Čelný pohľad (autor foto: Tomáš Trstenský)
Čelný pohľad (autor foto: Tomáš Trstenský) Zatvoriť

Útulňa Bývalý salaš v sedle Príslopy

POZOR, SALAŠ VYHOREL – Pri našom poslednom putovaní pohorím Poľana sme v sedle Príslopy (západne od vrcholu Prednej Poľany) našli dobre zachovalý salaš. Pretože by mohol poskytnúť slušný útulok putujúcim turistom a rovnako aj cykloturistom, dovolím si napísať o ňom pár viet.

Poľana: sedlo Príslopy, severozápadne od turistického rázcestníka
965 m n. m.
6 - 8 ľudí na drevenej podlahe vo vlastnom spacáku a karimatkou, 10 ľudí na povale
celoročná bez hospodára (opustený salaš)
upravený prameň 400 m na východ pri lesníckej chate pod asfaltkou smer Kyslinky
Spojenie
Laz Iviny (bus) - sedlo Príslopy (zelená značka)
Dalšie info
ohrada, ohnisko pri salaši
Zrušené od
13.11.2023
Zrušené - poznámka
Salaš vyhorel

Aktualizácia 13.11.2023: Salaš úplne zhorel

Cez sedlo Príslopy (956 m, na niektorých mapách 1115 m) prechádza zelená značka z osady Iviny (horáreň Trnavy) a od horárne Suchohradná stúpa Hradnou dolinou až do sedla Príslopy. Odtiaľ zelená značka klesá do Hrochotskej doliny na Kyslinky. Zo sedla vedie tiež žltá značka k horskému hotelu na Poľane. Sedlom prechádza aj asfaltová cesta z Kysliniek až do osady Pajta a ďalej už pokračuje na št. cestu smer Želobudza - Víglaš.

Salaš nie je vidieť zo sedla a ani z asfaltky, ale je možné zazrieť strechu salaša pri stúpaní po zelenej značke. Nachádza sa asi 80 m od rázestia značiek po asfaltke smerom na severozápad a asi 8 až 10 m nad cestou. Pri salaši je ohrada, takže i páni kovboji si majú kam zavrieť svoje koníky.

Salaš má rozmery cca 4 x 5 m. Vnútorné vybavenie tvorí smaltovaný sporák, polica na zásoby, jedna železná posteľ s matracami a stôl. Podlaha salaša je drevená. Salaš má pomerne rozbité dvere, avšak ešte stále funkčné, a jeden zasklený oblok. Rúra od sporáka vyzerá ešte stále celkom dobre, ale ťah sporáka nepoznám, nekúrili sme v ňom. Myslím si však, že by s ním nemal byť veľký problém. Drevené steny sú celkom slušne utesnené a do salaša rozhodne naťahá. Na povalu salaša sa vystupuje rebríkom zozadu. Povala je trochu špinavá, zaprášená a je tu kus igelitu, ktorý má asi zabrániť kvapkaniu vody dnu, pretože hoci je strecha pokrytá škridlou v dobrom stave, na hrebeni chýba jedno korýtko. Je to škoda, lebo to by mohlo byť príčinou rozmetania škridlíc pri silnom vetre, o ktorý nie je v sedle núdza. Na podlahe salaša sa kľudne vyspí aspoň 6 až 8 ľudí, povala je schopná prijať ďalších, hoci aj desiatich. Pri salaši je ohnisko, avšak zdroj vody sme neobjavili.

Upravený prameň (drevená studnička) je v tesnej blízkosti sedla pri lesníckej chate vedľa asfaltovej cesty (smerom na Kyslinky) - 400 metrov na východ od chatky.