Test Batoh Deuter Futura Pro 42

Batohy Deuter nie je potrebné osobitne predstavovať. Svojimi vlastnosťami, kvalitou spracovania a dlhou životnosťou ich možno radiť medzi top batohy dostupné na Slovensku. Veľmi obľúbený je najmä model Guide, ktorý je vhodný predovšetkým pre horolezcov, či náročnejších skialpinistov. V tomto článku sa však bližšie pozrieme na model pre turistov – má populárny chrbtový systém so sieťkou a svojim objemom je ideálny na víkendovky. Volá sa Futura a má objem 42 litrov.

Výrobca
Deuter
Model
Futura Pro 42
Typ
univerzálny turistický batoh strednej litráže
Materiály
Microrip-Nylon, Super-Polytex, spony a zipsy YKK
Hmotnosť
1700 g
Farebné kombinácie
šedo-modrá, šedo-červená
Páči sa mi
dobre odvetraný chrbtový systém, pohodlný bedrový pás, priestrannosť, členenie úložných priestorov, rozmerné sieťové bočné vrecká, odopínateľná pláštenka, kvalita spracovania
Nepáči sa mi
krátke bočné popruhy, ucho na cepín by mohlo byť sťahovacie, pláštenka presne na mieru batoha, pevný vrchlík
Ostatné info
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 88 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn a konštrukcia

Dizajn batohu vsádza na overené tvary a riešenia, pre niekoho môže pôsobiť dokonca až príliš stroho a málo invenčne. Ide však iba o prvý pohľad, pretože Futura Pro je naozaj prepracovaný batoh. Silueta batohu z čelnej strany je hruškovitého tvaru, čo presne zodpovedá potrebám pri turistike – dolu totiž patria ľahšie veci, teda zvyčajne oblečenie a spací vak. Najmä ten vie byť aj pri nízkej hmotnosti celkom objemný, keďže turisti zvyknú používať najmä spacáky so syntetickou náplňou. Do hornej časti batoha dávame ťažšie veci (ako napr. jedlo, či vodu) a vzhľadom na objem batoha, ktorý je vhodný najmä na 2-3 dňovky, je dobré, že priemer komory sa smerom hore zužuje. Takto nás batoh nepriamo navedie na dobrý systém zbalenia sa.

Za veľmi dobré považujem rozloženie úložných priestorov. Hlavnú komoru možno rozdeliť zipsovacou prepážkou na dve, do spodnej časti je prístup z klasického polkruhového dolného otvoru s masívnym zipsom. Do hornej sa zas dostaneme po odklopení vrchlíka a uvoľnení zdrhovadla. Vrchlík má klasicky dve vrecká – jedno je z vonkajšej strany zozadu a druhé zvnútra. Negatívom je, že vrchlík je pevný, ocenil by som možnosť aspoň mierneho posunu. Ako býva pri Deuteroch zvykom, na spodnej časti vrchlíka je informačný SOS panel. Obsahuje informácie o tiesňových linkách v Európe, signály pre leteckú záchranu a vysielanie núdzového svetelného signálu. Na bočných stranách sú menšie komôrky s rozťahovacím profilom – zmestí sa do nich napr. 0,7 litrová SIGG fľaša alebo môžu slúžiť pre oblečenie, ktoré chceme mať rýchlo poruke. Dolu na bokoch sa ešte nachádzajú sieťové vrecká, sú dostatočne priestranné aj pre 1,5 litrovú PET fľašu, čo ocenia odporcovia hydrovakov. Posledným z množstva úložných priestorov je malé čelné vrecko s vertikálnym pogumovaným zipsom. Pohodlne sa doň zmestí napríklad peňaženka a doklady, ktoré následne nezavadzajú vo vrchlíku.

Batoh je vybavený sťahovacími bočnými popruhmi. S ich pomocou je možné zmenšovať vnútorný objem alebo ich použiť na pripevnenie výbavy zvonka. Horné popruhy sú vybavené zatváracou sponou, dolné sú iba sťahovateľné. Negatívne hodnotím dĺžku popruhov, ktoré sú príliš krátke, aby sa pod ne zmestila napríklad karimatka. Taktiež by bolo fajn, keby boli na koncoch vybavené malými suchými zipsami, ktoré by umožnili skrátenie popruhu a ten by pri zatiahnutí príliš neplantal. Na vrchlíku sú štyri plastové oká, do ktorých je možné pripevniť pomocou prídavných popruhov napríklad karimatku. Nesmie však pršať, pretože modrá pláštenka, ktorá je uložená v dvojitom dne batoha, má iba o málo väčší rozmer, ako nabalený batoh bez vonkajšieho ovešania.

Pre turistické účely je prispôsobená aj výbava batoha na uchytenie výzbroje. Na jednu stranu dáme trekové teleskopické paličky, druhá je vhodná na turistický cepín. Spodný úchyt pre palice je z elastickej gumičky, samostatne pre každý hrot palice. Tento systém sa mi osobne veľmi páči. Spodný úchyt cepína je klasické oko. To už nie je úplne najlepšie, pretože každý cepín má inak hrubú hlavu a preto by som ocenil, keby bolo možné aspoň meniť dĺžku oka. Ideálne by však bolo, keby šlo schovať celý hrot do nejakej malej odolnej štrbiny a zaistiť sponou. Jednym dychom však treba dodať, že pre väčšinu používateľov tohto batoha nebude cepín každodennou výbavou. Horný úchyt je v oboch prípadoch z elastickej gumičky. Drží spoľahlivo, no vzhľadom na elastickosť nie úplne pevne a preto som zvykol ako paličky, tak aj cepín prichytiť navyše aj bočným kompresným popruhom. Táto kombinácia bola úplne vyhovujúca.

