Extra Fotky mesiaca máj

Fotoserver PHOTOBOX.SK opäť zhodnotil vybrané výtvory, ktoré ste pridali v priebehu mesiaca mája do tunajšej galérie. Dnešný výber je poňatý trochu na divoko, ale viac-menej opäť v ňom nájdeme hlavne výborné fotografie alebo snímky, ktorým k dokonalosti chýba vážne už len kúsok.

Odvrátená strana

Mnohým sa fotografia možno nebude zdať nejako výnimočná, ja osobne by som v tomto prípade chcel vyzdvihnúť autorovu snahu zobraziť veľkoleposť a monumentálnosť horského kotla, napasovaného do pixelov digitálneho čipu. Dokonca pri tom autor nepoužil klasický širokouhlý objektív, ale mierne tele (82 mm - eq. 35 mm). Autor správne pochopil, o čom fotenie snehu je a tak kompenzoval expozíciu o mínus 2 EV, čím dosiahol svetlý sneh a zároveň vydoloval obraz aj z tmavej kotliny. Modrému nádychu sa v horách vyhýba veľmi ťažko, myslím že v tomto prípade je to ešte na hranici znesiteľnosti.

Zatúlaný husky

Nádherný psisko, žiaľ, autor urobil fotografiu ukážkovo rovnako ako väčšina rodinných „fotografov“. Videli sme už stovky detičiek či domácich maznáčikov z vtáčej perspektívy. Žiaľ, z tohto pohľadu každý vie, ako pes vyzerá a preto mu fotografia nepríde ničím zaujímavá. Ani pútavé oči tomu nepomohli. Pritom ku kompozícii sa stačilo postaviť jednoduchým a pritom silným nástrojom priameho pohľadu alebo mierneho podhľadu, čím by sa do fotografie dostalo aj nejaké to pozadie a s ním priestor. Pri akomkoľvek fotografovaní zvierat, ľudí, predmetov atď. sa skúste prikrčiť, kľaknúť si, dokonca sa netreba báť ľahnúť si na zem. Hold, daň za nevšedné zábery.

Reklamovo

Som rád, že sa v tunajšej galérii nenachádzajú len typicky "gýčovité peknáče", ale nájde sa tam aj fotografia, ktorou autor poukazuje aj na problémy v krajine, nielen na to, aké hory vedia byť krásne. Kompozične vcelku vydarené, chcelo sa len dostať uprostred cesty a nefotiť to z jej kraja. Napriek tomu je posolstvo fotografie jasné všetkým: Sám sa tiež bojím časov, keď sa už ani v prírode človek neschová pred všelijakými Mokrými, Sajfami a neviem kým ďalším, ktorí sú tým, čím sú, aj vďaka telefonickým operátorom... Čo sa mi však veľmi páči na tejto fotografii je to, že odfotografované billboardy sú ešte len akýmisi polotovarmi, takže z fotografie cítiť dej, pôsobia menej staticky. Viem si predstaviť aj dlhodobejšiu prácu na túto tému. Nechce v tom autor pokračovať?

Lúka pod Roháčom

Pekne farebne, svetelne aj kompozične nafotená krajinka. Cítiť z toho trošku nástroje HDR, čo však fotografii nie je na obtiaž ale práve naopak, podstatne jej pomohli.

May peace be in Slovakia

Fotografia, ktorá ma zaujala hneď na prvý pohľad. Málokto si asi krajinu na takýto spôsob predstavuje a to je to, čo ma tak zasiahlo. Iný pohľad, iný prístup, výtvarnejšie pojatie okolia hraničiace s dokumentárnou fotografiou. Netreba sa takýmto fotografiám brániť, treba hľadať, pátrať, zaznamenávať, premýšľať, tvoriť, dotvárať, pretvárať, manipulovať... Osobne, priznám sa, vôbec netuším, čo na danej fotografii vôbec je a budem rád, keď sa jej autor k objektom aspoň v krátkosti vyjadrí.

Severné zrázy

Taká ľúbivá klasika. Fotografia, ktorá neubližuje, nepoburuje, ale tiež nič nové neprináša. Iba zaznamenáva zaujímavo farebne a nekonfliktne kompozične skutočnosť. Má svoje miesto v rodinnom albume ako dokumentačná fotka.

Letisko v Slavnici

Fotografia by kľudne mohla byť urobená z rovnakého miesta ako predchádzajúca. Výrazným prvkom tu však je plod ľudskej činnosti s výrazným symbolom, kde krajina vystupuje len v pozadí a aj to pomerne minimalisticky. Opäť správne pri fotografovaní kompenzovaná expozícia. Sám by som možno volil správne vyváženie svetiel a tieňov na značke aj za predpokladu menšieho preexponovania pozadia (prípadne využitie techník HDR).

Poézia pruhov

Opäť si niekto počkal na čarovné večerné svetlo. Moja slabosť pre ČB fotografiu si prišla tentokrát na svoje. Symetricky ladená kompozícia to znevšednila, prevod do ČB autor zvládol bravúrne. Vedel by som si ju predstaviť aj v štvorcovom formáte. Na prechode v oblohe sa podpísala pravdepodobne JPG kompresia. Fotka ma potešila.

Ponorený v poli

Znovu si niekto úspešne počkal na kvalitné večerné svetlo, vyťahujúce z krajiny množstvo detailov. HDR techniky sú v súčasnosti veľmi obľúbenou záležitosťou. Osobne mám rád, keď to HDR z fotografie až tak neciví. Tu je to už na hranici, ale nie k tomu som chcel niečo povedať. Fotografii trošku robia problémy dva listy presahujúce „medzihorizont“ (hranicu poľa a lesa). Stačilo sa kúsoček, vážne len kúsoček natiahnuť vyššie, aby všetky listy zostali v ploche poľa. Napriek tomu, dodatočnou retušou v grafickom editore sa takáto kozmetika dá opraviť.

Poznámka redakcie:
Všetky fotografie za daný mesiac sú do PHOTOBOX.SK zasielané bez uvedenia počtu bodov, ako aj bez informácie o autorovi. Pri hodnotení a popise bola pre autora tohto článku dôležitá iba samotná fotografia.