Po stopách Špaňodolinského vodovodu

16.09.09
Pohodový výlet z Donovál do Starých Hôr, prekráčaný na Sviatok práce vo dvojici s Ferim sa nám tak zapáčil, že sme si ho v trojici spolu s Milkou (Feriho manželkou), po 42 dňoch znova zopakovali, ale s pozmeneným ukončením v Španej Doline. Pre Milku to bola vlastne predpríprava na viacdňový pochod Veľkou Fatrou, ktorý sme už niekoľkokrát odložili.

Donovaly (bus) - Baník (Vrchlúka) - Polianka - Pri javore - Krčahy-Kováčka - Pod Jelenskou skalou - Jelenská skala - Pod Jelenskou skalou - Žiare - sedlo Horný Šturec - sedlo Dolný Šturec - lúčky pod Jelenskou skalou - bunker Mor ho! - Horná Rychtárová (Richtárová) - Staré Hory (bus) - Špania Dolina (bus)

Tmavé mraky

Približovadlo, ktoré nás doviezlo z Prešporka (Bratislava) na stredné Slovensko, nechávame v Banskej Bystrici a na zostávajúce kilometre využívame diaľkový autobus. Počas jazdy sústredene sledujeme okolitú krajinu, pretože sv. Peter nemá dnes asi dobrú náladu. Tmavé mraky sa preháňajú nad Veľkou Fatrou, Starohorskými vrchmi a pravdepodobne aj Nízkymi Tatrami. Kde je to májové slnko! Kým sme v autobuse, tak nám to nevadí, ale potom...

Po trojznačke

Po vystúpení z autobusu na zastávke Donovaly nasleduje pretiahnutie stuhnutých svalov, obligátne štartovné foto a potom už stúpame asfaltkou po „trojznačke“ smer vrch Baník. Za tie dva roky, čo som na Donovaloch nebol, pribudlo v okolí štartu pretekov psích záprahov niekoľko budov. Uvedomujem si to najmä pri spätnom pohľade z Baníka. Som z toho znechutený a aj naštvaný, rovnako, ako aj moji dvaja spoluchodci. Peniaze však vládnu svetom.

Špaňodolinský vodovod

Z Baníka pokračujeme na Polianku. Feri totiž chcel aj Milke ukázať permoníka Baltazára, strážiaceho vstup do jednej zo siedmych donovalských osád. Spomenuli sme si pri tom na posledné „fľaky“ snehu a lúky posiate šafranom spred pár týždňov. Teraz po nich niet „ani vidu ani slychu“. Za osadou pokračujeme neznačenou lesnou cestou, ktorú Feri pozná z roku 2008, keď sa zúčastnil pochodu po miestach, kadiaľ viedol banský vodovod do Španej Doliny. Tá sa pri smerovníku Pri javore napája na značenú cestu, zelenú - smer Šachtičky alebo žltú - smer Baláže. Tu sa už objavujú výhľady na obe strany. Ale aké! Samé ponuré mračná plné vody, pripravené len ju spustiť z oblohy. Májové zasnežené končiare Nízkych Tatier a Veľkej Fatry zaliate slnkom, to je len spomienka zachytená fotoaparátom.

V daždi na Kráme

V chôdzi pokračujeme zelenou značkou po horských lúkach a okrem výhľadov sledujeme aj temnejúcu oblohu. Bude, či nebude znova pršať? S nepríjemným pocitom prichádzame Na krám. V máji bol interiér tejto útulne odpudzujúci. Rozbitý sporák, ohnisko v prostriedku miestnosti, rozhádzané drevo, kilá odpadkov a aj niečo navrch. Teraz radikálna zmena. Upratané, nanovo postavené múriky sporáka, aj s platňou na varenie, ba aj drevo je prichystané. Klobúk dolu pred tými neznámymi dobrodincami, ktorí dali všetko do poriadku. V takom prostredí sme boli ochotní aj dopĺňať kalórie, pretože vonku sa medzitým rozpršalo a prehnala sa aj kratšia búrka.

Od Baltazára k Matiašovi

Ďalšiu zastávku máme pri druhom permoníkovi - Matiašovi, ktorý je zase strážcom niekoľkometrovej ukážky banského vodovodu a infotabule, oboznamujúcej záujemcov s týmto unikátnym dielom našich predkov. Pri smerovníku Pod Jelenskou skalou riešime dilemu, či na ňu vystúpiť alebo nie. Neznačkovaný chodník až na vrchol láka. Nie sme prví, ani poslední – ide sa hore. Výhľady nás však nepotešili. Všade prevaľujúce sa tmavé mračná a nad Krížnou poriadny lejak.

Srna a macko

Po zostupe pokračujeme ďalej k vrchu Žiare. Máme pri tom pekný zážitok, v podobe srny. Z druhého zážitku o niekoľko stoviek metrov už tak nadšení nie sme. Stopy v blate naznačujú, že pred nami šiel po ceste macko, možno iba niekoľko minút, možno pár hodín. Vďaka tomu sa náš pochod zrýchlil a hneď sme v sedle Dolný Šturec.

