Chata Chata Magurka zrekonštruovaná

Keby chaty vedeli rozprávať príbehy, tak práve chata Magurka by ich mala v zásobe plné priehrštie. Zažila chvíle slávy, lyžiarskych zájazdov, pamätala by si útroby plné turistov. Kedysi obľúbená a hojne navštevovaná chata pod hrebeňom Nízkych Tatier mala však po revolúcii smutný osud a dokonca to vyzeralo tak, že nadobro zanikne. Našťastie sa v roku 2008 našiel nový majiteľ a vynovená chata po rozsiahlej rekonštrukcii privítala začiatkom roku 2009 prvých návštevníkov. Na radosť mnohých z nás.

Severná strana hlavného hrebeňa Nízkych Tatier, pod hrebeňom medzi sedlom Ďurkovej a Zámostskou hoľou
1050 m n. m.
v 7-mich 4 lôžkových izbách s posteľnou bielizňou pre 28 ľudí s vlastným sociálnym zariadením, v 6-tich 4 lôžkových izbách so spoločným sociálnym zariadením (turistická časť)
celoročná s obslužným personálom
vodovod
Cena
10,- € človekonoc (s kúpeľňou na izbe)
7,- € človekonoc (bez kúpeľne na izbe)
8,50 € polpenzia + 0,40 € človekonoc miestny poplatok
Kontakt
chatár: Pavol Farkaš, tel. +421 904 569 214, +421 905 649 230, e-mail: magurka@magurka.eu
Spojenie
Ružomberok (vlak, bus)–Liptovská Lúžna (bus)–po ceste do sedla Prievalec, potom zelená na Magurku
Liptovský Mikuláš (vlak, bus)–Partizánska Ľupča (bus)–Partizánska Ľupča, Tajch (bus)–modrá značka na Magurku alebo Železnô (bus)–zelená na Magurku
Dalšie info
magurka.eu$ret

Keď začiatkom roku 2005 vyšiel na našom webe prvý článok o chate Magurka, bola chata už nefunkčná a v diskusii mnoho ľudí nostalgicky písalo o spomienkach a zážitkoch, ktoré v nich chata aj samotná osada Magurka zanechali. Viacerí ani nedúfali, že chata niekedy vstane z popola, ale podarilo sa jej to ako bájnemu Fénixovi, a tak od začiatku roka 2009 víta opäť širokú verejnosť.

História

Už v roku 1938 sa v zozname Klubu československých turistov spomína chata Úfnosť na Magurke, ktorá patrila OKČST Ružomberok. Dlhé roky potom chata Magurka slúžila ako dôležitý záchytný bod počas hrebeňovky Nízkych Tatier a obľúbené miesto výletov pre celý Liptov až do doby, keď sa v rámci porevolučných zmien dostala do súkromných rúk, pričom posledné roky nebola v prevádzke a chátrala.

Hlavný prístup na chatu vedie po ceste z Liptovskej Lúžnej alebo z Partizánskej Ľupče po rázcestie Tajch, odkiaľ sú smerovníky ďalej na Magurku, kam vedie tiež asfaltka.

Pre peších sú možnosti dopravy na Magurku nasledovné:

Autobusom do Liptovskej Lúžnej na konečnú a potom po ceste na sedlo Prievalec, za ktorým križuje cestu zelená značka, ktorá vedie zo Salatína cez osadu Železnô na Magurku – 1 hod.

Autobusom z Partizánskej Ľupče k rázcestiu Tajch a ďalej po modrej značke na Magurku – 1.10 hod. alebo k osade Železnô a odtiaľ po už spomínanej zelenej značke.
Na chatu sa dá dostať aj z hlavného hrebeňa Nízkych Tatier a to nasledovne:
Zo sedla Latiborskej hole po modrej značke za 1.10 hod
Zo sedla Zámostskej hole po žltej značke za 1 hod.
Povyše sedla Ďurkovej cez Mestskú horu po zelenej značke za 1.30 hod.

