Túra

Po stopách tatranského expresu

31. 07. 2009
Aj vy ste už počuli o tajomnom torze motorového rušňa, ktoré sa ukrýva niekde pod Veterlínom v Malých Karpatoch? Moji dvaja priatelia ho zazreli na prechádzke na hubách. Hovorievali tomu miestu „pri vagóne“. Až nedávno sme spoločne zhodou náhod zistili, že nejde o vagón, ale o legendárny tatranský expres, ktorý kedysi spájal Bratislavu a Tatry. Hneď sme si dohodli dátum túry a napriek nepriaznivej predpovedi počasia sme sa vybrali hľadať tohto veterána.

Trasa

Smolenice (vlak) - Smolenice, obec (lesná správa) - park pod Smolenickým zámkom - rázcestie Vlčiareň - Nad Vlčiarňou - Pod Veterlínom a späť

Vlčiareň

Vystupujeme z vlaku na železničnej stanici v Smoleniciach a prvé, čo upúta náš zrak, je zahalený hrebeň Zárub. Dúfame, že Iľko a jeho ústav opäť v predpovedi zlyhá. Pridávame do kroku a onedlho kráčame popri kostole, neskôr míňame jazierko pod Smolenickým zámkom a odbočujeme doľava na žltú značku. Ideme po nej, až prídeme k Vlčiarni, odkiaľ pokračujeme po modrej značke zhruba desať minút. Vychádzame na čistinku, kde nám skríži cestu zelená značka vedúca z Jahodníka do Čertovho žľabu. Pred nami sa vynoria tri neznačkované lesné cesty (vhodné aj pre cykloturistov). Vyberáme si „zlatú“ strednú cestu, ktorá je veľmi pohodlná, nie sú na nej skoro žiadne prevýšenia.

Roháč

Miestami v priesekoch vidíme, ako sa ranný opar dvíha a začína vykukovať slniečko. Na ceste zbadáme vzácneho roháča. Žiaľ, naše prvé foto stretko s týmto nádherným chrobákom sme si predstavovali úplne inak. Tento skončil svoju životnú púť pod kolesami nejakého dopravného prostriedku.

Starožitnosť v lese

Asi po štyridsiatich piatich minútach, odkedy sme vkročili na neznačkovanú cestu, prichádzame k miestu, kde sa chodník stáča asi o 180 stupňov. Tu odbočíme vľavo na trávnatý hrebienok, po ktorom prechádzame medzi starými dubmi a do piatich minút stojíme zoči-voči tomuto legendárnemu expresu. Je už síce starý a hrdzavý, ale je skvelé vidieť hlboko v lese tento vrak. Zostala tu z neho väčšia polovica a tá druhá sa vraj nachádza neďaleko Vlčiarne. Natíska sa otázka, za akých okolností a kedy sa sem dostal? Kto a ako ho tam mohol dopraviť? Odpovede na tieto otázky netušia ani miestni obyvatelia. Určite však stojí za to spraviť si výlet a obzrieť si túto starožitnosť.

Návrat

Po prehliadke a fotení sa vydávame na cestu späť, na ktorú nám svieti krásne slnko a po Iľkovej predpovedi ani chýru, ani slychu. Plní dojmov dumáme, kedy sa vyberieme hľadať druhú časť tohto unikátu.

Pár faktov

Tieto motorové vozne radu M283.0 (prvá fotografia v galérii) zakúpili Slovenské železnice počas druhej svetovej vojny v Maďarsku. Do prevádzky boli uvedené v letnom grafikone 1942/43. Prvýkrát vyšiel na trať 5. júla 1942. Premával každý deň po trase Bratislava - Poprad-Tatry. Cesta mu trvala 4.45 hodiny. Vzhľadom na nízku kapacitu vozňa (64 miest) bol od začiatku povinne miestenkový. Lístok v roku 1942 stál 151,- Korún slovenských a miestenka 10,- Ks. Jeho maximálna rýchlosť bola 110 km/h.

Zdroj a viac info tu.

Fórum 28 príspevkov
Po stopách tatranského expresu 15/09/13 19:25 28 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Túra Po stopách tatranského expresu Aj vy ste už počuli o tajomnom torze motorového rušňa, ktoré sa ukrýva niekde pod Veterlínom v Malých Karpatoch? Moji dvaja priatelia ho zazreli na prechádzke na hubách. Hovorievali tomu miestu „pri vagóne“. Až nedávno sme spoločne zhodou náhod zistili, že nejde o vagón, ale o legendárny tatranský expres, ktorý kedysi spájal Bratislavu a Tatry. Hneď sme si dohodli dátum túry a napriek nepriaznivej predpovedi počasia sme sa vybrali hľadať tohto veterána. 31/07/09 Michal "meky" Kollár Malé Karpaty
Najnovšie články na titulke
 
Túra Prechod Štiavnických vrchov (Žiar nad Hronom – Tlmače) Z hrebeňovky Javorníkov som plánoval rovno zbehnúť do Malej Fatry a pár dní sa tam pomotať. Počasie sa však dosť výrazne zmenilo. Ochladilo sa a zároveň začal fúkať dosť silný vietor. Na noc to vyzeralo už na mráz, takže nič vhodné na prespávanie vonku, hlavne v ľahkom letnom spacáku. dnes Pavel Forgáč Štiavnické vrchy
Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Jelšavský hrad a Skalka Hurá!!! Koronokríza takmer skončila a môžeme konečne ísť na náš prvý tohoročný viacdňový pobyt. Tento raz nazrieme do regiónu Gemer. Niektoré časti Gemera poznáme celkom dobre, no oblasť okolo Revúcej a Jelšavy je pre nás Terra incognita. Je načase to zmeniť. Veľkým lákadlom sú tri hrady, na ktorých som ešte nebola – Jelšavský, Šivetický a Rákoš. 10/07/20 Danka Tomášiková Revúcka vrchovina

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Po stopách tatranského expresu 15/09/13 19:25 28 príspevkov
Fakty
  • Pohoria
    • Malé Karpaty: Smolenická vrchovina - Smolenický kras
  • Počet dní
    • 1
  • Trasa
  • Nadmorská výška
    • max: 425 m n. m.
    • min: 215 m n. m.
  • Prevýšenia
    • stúpanie: 210 m
    • klesanie: 210 m
  • Vzdialenosť
    • 18 km
  • Náročnosť
    • 1
  • Ročné obdobie
    • leto
  • Dátum túry
    • 06.06.2009
  • Štart trasy
    • šírka: 48.5209 ° SŠ
      dĺžka: 17.4555 ° VD
      » Mapa
  • Koniec trasy
    • šírka: 48.5209 ° SŠ
      dĺžka: 17.4555 ° VD
      » Mapa
  • Nocovanie
    • bez
  • Voda
    • Smolenice
  • SHOCart mapy
  • Doprava
    • Smolenice (vlak, bus)
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
1.43 (0.73)