Kufrovanie a Mor ho!

Pod vplyvom medvedích stôp a nepriaznivého počasia Milka stratila záujem o bunker Mor ho! a zaujímavé výhľady na Majerovu a Jelenskú skalu. Členitý terén na traverze k bunkru a pri zostupe do Rychtárovej (Richtárová) plusové body tiež nepridal. A to už nespomínam naše májové „kufrovanie“, od nesprávne umiestnenej značky na lesnej ceste pred Hornou Rychtárovou až nad samotné Staré Hory. Vďaka nemu sme ale získali zábery dediny z vtáčej perspektívy. Milkine poznámky o „utáraných“ chlapoch (na margo nášho „kufrovania“) sme s Ferim prešli bez poznámok.

Milka, aj keď to priamo nepovedala, bola radšej, keď sme to v sedle Dolný Šturec otočili na červenú - smer Špania Dolina. Pri zostupe nás už ani neviem po koľký raz postrašili dažďové kvapky, našťastie aj teraz bez väčšieho prídelu vody. V dedine máme ešte hodinu času do odchodu autobusu do Banskej Bystrice. Využívame ju na teplú kávu, pokrstenú niečím tvrdším a prehliadku klopačky, zaujímavého krytého schodiska do kostola, aj samotného svätostánku a architektúry starých baníckych domov s panorámou haldy hlušiny z ťažby medi nad dedinou. Tak skončil náš pohodový, ale upršaný výlet do tejto časti Starohorských vrchov.

Po stopách Špaňodolinského vodovodu 25/10/10 11:42 10 príspevkov

Túra Krajom Milana Rastislava Štefánika Vianočné prejedanie mi už pomaly „liezlo von ušami“, keď mi v posledný sviatočný podvečer zavolal Feri. Hneď na úvod na mňa „vybafol“: "Nemáš zajtra chuť na menší výlet?" Dlho som nerozmýšľal. Aspoň nejaká zmena okrem jedla a „svätej“ televízie. Súhlasil som aj pod vplyvom pekného, skôr jesenného ako zimného počasia, panujúceho po tie dni. 13/04/12 Ján Puncochař Malé Karpaty, Myjavská pahorkatina
Extra Spomienka Na jednej z petržalských základných škôl som pracoval ako vedúci turistického oddielu mládeže už niekoľko rokov, keď prišla do oddielu nová „várka“ štvrtákov – piatakov, zaujímajúcich sa o turistiku a pobyt v prírode. Po niekoľkých výletoch prišlo za mnou a kolegom jedno z dievčatiek s prosbou, či by nemohla na nasledujúce stretnutie priviesť aj mladšiu sestru. Súhlasili sme. 11/11/10 Ján Puncochař Iné
Túra Turčianske Teplice – Dolný Harmanec Veľká Fatra je tááák veľká. Preto niet divu, že je aj dostatočne popretkávaná pavučinou turistických chodníkov. Po krátkom vydýchnutí z predchádzajúceho štvordňového pobytu naše kroky teda znova vedú do tohto pohoria. Tento raz z turčianskej strany na pohronskú. 21/06/10 Ján Puncochař Veľká Fatra a Choč

Reportáž Za medveďmi do Tichej doliny Po jarnom pozorovaní vtákov prišlo v auguste na pozorovanie väčších zvierat, a to rovno medveďov. Vybrali sme sa za nimi do Tichej doliny v Tatrách. Tichá dolina je jednou z najdlhších slovenských dolín, a keďže medvede sa tu pozorujú na viacerých stanovištiach, je praktické vzdialenosť medzi nimi preklenúť bicyklom. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Správa Nový návrh hraníc UNESCO pralesov vyvolal rušnú diskusiu Ministerstvo životného prostredia SR predstavilo minulý týždeň nové hranice Karpatských bukových pralesov na Slovensku. Tie boli do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO zapísané v roku 2007, ale reálne sa chránila iba malá časť jadrovej zóny nominačného projektu, nárazníková zóna existovala len na papieri. Aktuálne predstavený návrh vyvolal rušnú diskusiu medzi ministerstvom, štátnou ochranou prírody a niektorými mimovládnymi organizáciami. včera Soňa Mäkká Správy
Túra Tri studničky – Kriváň a späť Na Kriváň sme sa v minulosti už vybrali, ale s malými deťmi (8 rokov) a neskoro, tak po upozorneniach schádzajúcich turistov sme to otočili ešte pred kosodrevinou - neľutujeme. Aj deti si to tentokrát užili oveľa viac a hlavne, chvalabohu za výhľad. včera Marianna Holá Vysoké a Belianske Tatry

Po stopách Špaňodolinského vodovodu 25/10/10 11:42 10 príspevkov
    • Starohorské vrchy
    • 26,3 km
    • leto
    • 11.06.2009
  • Nocovanie
    • bez
    • Donovaly, Staré Hory, Špania Dolina
    • Banská Bystrica (vlak, bus) - Donovaly (bus), Staré Hory (bus)/Špania Dolina (bus) - Banská Bystrica (vlak, bus)