Útulňa

Salaš v sedle Príslopy

24.07.09 → posledná aktualizácia: 02.08.15
Pri našom poslednom putovaní pohorím Poľana sme v sedle Príslopy (západne od vrcholu Prednej Poľany) našli dobre zachovalý salaš. Pretože by mohol poskytnúť slušný útulok putujúcim turistom a rovnako aj cykloturistom, dovolím si napísať o ňom pár viet.

Cez sedlo Príslopy (956 m, na niektorých mapách 1115 m) prechádza zelená značka z osady Iviny (horáreň Trnavy) a od horárne Suchohradná stúpa Hradnou dolinou až do sedla Príslopy. Odtiaľ zelená značka klesá do Hrochotskej doliny na Kyslinky. Zo sedla vedie tiež žltá značka k horskému hotelu na Poľane. Sedlom prechádza aj asfaltová cesta z Kysliniek až do osady Pajta a ďalej už pokračuje na št. cestu smer Želobudza - Víglaš.

Salaš nie je vidieť zo sedla a ani z asfaltky, ale je možné zazrieť strechu salaša pri stúpaní po zelenej značke. Nachádza sa asi 80 m od rázestia značiek po asfaltke smerom na severozápad a asi 8 až 10 m nad cestou. Pri salaši je ohrada, takže i páni kovboji si majú kam zavrieť svoje koníky.

Salaš má rozmery cca 4 x 5 m. Vnútorné vybavenie tvorí smaltovaný sporák, polica na zásoby, jedna železná posteľ s matracami a stôl. Podlaha salaša je drevená. Salaš má pomerne rozbité dvere, avšak ešte stále funkčné, a jeden zasklený oblok. Rúra od sporáka vyzerá ešte stále celkom dobre, ale ťah sporáka nepoznám, nekúrili sme v ňom. Myslím si však, že by s ním nemal byť veľký problém. Drevené steny sú celkom slušne utesnené a do salaša rozhodne naťahá. Na povalu salaša sa vystupuje rebríkom zozadu. Povala je trochu špinavá, zaprášená a je tu kus igelitu, ktorý má asi zabrániť kvapkaniu vody dnu, pretože hoci je strecha pokrytá škridlou v dobrom stave, na hrebeni chýba jedno korýtko. Je to škoda, lebo to by mohlo byť príčinou rozmetania škridlíc pri silnom vetre, o ktorý nie je v sedle núdza. Na podlahe salaša sa kľudne vyspí aspoň 6 až 8 ľudí, povala je schopná prijať ďalších, hoci aj desiatich. Pri salaši je ohnisko, avšak zdroj vody sme neobjavili.

Upravený prameň (drevená studnička) je v tesnej blízkosti sedla pri lesníckej chate vedľa asfaltovej cesty (smerom na Kyslinky) - 400 metrov na východ od chatky.

Tip na túru okolím - Tri dni pod Poľanou

Autori fotografií: Boro Tomis a Tomáš Trstenský

Salaš v sedle Príslopy 26/12/18 19:08 31 príspevkov

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Prístrešok Pod Krkavou skalou Po dlhšom čase som si ako prístup na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry zvolil zelenú značku z Ružomberka ponad Vlkolínec. Celý čas som šliapal hustou hmlou s dohľadnosťou len pár desiatok metrov. Zrovna keď som dorazil k malej kaplnke, hmla sa začala trhať a povyše na okraji lesa som zbadal prístrešok. dnes Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Reportáž Divočina v Európe by mala mať viac ochrany V dňoch 20. - 21. 11. 2019 sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Tento rok uplynulo 10 rokov od Uznesenia Európskeho parlamentu o divokej prírode v Európe. Témou konferencie bola predovšetkým Zelená dohoda – projekt pre novú Európsku komisiu, ktorý má zabezpečiť lepšiu ochranu prírody, najmä efektívnejšie ochrániť nedotknutú prírodu a pralesy v rámci Európy. Hovorilo sa aj o klimatickej zmene, ukladaní uhlíka, nelegálnej ťažbe a možnostiach jej kontroly, či ochrane vzácnych druhov rastlín a zvierat, ktoré priamo súvisia s ochranou pralesov. včera Soňa Mäkká Reportáže

Salaš v sedle Príslopy 26/12/18 19:08 31 príspevkov
    • Poľana: sedlo Príslopy, severozápadne od turistického rázcestníka
    • 6 - 8 ľudí na drevenej podlahe vo vlastnom spacáku a karimatkou, 10 ľudí na povale
    • celoročná bez hospodára (opustený salaš)
    • upravený prameň 400 m na východ pri lesníckej chate pod asfaltkou smer Kyslinky
    • Laz Iviny (bus) - sedlo Príslopy (zelená značka)
    • ohrada, ohnisko pri salaši