Režim na chate

Chata je otvorená celoročne. Príjazd autom je možný po komunikáciách opísaných v predchádzajúcom odstavci. Počas zimy sa o komunikácie stará obec Partizánska Ľupča, pod ktorú osada Magurka administratívne patrí, takže cesta by mala byť odhrnutá až na Magurku. Samotnú chatu tvorí na prízemí veľká jedáleň s barovým pultom. Počas chladnejších dní je vyhrievaná aj krbom. Časť jedálne tvorí TV kútik. Z jedálne sa dá dostať do salónika a tiež do kuchyne. Časť prízemia tvorí ešte turistická časť ubytovania. Ostatné izby sa nachádzajú na poschodí chaty.

Stravovanie

Stravovanie je možné v jedálni, do ktorej sa s prehľadom zmestí 30 ľudí, pri potlačení aj viac. Je možné si zakúpiť nealkoholické aj alkoholické nápoje vrátane čapovaného piva a kofoly. Jedlá zatiaľ chata neponúka, ale to sa zmení po dobudovaní odsávania v kuchyni, ktoré má byť hotové čo nevidieť, takže čoskoro si snáď budete môcť pochutnať aj na miestnych dobrotách. Kúpiť sa dajú sladké aj slané maškrty. Na bare je tiež možné si zakúpiť mapy a nájsť informačné brožúrky.

Ubytovanie

Ubytovacia kapacita je 28 postelí v 7-mich 4-lôžkových izbách. Každá izba má vlastné sociálne zariadenie. Zaujímavosťou chaty je galéria, ktorou sa ide k časti izieb a z ktorej je vidieť dole do jedálne. Ďalších 24 postelí tvorí turistickú časť chaty. Ide o 6 izieb na prízemí, v ktorých sú lôžka riešené poschodovými posteľami. Sociálne zariadenie je pre všetky tieto izby spoločné.

Turistické zaujímavosti a vyžitie

Okolie chaty, ako aj samotná osada Magurka láka svojou polohou uprostred lesov, v tichom a kľudnom prostredí. Nezaprie sa banícka minulosť osady, pričom pozostatky banskej činnosti sa kde-tu dajú objaviť ešte aj dnes. Po modrej značke smerom do sedla Latiborskej hole sa dá nájsť vchod do štôlne Kilian. Je však vhodné mať so sebou osobu, ktorá dané miesto pozná, pretože vchod je zarastený burinou a nie je ho vidieť. Inak viete, aký bol pôvodný názov Latiborskej hole? Dá sa to logicky odvodiť - Zlatohorská hoľa. Ťažilo sa tu totiž najmä zlato, antimón a aj striebro. Okrem klasickej letnej a zimnej turistiky na hlavný hrebeň Nízkych Tatier (pozor, v zime je možné využiť len žltú značku, ktorá má tyčové značenie) je možné absolvovať túru na Salatín, ktorý poskytuje iný pohľad na hlavný hrebeň, než sme zvyknutí. V zime je tiež daná oblasť ideálna množstvom snehu ako východiskový bod na lyžiarske túry, smer na Liptovskú Lúžnu a na Partizánsku Ľupču je zasa vhodný na bežky. Priamo pred chatou sa nachádza aj menší lyžiarsky vlek.

Ako tam je...

Keďže je chata čerstvo zrekonštruovaná, tak na pohľad pôsobí veľmi príjemne a útulne. V použitých materiáloch prevláda drevo, jedáleň dopĺňajú poľovnícke trofeje na stenách a fotky zo života chaty a jej okolia. Personál je veľmi milý a ochotný, ocenili sme možnosť dohodnutia sa na polpenzii, pretože sme na chate boli väčšia partia ľudí. Ceny na chate sú primerané, bežné nápoje štýlu čapované pivo a čapovaná kofola vás budú stáť 1€. Na chate sme strávili celý víkend a najmä sobota bola v jedálni rušnejšia, keď okrem nás tvorili osadenstvo aj chalupári z iných chát osady a tiež partie turistov, ktorí tu chceli nocovať cestou z hrebeňa. Všetci sme sa ale nejako pomestili a večer veru aj salónik praskal vo švíkoch. Možno to bolo mojou únavou, ale hluk z jedálne som potom na izbe nevnímala a spala som bez problémov.

Ostatné informácie

V oblasti je slabšie pokrytie signálom mobilných operátorov, chatár vám však určite rád poradí, kde signál chytíte.