Test Dva turistické batohy Camelbak

Camelbak je v našich končinách takmer synonymom pre vodné rezervoáre. Okrem toho tradične robí aj malé cyklobatôžky, no túto sezónu má v ponuke aj dve novinky určené pre turistov. V tomto dvojteste sa pozrieme na modely Fourteener a Vantage. Litrážou sú vhodné najmä na jednodňovky.

Výrobca
oranžová
červená, modrá, žltá
Páči sa mi
dobre odvetraný chrbtový systém, členenie priestoru, vzhľad, hydrovak
Nepáči sa mi
absencia úchytov na paličky, povoľuje sa bedrový popruh
Ostatné info
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 81 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn a konštrukcia

Na turistické batohy majú Fourteener aj Vantage mierne netradičný dizajn. V tvaroch oboch kúskov cítiť vplyv dizajnérov, ktorí sa doteraz zaoberali predovšetkým cyklo a bežeckými batohmi. Veľmi výrazný je hruškovitý tvar, nie však do šírky, ako tomu pri turistických batohoch býva, ale do hĺbky. Z čelného pohľadu sú oba batohy pomerne rovné, zboku však vidieť, že spodná časť má oveľa väčší objem ako vrchná. Táto konštrukcia znamená, že dizajnéri predpokladajú menšiu hmotnostnú záťaž, pretože ťažké veci sa zvyknú dávať do vrchnej časti.

Oba batohy majú principiálne rovnakú štruktúru. Základom je veľmi dobre odvetraný chrbtový systém, na ktorom sa konštruktéri takpovediac vybláznili. Viac o ňom neskôr. Prvá priehradka, najbližšie k chrbtu, je určená na hydrorezervoár. Nasleduje veľká hlavná komora so zipsom, ktorý na bokoch siaha skoro až ku dnu, vďaka čomu je možné sa ľahko dostať aj k veciam úplne na spodu batoha. Ďalej sa v prednej časti nachádza menšie vrecko na drobnosti + objemné otvorené vrecko tvorené iba kompresnými popruhmi a pohyblivým predným panelom. Rozdiel medzi Fourteerom a Vantage je v umiestnení vrecka pre drobnosti – kým v prvom je súčasťou pohyblivého panelu, na druhom je vo vrchnej časti. Fourteener má oproti Vantage navyše malé flísom polstrované vrecko na MP3 prehrávač alebo foťák.

Vrecko na drobnosti obsahuje voľne pohybovateľný malý organizér - ideálne na kľúče, mobil, peňaženku, tyčinku na pery, či GPS. Časť vrecka sa dá zazipsovať. Škoda, že sa nedá odzipsovať celé vrecko - v prípade, že si treba niekde v predsieni chaty nechať batoh, všetky tieto veci, ktoré je potrebné mať so sebou, by sa dali vziať pekne v celku. Do samotného predného vrecka sa toho zmestí viac, aj pri vyplnení tejto "organizovanej" časti sem ešte bez problémov napcháte opaľovací krém, vreckovky a pod.

Súčasťou nie je pláštenka, treba ju kúpiť samostatne, pretože pri väčšom daždi batoh premokne. Batohy sú najmä turistické a nedisponujú množstvom rôznych úchytiek ako technickejšie batohy, ale majú vpredu úchyt na cepín, čo bežnému turistovi úplne stačí. Sú kvalitne ušité, švy sú vedené rovno, nitky nikde netrčia.

Z dizajnového hľadiska je tu zopár detailov, ktoré potešia najmä ženské oko, napríklad úchytky zipsov sú obalené v červenej, resp. oranžovej eloxovanej rúrke. Batoh je ďalej decentne vyzdobený niekoľkými farebnými krúžkami zo švov na sivom podklade. Ako celok to pôsobí príjemne a veselo.

Chrbtové systémy a popruhy

Ako som už spomínal vyššie, na oboch chrbtových systémoch sa dizajnéri skutočne vybláznili. Sú navrhnuté s dôrazom na dobré odvetrávanie a nesú označenie N.V.I.S. (next-generation ventilated integrated system, čo v preklade znamená integrovaný odvetraný systém nasledujúcej generácie). V podstate ide o sieťku, pod ktorou sú dotykové vankúšiky na tvrdom plastovom paneli. Fourteener má vankúšiky pevné a z tvrdšej peny. Vantage to zas skúša s plastovými hríbikmi, ktoré sú k panelu pripojené cez gumičku, vďaka čomu sa každý hríbik môže individuálne prispôsobovať chrbtu. Chrbtový systém Fourteenera je o niečo kratší a užší ako pri Vantage. Preto považujem Fourteener za dobrý najmä pre ženy a Vantage zas pre mužov.
Uvedené systémy dobre ilustruje fotodokumentácia, najmä posledný riadok fotiek.

Ramenné popruhy sú vypolstrované tvrdšou penou s otvormi na vetranie. Zo spodnej strany je klasický popruhový mesh (jemná sieťovina) a z vrchnej z väčšej časti taktiež. Táto konštrukcia umožňuje dobre odvetrávať aj ramená. K batohu sú popruhy pripevnené cez D2fit úchyty – ide o plastovú kolajničku, na ktorej je popruch voľne prichytený. V horizontálnej osi sa tak popruhy prispôsoboujú rôznej šírke ramien. Keďže objem batohov v hornej časti je dosť malý a klasický vrchlík na nich vôbec nie je, klasické stabilizačné popruhy netreba.

