Test Bunda Bergans Microlight

Leto je obľúbený čas na viacdenné prechody a tak okrem požiadaviek na priedušnosť, vetruodolnosť a nepremokavosť oblečenia vystupuje viac do popredia aj kritérium hmotnosti. Aspoň u mňa. Keďže je aj teplejšie, rada obetujem pár percent z vyššie uvedených vlastností v prospech nižšej hmotnosti. Niekoľko posledných týždňov som testovala ultraľahkú bundu Microlight od Bergans of Norway, ktorá však nie je nepremokavá, skôr ochráni pred vetrom a ostrým slnkom.

Výrobca
Hmotnosť
240 g
Farebné kombinácie
hnedá, svetlomodrá, červená, čierna, tmavomodrá, svetlozelená, fialová
Páči sa mi
ľahká, výbrne odvetráva a zároveň neprefukuje, pekný dizajn
Nepáči sa mi
fleece na golieri nesiaha až po zips pri ohryzku
Infocena
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 89 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn a spracovanie

Bunda je ušitá z materiálu Primeflex (100% nylon). Výrobca ho charakterizuje ako veľmi pružnú strečovú tkaninu, umožňujúcu maximálnu slobodu pohybu vo všetkých podmienkach, vetruodolnú a zároveň veľmi dobre odvádzajúcu vlhkosť. Bunda sa vyrába vo všetkých veľkostiach od S po XL. Vo veľkosti M váži 240 g, takže pojem ultraľahký je tu na mieste. Bunda disponuje dvoma bočnými vreckami, ktoré sú na zips, z ich druhej strany je sieťka. Do jedného z vrecák sa dá bunda zbaliť do naozaj miniatúrneho balíka vybaveného uškom na prípadné zavesenie na batoh. Bunda sa vyrába v nasledovných farebných kombináciách: hnedá, svetlomodrá, červená, čierna, tmavomodrá, svetlozelená, fialová. Rukávy sú zakončené suchým zipsom.

Na prvý pohľad vidno, že ide o výrobok s vyššou cenovou hladinou. Bunda je síce jednoduchá, ale s krásne prepracovanými detailami. Šitie je kvalitné, nikde netrčia žiadne nite, švy sú vedené rovno a presne. Na vnútornej strane bundy je šitie dvojité a látka jednotlivých dielov ohnutá a prešitá tak, aby sa minimalizovala možnosť zachytenia a následného párania švu. Spodná časť bundy sa dá zatiahnuť prostredníctvom dvoch zdrhovadiel. Po celej dĺžke zipsu sa nachádza látka, zamedzujúca, aby sa oň jemná tkanina bundy mohla zachytiť a poškodiť. Strih je jednoduchý, ale pekný, prispôsobený na ženskú postavu.Bergans ani nešije unisex a preto ide prirodzene o dámsky
model.

Najzložitejšími časťami bundy sú golier a kapucňa. Golier je z vnútornej strany podšitý fleecom. Zo zadnej strany je zdrhovadlo, pekne prekryté kusom látky. Kapucňa je dobre tvarovaná, vpredu je našitá "šiltová" časť, taže ani pri silnom zatiahnutí sa nestane, že by sa kapucňa vyhŕňala a odkrývala čelo, ako sa mi to stalo pri inej bunde. Tento šilt nie je tvrdý, ale zároveň nie je až taký jemný ako zvyšok bundy vďaka vystuženiu sieťkou. Kapucňa nie je skrývateľná ani inak upevniteľná o samotnú bundu. Zaujímavosťou je, že golier a kapucňa sú dve samostatné časti, kapucňa nie je zároveň golierom. Je zošitá z viacerých kusov látky a vybavená až troma zdrhovadlami, dvoma obvodovými, ktoré sa zaťahujú po bokoch, a jedným priečnym, zaťahujúcim sa vzadu. Zadné zdrhovadlo je pripevnené samostatným kusom látky o bundu a dá sa tak ovládať jednou rukou. Podobným alebo rovnakým systémom sú upravené aj ostatné zdrhovadlá na bunde.

Skúsenosti

Bundu som nosila počas teplejšieho aj chladného počasia na turistike do nadmorskej výšky 2900 metrov, tiež na bicykel. Odvetrávanie fungovalo vynikajúco. S vetruodolnosťu bundy som bola spokojná, a to aj na bicykli. Nie je úplne stopercentná, ale na leto úplne stačí a pri vyšších teplotách ocením skôr priepustnejší materiál, ktorý dýcha.
Najviac som tenučkú látku bundy ocenila v horúčavách, kedy som bola dosť opálená a mala navyše alergiu na slnko. Obliekla som si tričko na ramienka a bundu. Slnko mi nepálilo na ruky a zároveň mi nebolo o nič teplejšie ako bez bundy, samozrejme k tomu dopomohla aj bledomodrá farba bundy. Tak som sa vyhla ďalšiemu spáleniu a rozširovaniu svojej alergie. Vo všetkom ostatnom oblečení, čo som mala k dispozícii, by som sa veľmi prehriala.

V chladnejšom počasí pod bundu stačí dlhorukávové termotričko, a to aj pri dlhšom pobyte na vrchole kopca. Aj ak je na túre veterno, pri pohybe sa človek zahreje dostatočne. Stačí pozaťahovať golier a kapucňu. Fleesom podšitý golier je príjemný, potešilo by, keby bol fleese aj pod časťou so zipsom pri ohryzku, bolo by to mäkšie na pocit a takto sa bledomodrá látka veľmi špiní. Tesne na krk tak dolieha aj vyšívané logo Bergans, čo by pri silnom utiahnutí goliera mohlo niekoho škriabať. Dvojité zaťahovanie kapucne som ocenila v silnom vetre. Kapucňa po zatiahnutí veľmi dobre drží a keďže je zo strečovej látky, vôbec neobmedzuje v pohybe. Rukávy sú dostatočne dlhé, suchý zips dáva dostatočný priestor na rôzne tuhé zapnutie. Ako som už písala, dá sa poskladať o vlastného vrecka a zazipsovať. S hmotnosťou 240 gramov sa v batohu úplne stratí. V lete na jednodňovke za stabilného počasia v podstate stačí ako jediná ďalšia vrstva.

Bunda Microlight od Bergans of Norway je veľmi vhodná na leto ako druhá vrstva. Pomôže výrazne odľahčiť batoh, na letné túry som okrem náhradného trička takmer nič iné nepotrebovala. Je neprefúkavá a zároveň veľmi vzdušná. Odporúčam najmä na slnečné a veterné alebo polooblačné počasie, a na bicykel. Pri viadňových túrach v horúčavách výborne chráni pred prílišným spálením sa. Pozor, táto bunda nie je nepremokavá, je určená najmä proti vetru a na mierne zateplenie, nenahrádza preto žiaden vrchný hardshell.