Útulňa

Salaš v sedle Príslopy

24.07.09 → posledná aktualizácia: 02.08.15
Pri našom poslednom putovaní pohorím Poľana sme v sedle Príslopy (západne od vrcholu Prednej Poľany) našli dobre zachovalý salaš. Pretože by mohol poskytnúť slušný útulok putujúcim turistom a rovnako aj cykloturistom, dovolím si napísať o ňom pár viet.

Cez sedlo Príslopy (956 m, na niektorých mapách 1115 m) prechádza zelená značka z osady Iviny (horáreň Trnavy) a od horárne Suchohradná stúpa Hradnou dolinou až do sedla Príslopy. Odtiaľ zelená značka klesá do Hrochotskej doliny na Kyslinky. Zo sedla vedie tiež žltá značka k horskému hotelu na Poľane. Sedlom prechádza aj asfaltová cesta z Kysliniek až do osady Pajta a ďalej už pokračuje na št. cestu smer Želobudza - Víglaš.

Salaš nie je vidieť zo sedla a ani z asfaltky, ale je možné zazrieť strechu salaša pri stúpaní po zelenej značke. Nachádza sa asi 80 m od rázestia značiek po asfaltke smerom na severozápad a asi 8 až 10 m nad cestou. Pri salaši je ohrada, takže i páni kovboji si majú kam zavrieť svoje koníky.

Salaš má rozmery cca 4 x 5 m. Vnútorné vybavenie tvorí smaltovaný sporák, polica na zásoby, jedna železná posteľ s matracami a stôl. Podlaha salaša je drevená. Salaš má pomerne rozbité dvere, avšak ešte stále funkčné, a jeden zasklený oblok. Rúra od sporáka vyzerá ešte stále celkom dobre, ale ťah sporáka nepoznám, nekúrili sme v ňom. Myslím si však, že by s ním nemal byť veľký problém. Drevené steny sú celkom slušne utesnené a do salaša rozhodne naťahá. Na povalu salaša sa vystupuje rebríkom zozadu. Povala je trochu špinavá, zaprášená a je tu kus igelitu, ktorý má asi zabrániť kvapkaniu vody dnu, pretože hoci je strecha pokrytá škridlou v dobrom stave, na hrebeni chýba jedno korýtko. Je to škoda, lebo to by mohlo byť príčinou rozmetania škridlíc pri silnom vetre, o ktorý nie je v sedle núdza. Na podlahe salaša sa kľudne vyspí aspoň 6 až 8 ľudí, povala je schopná prijať ďalších, hoci aj desiatich. Pri salaši je ohnisko, avšak zdroj vody sme neobjavili.

Upravený prameň (drevená studnička) je v tesnej blízkosti sedla pri lesníckej chate vedľa asfaltovej cesty (smerom na Kyslinky) - 400 metrov na východ od chatky.

Tip na túru okolím - Tri dni pod Poľanou

Autori fotografií: Boro Tomis a Tomáš Trstenský

Salaš v sedle Príslopy 28/12/19 11:08 32 príspevkov

Príbeh Smrť v konzerve Keď som sa v 1971 vrátil z vojny, zostali mi spomienky na kamaráta Juriho, s ktorým sme spolu slúžili v Hodoníne pri delostreleckej batérii a s ktorým sme spolu zažili naozaj správne vandrácke chvíle pri vojenských cvičeniach v teréne. Juraj pochádzal z Trenčína a poviem vám, že keď sme sa spolu ocitli v kasárňach v Hodoši, ihneď sme vedeli, že sa stretli dvaja trampi. No, a tak sme spolu odolávali kreténskemu mechanizmu a môžem s kľudom povedať, že sme odolali. 20/03/20 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Ako sme držali bobríka hladu Raz, keď sme vandrovali kdesi v Slovenskom rudohorí, večer, sediac pri ohni a oddychujúc po celodennom trmácaní sa, sme začali spomínať na naše krátke, ale o to nezabudnuteľnejšie členstvo v Skautingu. Boli sme vtedy veľmi mladí a Skauting bol v tej dobe zakázaný, a tak sa naše spomienky točili iba okolo niektorých akcií, ktoré nám utkveli v pamäti. 21/02/20 Boro Tomis Príbehy
Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy

Rada Ako a kam na turistiku cez Veľkú noc počas epidémie koronavírusu Hoci vláda obmedzila cez blížiace sa veľkonočné sviatky pohyb ľudí a prikázala im zdržiavať sa vo svojom okrese, mnohí turisti majú to šťastie, že v ich okrese sa nachádza niektoré z našich početných horstiev. Predpovede počasia na veľkonočné obdobie sú také, že turisti bývajúci v nížinách zrejme obohatia svoj slovník o niekoľko neslušných slov. Tí ostatní sa pravdepodobne vo väčšej miere vyberú do okolitých hôr. Prinášame vám súbor opatrení, ako sa správať pri túrach tak, aby ste seba ani ostatných nenakazili koronavírusom. dnes Soňa Mäkká Poradca
Túra Macedónske paberky Desaťdňová návšteva Severného Macedónska sa uskutočnila ešte na jar v roku 2016, ktorej hlavnými cieľmi boli ľudoprázdne končiny pohorí Šar planina a Galičica s prechodom od jazera Ohrid k Prespanu. Nech je inšpiráciou pre podobný okruh západnou polovicou balkánskej krajiny. včera Marek Súľovský Svet
Túra Ako sme sa motali Štiavnickými vrchmi - 1. časť Za cieľ tohtoročného jarného vandru sme si zvolili Štiavnické vrchy. Slovo „jarný“ však tento rok začiatkom mája bolo treba brať s poriadnou rezervou. Príroda sa totiž tento rok zbláznila ešte viac ako po iné roky a zo zimy sme skočili rovno do leta. Stromy zakvitli už v apríli a v máji sme tu mali hotové leto s 30-stupňovými teplotami. Kým po iné roky sme sa v tomto termíne vytešovali z jarnej chrumkavej zelenej farby lístia a postupne sa s nadmorskou výškou prebúdzajúcu krajinu, teraz sme vyhľadávali tieň a schovávali sa pred páliacim slnkom. 06/04/20 Zdeno Vasilišin Štiavnické vrchy

Salaš v sedle Príslopy 28/12/19 11:08 32 príspevkov
    • Poľana: sedlo Príslopy, severozápadne od turistického rázcestníka
    • 6 - 8 ľudí na drevenej podlahe vo vlastnom spacáku a karimatkou, 10 ľudí na povale
    • celoročná bez hospodára (opustený salaš)
    • upravený prameň 400 m na východ pri lesníckej chate pod asfaltkou smer Kyslinky
    • Laz Iviny (bus) - sedlo Príslopy (zelená značka)
    • ohrada, ohnisko pri salaši