Bedrové popruhy sú na batohoch rôzne. Na Vantage je masívnejší a konštrukčne podobný ramenným. Na Fourteeneri je popruh len z tkaniny a sieťky, bez tvrdej peny. Príjemné je, že bedrový pás je široký pri oboch batohoch. Miernym negatívom však je, že bedrák treba pomerne často priťahovať – bolo by vhodné asi použiť iný typ spony alebo hrubší pás.

Hydratácia

Oba batohy sú dobre pripravené na vodný rezervoár. Jeden trojlitrový je v cene ako súčasť batoha vrátane ventilu a L spojky pre pohodlnejšie pitie. Fourteener má klasický základný Omega rezervoár, Vantage má na trubičke tepelnú neoprénovú ochranu. Oba batohy majú pre rezervoár samostatnú priehradku najbližšie k chrbtu. Tá je na zips a vodný vak chráni aj oddeľuje od zvyšného obsahu. Priehradka je z jednej strany aj mierne zaizolovaná, takže voda si dlhšie zachováva svoju teplotu. Hadička klasicky vyúsťuje z batoha v hornej časti a dá sa pripchytiť gumičkou na ramennom popruhu, či už pravom alebo ľavom.

Skúsenosti s Fourteenerom – testovala Soňa

Batoh výborne odvetráva, mierne spotené tričko som mala len na kontaktných miestach chrbtového systému. Keďže aj tu sú sieťky, ani v horúčave som nemala tričko úplne prepotené.

S objemom 27 litrov je batoh ideálny na jednodňové túry. Okrem trojlitrového vodného vaku sa sem zmestí náhradné oblečenie, jedlo, mapa a rôzne drobnosti. Baliť sa treba tak, aby čo najviac vecí bolo v spodnej časti, zároveň aby ich nebolo priveľa. Ak sa batoh zbalí zle, ohne sa na spôsob luku, čo znižuje jeho funkcionalitu pri odvetrávaní a tiež to nie je pohodlné na nosenie.

Širší bedrový pás je pohodlný a spolu s hrudným dobre prispieva k stabilite nosenia. Výhradu som mala k dĺžke bedrového pása, napriek sofistikovanému zviňovaniu jeho koncov a ich zasúvania za príslušnú gumičku mi neustále "plantali" vpredu. Privítala by som tu rovnaký systém, aký má tento batoh na konci ramenných popruhov - tie sú zmotané do klbka a zapnuté suchým zipsom. Spodný aj vrchný kompresný popruh batoh dostanú do kompaktnejšieho tvaru, dajú sa o ne prichytiť paličky alebo iné veci podľa potreby. Kompresné popruhy sú spojené s predným panelom batohu spôsobom, ktorý je u Camelbaku bežný na jeho menších cyklobatohoch. Uvoľnením popruhu vznikne ďalšie veľké vrecko, do ktorého nie je problém strčiť aj objemnejšiu mikinu a nemusíme sa zdržovať otváraním batoha.

Skúsenosti s Vantage

Taktiež potvrdzujem veľmi dobré odvetrávanie chrbtového systému. Batoh je ideálny do letných dní pre potivejších ľudí. Osvedčil sa najmä pri bežnej horskej turistike. Testoval som ho však aj v Alpách na VhT výstupoch, kde však svojim tvarom nebol úplne ideálny, pretože situuje ťažisko ďalej od chrbta. Prichytenie cepína bolo v pohode, aj keď som mal pocit, že mám na chrbte anténu (alebo bleskozvod). Chýbajú mi však úchyty špeciálne na paličky. Dajú sa síce na to rovnako dobre použiť bočné kompresné popruhy, no pohodlnejšie by bolo samostatné prichytenie.

Niekoľkokrát som mal batoh aj na bicykli, hoci menej naplnený a zmenšený kompresnými popruhami. Vzhľadom na jeho výrazne hruškovitý tvar a situovanie vecí skôr do spodku to bolo s ním na dlhšom cyklovýjazde celkom pohodlné. Váha obsahu sa mi tak vôbec neopierala do vrchnej časti chrbta, čo veľmi oceňujem. Opäť teda cítiť cykloDNA, ktoré batoh napriek turistickému určeniu má.

Z hľadiska ergonómie pozitívne hodnotím oddelené vrecko na hydrovak a taktiež množstvo a usporiadanie jednotlivých vrecák. Bočné vonkajšie vrecká sú dostatočne objemné a prístupné celkom pohodlne, aj keď je batoh na chrbte. Zvykol som si sem dávať mapu, prípadne tyčinku, aby bola poruke.

Obe novinky od Camelbaku sú zaujímavým a tak trochu netradičným prírastkom do širokej škály malolitrážnych batohov na jednodňovú turistiku. Fourteener považujem za batoh vhodný najmä pre ženy, vzhľadom na kratší chrbtový systém. Vantage zas pre mužov. Oba batohy vynikajúco odvetrávajú vďaka prepracovanému N.V.I.S systému. Sofistikovaná konštrukcia sa však (najmä u Vantage) podpísala o mierne nadpriemernú hmotnosť prázdneho batoha. Mimoriadne potiví jedinci však tých pár desiatok gramov navyše so sebou vďačne ponesú. Výborné je členenie priestoru a hydratačný systém, ktorý je v cene.

Poz.: Na teste spolupracovala Soňa Junasová.