Útulňa

Salaš v sedle Príslopy

24. 07. 2009 → posledná aktualizácia: 02. 08. 2015
Pri našom poslednom putovaní pohorím Poľana sme v sedle Príslopy (západne od vrcholu Prednej Poľany) našli dobre zachovalý salaš. Pretože by mohol poskytnúť slušný útulok putujúcim turistom a rovnako aj cykloturistom, dovolím si napísať o ňom pár viet.

Cez sedlo Príslopy (956 m, na niektorých mapách 1115 m) prechádza zelená značka z osady Iviny (horáreň Trnavy) a od horárne Suchohradná stúpa Hradnou dolinou až do sedla Príslopy. Odtiaľ zelená značka klesá do Hrochotskej doliny na Kyslinky. Zo sedla vedie tiež žltá značka k horskému hotelu na Poľane. Sedlom prechádza aj asfaltová cesta z Kysliniek až do osady Pajta a ďalej už pokračuje na št. cestu smer Želobudza - Víglaš.

Salaš nie je vidieť zo sedla a ani z asfaltky, ale je možné zazrieť strechu salaša pri stúpaní po zelenej značke. Nachádza sa asi 80 m od rázestia značiek po asfaltke smerom na severozápad a asi 8 až 10 m nad cestou. Pri salaši je ohrada, takže i páni kovboji si majú kam zavrieť svoje koníky.

Salaš má rozmery cca 4 x 5 m. Vnútorné vybavenie tvorí smaltovaný sporák, polica na zásoby, jedna železná posteľ s matracami a stôl. Podlaha salaša je drevená. Salaš má pomerne rozbité dvere, avšak ešte stále funkčné, a jeden zasklený oblok. Rúra od sporáka vyzerá ešte stále celkom dobre, ale ťah sporáka nepoznám, nekúrili sme v ňom. Myslím si však, že by s ním nemal byť veľký problém. Drevené steny sú celkom slušne utesnené a do salaša rozhodne naťahá. Na povalu salaša sa vystupuje rebríkom zozadu. Povala je trochu špinavá, zaprášená a je tu kus igelitu, ktorý má asi zabrániť kvapkaniu vody dnu, pretože hoci je strecha pokrytá škridlou v dobrom stave, na hrebeni chýba jedno korýtko. Je to škoda, lebo to by mohlo byť príčinou rozmetania škridlíc pri silnom vetre, o ktorý nie je v sedle núdza. Na podlahe salaša sa kľudne vyspí aspoň 6 až 8 ľudí, povala je schopná prijať ďalších, hoci aj desiatich. Pri salaši je ohnisko, avšak zdroj vody sme neobjavili.

Upravený prameň (drevená studnička) je v tesnej blízkosti sedla pri lesníckej chate vedľa asfaltovej cesty (smerom na Kyslinky) - 400 metrov na východ od chatky.

Tip na túru okolím - Tri dni pod Poľanou

Autori fotografií: Boro Tomis a Tomáš Trstenský

Salaš v sedle Príslopy 16/06/20 20:57 33 príspevkov

Príbeh Posledná návšteva Bolo to niekedy medzi rokmi 2006 až 2009, keď sme sa napriek horúčavám, ktoré vtedy vládli, vybrali vandrovať do Veľkej Fatry. Mysleli sme, že na horách bude chladnejšie, ale bohužiaľ sme sa mýlili. Horúčava panovala aj tu, a tak po dvoch či troch dňoch sebazapierania, vysušení a spálení a s hlavami ako kokosy, sme sa rozhodli, že stačilo a že sa nemáme za čo hanbiť, ak zdrhneme z hrebeňa. 17/07/20 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Dve staré bludičky Rudo mi zavolal asi tak desať dní pred akciou. Ešte som sa ani nestačil začudovať, že čo mi tak nenazdajky volá, a už to vychrlil: "Ahoj starký, tak čo, dostal si pozvánku a hlavne – ideš?" "Rudo, dostal, vlani som nebol, ale tento rok by som veru rád išiel." 08/05/20 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Smrť v konzerve Keď som sa v 1971 vrátil z vojny, zostali mi spomienky na kamaráta Juriho, s ktorým sme spolu slúžili v Hodoníne pri delostreleckej batérii a s ktorým sme spolu zažili naozaj správne vandrácke chvíle pri vojenských cvičeniach v teréne. Juraj pochádzal z Trenčína a poviem vám, že keď sme sa spolu ocitli v kasárňach v Hodoši, ihneď sme vedeli, že sa stretli dvaja trampi. No, a tak sme spolu odolávali kreténskemu mechanizmu a môžem s kľudom povedať, že sme odolali. 20/03/20 Boro Tomis Príbehy

Recenzia Tretie vydanie turistických sprievodcov od Dajamy Klasický turistický sprievodca od vydavateľstva DAJAMA sa v tomto roku dočkal tretieho vydania. Posledné vydanie je z roku 2008, tak sa pozrieme na to, či a čo sa v sprievodcoch pomenilo. Nové vydanie sa týka Vysokých Tatier, Nízkych Tatier, Západných Tatier, Veľkej Fatry, Malej Fatry a Slovenského raja. Ďalšie pohoria sú stále dostupné v predchádzajúcich vydaniach. Dá sa kúpiť aj druhé vydanie uvedených pohorí. dnes Soňa Mäkká Mapy a knihy
Túra Od Lunzer See k Mittersee a Obersee Nenáročná, hoci s drobcom trochu dlhšia vychádzka v Dolnom Rakúsku. Od jazera Lunzer See budeme pokračovať dolinou Seetal k dvom vyššie položeným jazerám Mittersee a Obersee. Väčšina trasy vedie po lesnej ceste, no bicykle sem nesmú. včera Soňa Mäkká Svet
Extra Vtáčie pozorovateľne na Hrhovských rybníkoch Vtáky a vodné plochy patria dokopy. A rovnako aj turistická a odborná verejnosť. Preto v Slovenskom krase, pri najväčších rybníkoch na Slovensku, vyrástli v spolupráci s maďarskou stranou cez projekt Úžasný vtáčí svet bez hraníc dve rozhľadne. včera Henrich Tomáš Zaujímavosti

Salaš v sedle Príslopy 16/06/20 20:57 33 príspevkov
    • Poľana: sedlo Príslopy, severozápadne od turistického rázcestníka
    • 6 - 8 ľudí na drevenej podlahe vo vlastnom spacáku a karimatkou, 10 ľudí na povale
    • celoročná bez hospodára (opustený salaš)
    • upravený prameň 400 m na východ pri lesníckej chate pod asfaltkou smer Kyslinky
    • Laz Iviny (bus) - sedlo Príslopy (zelená značka)
    • ohrada, ohnisko pri salaši