendy som mal obsadené rodinným programom, vzal som si tri dni dovolenky a prelom augusta a septembra som strávil potulkami cez menej známe končiny Strážovských vrchov. 30/10/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Marianov prístrešok na Čiernom vrchu Počas viacdňového putovania južnými rázsochami Strážovských vrchov som na hrebeni Rokoša prechádzal cez Čierny vrch. Hneď pod vrcholom sa už pár rokov nachádza drevený prístrešok. Pocestný ho môžu použiť najmä ako úkryt pred prehánkou, prípadne sa uchýliť na noc, hoci veľa pohodlia neposkytne. 15/10/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

PR Tipy na výlet - Považská Bystrica a Trenčín Jarné počasie prehovára čoraz viac ľudí na spoznávanie prírodných krás. Mnohé miesta na území Trenčianskeho kraja sa skutočne oplatí vidieť. Často sú známe svojou výnimočnosťou a jedinečnosťou. Čo by ste povedali na výlet do najužšieho kaňonu na Slovensku, ba dokonca pravdepodobne aj v strednej Európe? Je zrejme bližšie, ako si myslíte. Manínska tiesňava s prívlastkom najužšia sa nachádza práve v Trenčianskom kraji neďaleko Považskej Bystrice. dnes sponzorovaný článok Strážovské vrchy
Túra Okruh z Utekáča na Klenovský Vepor Veporské vrchy som prvý raz navštívil len pred rokom, avšak zanechali vo mne silný dojem. Roztrúsené samoty (kolešne), rozsiahle lúky a mystické lesy. Nie príliš veľa turistov. Lokalita, ktorá spĺňa parametre, aké na horách vyhľadávam. A tak som po pár mesiacoch od prvej návštevy opäť zavítal tentokrát na vrchol Klenovského Vepra. včera Stanislav Ďurica Stolické vrchy, Veporské vrchy
Prístrešok Farkašova samota Na planinách Slovenského krasu je všeobecne problém s akoukoľvek turistickou vybavenosťou. Vodné zdroje je možné spočítať na jednej ruke a miesta vhodné na úkryt pred nečasom sú skôr vecou náhody. Jedinou možnosťou je teda vyhľadať objekty určené pre poľovníkov. A minimálne jedna vhodná chata sa nachádza aj na Plešiveckej planine. 29/04/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras

• Strážovské vrchy: vrch Baske ukončujúci hrebeň smerujúci od Homôľky k Trenčianskym Tepliciam
    • cca 20 - 40 osôb, spacák príp. aj karimatka nutné
    • otvorená na základe požiadaviek, vtedy prítomný chatár