Kompatibilita s vodným rezervoárom je samozrejmosťou. Vnútri je priestranné vrecko na 2 l alebo 3 l vak, v strede medzi ramennými popruhmi je dostatočne veľká diera a na pravom popruhu je fixačný suchý zips pre hadičku. Vo vnútri batoha je aj suchý zips na prichytenie rezervoáru v správnej polohe, je široký a tak vhodný najmä na systém Source – ten má Deuter aj vo svojej ponuke so svojím logom. Bezproblémovo však možno použiť aj iné značky hydratačných systémov, len uvedené uchytenie nebude tak pohodlné.

Chrbtový systém a bedrový pás

Čím je Futura špecifická a iná ako mnohé batohy tejto litráže, je chrbtový systém a bedrový pás. Deuter im dal názvy Aircomfort a Variflex. Chrbtový systém tvorí sieťka, dve ploché duralové výstuže, polstrovania v spodnej časti a ploché uchytenie ramenných popruhov v hornej časti. Ramenné popruhy sú dobre tvarované a vhodne polstrované, takže nikde netlačia. V hornej časti sú stabilizačné popruhy. Zaujímavý je spôsob uchytenia na sieťke, ide o dva rozmerné ploché kusy látky s dvoma veľkými vetracími dierami. Každý z nich je na opačnej strane sieťky a následne zošitý. Tento spôsob umožnil uchytenie popruhov na sieťku v ergonomickom uhle a nie mimo, ako u mnohých iných značiek. Vrchná časť systému teda vôbec netlačí do ramien. Jednou z nevýhod sieťkového systému je, že vzhľadom na lukovitý tvar výstuh mierne posúva ťažisko ďalej od chrbta. Tento systém preto nie je vhodný pre technické lezecké batohy, turista však viac ocení dobré odvetrávanie a posun ťažiska mu vzhľadom na vykonávanú aktivitu prekážať nebude.

Bedrový popruh je uchytený systémom Variflex. Ide o bodové uchytenie v strede, ktoré umožňuje celému popruhu sa voľne priečne hýbať. Je teda zároveň možné použiť tvrdý materiál v popruhu, aby dobre prenášal hmotnosť na bedrá a zároveň neobmedzuje v pohybe. Ide o naozaj podarený spôsob, ktorý oceňujem.

Materiály a kvalita vyhotovenia

Už na prvý dotyk je zrejmé, že držíme v ruke robustný a kvalitne ušitý batoh. Všetky švy sú vedené presne, nikde netrčia žiadne nite, ani zvnútra, ani zvonka. Každý šev je z vnútornej strany prešitý látkovou páskou, aby nemohlo dôjsť k mechanickému poškodeniu švu počas manipulácie s vecami.

Dno batoha je ušité z materiálu Super-Polytex 600, ide o hrubý polyester s PU záterom. Ostatné časti batoha sú z Microrip-Nylon 210, ako už naznačuje názov, ide o ľahší nylon s jemnou ripstopovou vzorkou, taktiež vybavený PU záterom. Všetky zipsy sú YKK a majú veľmi hladký a presný chod. Každý jazdec je navyše predĺžený látkovým úchytom pre ľahšiu manipuláciu, napr. v rukaviciach. YKK sú aj všetky plastové spony, čo je možno trochu prekvapením, keďže YKK je značka známa predovšetkým zipsami. Ich funkcionalita je bezproblémová.

Skúsenosti z používania

Batoh Futura som používal počas niekoľkomesačného testovania pri rôznych aktivitách. Od bežnej turistiky, cez VhT až po ľahšie skialpové túry. V zime, na jar aj počas leta. Svojim vybavením aj chrbtovým systémom sa batoh najviac osvedčil pri turistike a to najmä v počasí, keď nebolo príliš zima. Pri ostatných aktivitách obstál tiež veľmi dobre, avšak bolo cítiť, že ide o kompromisné riešenie. Chrbtový systém má veľkú výhodu svojím veľmi dobrým odvetrávaním, prináša to však aj negatívne vlastnosti. Pri túrach sa veľmi potím a to bez ohladu na to, či mám alebo nemám batoh na chrbte. V zime preto preferujem batoh, ktorý mi chráni chrbát, aby mi neprefukoval vietor najmä cez kríže. Pri použití Futury vo veľmi chladnom počasí je práve toto problémom. Naopak, na jar, či v lete som túto vlastnosť veľmi ocenil.

Aj keď Futura Pro nie je určená na zimné aktivity, vzhľadom na prepracované detaily nie je problém uchytiť lyže. Avšak s ďalšou výstrojou a výzbrojou to už nebolo také ľahké. Niekto, kto chodí skialpy len rekreačne a niekoľkokrát do roka však isto nebude musieť kupovať skialpový špeciál a s Futurou si pri troške nenáročnosti vystačí.

Batoh Deuter Futura Pro 42 odporúčam všetkým turistom, ktorí ho budú v prevažnej miere používať počas jari, leta a jesene na bežnú horskú turistiku alebo VhT. Má veľmi dobre odvetraný chrbtový systém, bedrový popruh, ktorý neobmedzuje v pohybe, dobré delenie komôr a premyslené vrecká. Je kompatibilný s hydrovakmi, objemom vhodný najmä na víkendovky, pohodlne sa nosí a kvalitou svojho vyhotovenia sľubuje dlhú vernú službu svojmu majiteľovi. S kompromismi poslúži aj na iné aktivity, nemali by však prevládať, pretože pre ne sú k dispozícii lepšie batohy.