Čelný pohľad (autor foto: Tomáš Trstenský)
Čelný pohľad (autor foto: Tomáš Trstenský) Zatvoriť

Útulňa Bývalý salaš v sedle Príslopy

POZOR, SALAŠ VYHOREL – Pri našom poslednom putovaní pohorím Poľana sme v sedle Príslopy (západne od vrcholu Prednej Poľany) našli dobre zachovalý salaš. Pretože by mohol poskytnúť slušný útulok putujúcim turistom a rovnako aj cykloturistom, dovolím si napísať o ňom pár viet.

Poľana: sedlo Príslopy, severozápadne od turistického rázcestníka
965 m n. m.
6 - 8 ľudí na drevenej podlahe vo vlastnom spacáku a karimatkou, 10 ľudí na povale
celoročná bez hospodára (opustený salaš)
upravený prameň 400 m na východ pri lesníckej chate pod asfaltkou smer Kyslinky
Spojenie
Laz Iviny (bus) - sedlo Príslopy (zelená značka)
Dalšie info
ohrada, ohnisko pri salaši
Zrušené od
13.11.2023
Zrušené - poznámka
Salaš vyhorel

Aktualizácia 13.11.2023: Salaš úplne zhorel

Cez sedlo Príslopy (956 m, na niektorých mapách 1115 m) prechádza zelená značka z osady Iviny (horáreň Trnavy) a od horárne Suchohradná stúpa Hradnou dolinou až do sedla Príslopy. Odtiaľ zelená značka klesá do Hrochotskej doliny na Kyslinky. Zo sedla vedie tiež žltá značka k horskému hotelu na Poľane. Sedlom prechádza aj asfaltová cesta z Kysliniek až do osady Pajta a ďalej už pokračuje na št. cestu smer Želobudza - Víglaš.

Salaš nie je vidieť zo sedla a ani z asfaltky, ale je možné zazrieť strechu salaša pri stúpaní po zelenej značke. Nachádza sa asi 80 m od rázestia značiek po asfaltke smerom na severozápad a asi 8 až 10 m nad cestou. Pri salaši je ohrada, takže i páni kovboji si majú kam zavrieť svoje koníky.

Salaš má rozmery cca 4 x 5 m. Vnútorné vybavenie tvorí smaltovaný sporák, polica na zásoby, jedna železná posteľ s matracami a stôl. Podlaha salaša je drevená. Salaš má pomerne rozbité dvere, avšak ešte stále funkčné, a jeden zasklený oblok. Rúra od sporáka vyzerá ešte stále celkom dobre, ale ťah sporáka nepoznám, nekúrili sme v ňom. Myslím si však, že by s ním nemal byť veľký problém. Drevené steny sú celkom slušne utesnené a do salaša rozhodne naťahá. Na povalu salaša sa vystupuje rebríkom zozadu. Povala je trochu špinavá, zaprášená a je tu kus igelitu, ktorý má asi zabrániť kvapkaniu vody dnu, pretože hoci je strecha pokrytá škridlou v dobrom stave, na hrebeni chýba jedno korýtko. Je to škoda, lebo to by mohlo byť príčinou rozmetania škridlíc pri silnom vetre, o ktorý nie je v sedle núdza. Na podlahe salaša sa kľudne vyspí aspoň 6 až 8 ľudí, povala je schopná prijať ďalších, hoci aj desiatich. Pri salaši je ohnisko, avšak zdroj vody sme neobjavili.

Upravený prameň (drevená studnička) je v tesnej blízkosti sedla pri lesníckej chate vedľa asfaltovej cesty (smerom na Kyslinky) - 400 metrov na východ od chatky.

Tip na túru okolím - Tri dni pod Poľanou

Autori fotografií: Boro Tomis a Tomáš Trstenský

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …