Rada

Čo zbaliť na 2 dni alebo víkend

24.08.05
Nasledujúci zoznam vecí potrebných na dvojdňovú turistickú akciu nech slúži ako návod turistickým začiatočníkom. Skúsení turisti sa len utvrdia v správnosti balenia výzbroja a výstroje. Samozrejme niektoré položky treba prispôsobiť alebo zvážiť podľa ročného obdobia, počasia, náročnosti túry, stravovania a nocľahu. Článok je zároveň úvodom k diskusii, do ktorej verím veľa ľudí popíše svoj prístup k baleniu.

Vrelo odporúčam všetkým, aby mali vždy v batohu pršiplášť a vetrovku. Koľkokrát aj uprostred leta prekvapí na horách studený vietor, búrka či dokonca sneženie. Ja celoročne nosím pribalenú čiapku a rukavice. Mnoho ráz padli vhod vo vetre alebo na chladných reťaziach v Tatrách. Nasledujúca ale zredukovaná výbava je obsahom batohu turistu taktiež na jednodennom výlete. Tak prečo nezabiť dve muchy jednou ranou?!

Obuv a oblečenie

- pevná turistická obuv (trekkingové topánky)
- ľahká obuv na prezutie (šľapky, tenisky, plátenky-…)
- trekkingové ponožky
- teplé ponožky
- dlhé ponožky (podkolienky)
- spodná bielizeň
- tričká
- fleeceová alebo polarteková bunda
- dlhé nohavice
- krátke nohavice
- nepremokavá membránová vetrovka
- pršiplášť alebo pončo
- turistické návleky na nohy
- pokrývka hlavy (šiltovka, šatka, čiapka, klobúk…)
- rukavice
- plavky

Stravovacie potreby

- termoska
- fľaša na pitnú vodu
- pohár alebo hrnček
- príbor
- vreckový nožík alebo dýka
- strava, ktorá je už predmetom samostatného článku)

Dôležitá výzbroj

- turistický batoh od objemu 38 l
- umývacie potreby (mydlo, toaletný papier, zubná kefka a pasta)
- igelitové vrecká na zabalenie oblečenia a odpad

Doplnkový výstroj

- teleskopické palice
- spací vak s podložkou (karimatka)
- čelová lampa alebo baterka

Ostatný výstroj

- vreckovky
- slnečné okuliare
- píšťalka – kto má na batohu, nepotrebuje :-)
- doklady s turistickým alebo horolezeckým preukazom
- turistická mapa a sprievodca oblasti

Doporučená výbava

- zápalky
- fotoaparát
- lekárnička
- ďalekohľad
- opaľovací krém
- pero a malý poznámkový blok
- buzola alebo kompas prípadne výškomer

Na záver

„Neexistuje zlé počasie, len zle odetý a vystrojený turista!“
Nepodceňuj prípravu na túru. Pretože ak vieš, čo ťa čaká, vieš sa patrične zbaliť. A pripravených nečakajú nemilé zistenia.
Správne naložený batoh a príjemné zážitky! Dovidenia na túre.

Niekoľko rád k príprave a baleniu sa na viacdenné putovanie nájdete v samostatnom článku.

Čo zbaliť na 2 dni alebo víkend 17/03/14 11:59 73 príspevkov

Chata Zrub Burda znovupostavený Pôvodný Zrub Burda si turisti veľa neužili, lebo fungoval len dve sezóny, keď začiatkom novembra 2012 zhorel do tla rukou podpaľača. Našťastie nadšenie z rozvíjajúceho sa turistického ruchu v sedle Burda prekonalo nevôľu zbabelých neprajníkov a od leta 2015 opäť ponúka zázemie pre návštevníkov Národného parku Muránska planina. 18/02/17 Tomáš Trstenský Muránska planina, Veporské vrchy
Pozvánka Bežkárskym autobusom do Veľkej Fatry od 11. 2. Milovníci bežeckého lyžovania sa môžu tešiť na tohtosezónnu novinku. Z Banskej Bystrice (európske mesto športu pre rok 2017) bude počas sobôt premávať pravidelná autobusová linka do sedla Malý Šturec na pomedzí Veľkej Fatry a Kremnických vrchov. V prípade dostatočného záujmu verejnosti je možnosť premávky autobusu aj na nedele. Po úspešnom cyklobuse, turistbuse a astrobuse bude premávať počas zimy bežkobus. 10/02/17 Tomáš Trstenský Správy
Správa Zákaz lezenia ľadopádu Bystré na Poľane Tohtoročná mrazivá zima praje podmienkam na vznik ľadov a ľadopádov v našich horách. Pre podpolianskych lezcov je obľúbeným cieľom zimných aktivít lezenie na skalách v okolí vodopádu Bystrého potoka (Bystrô). Žiaľ, pôvodná výnimka pre lezenie skončila už 31.12.2015 a nebola obnovená ani pre tento rok. Nie je preto možné si užiť krásneho ľadopádu. 29/01/17 Tomáš Trstenský Správy

PR Legíny vylepšené pre turistiku V meste, ale aj za jeho hranicami sa legíny stali všadeprítomnou súčasťou outdoorového životného štýlu. Úspešne vyšli z telocvične a uplatnili sa aj pri rýchlych aktivitách v prírode, pretože sú pohodlné, univerzálne a ľahké. Legíny sa dokonca stali bežnou súčasťou výbavy mnohých účastníkov populárneho viacdňového trekingového podujatia Fjällräven Classic. dnes sponzorovaný článok Oblečenie
Túra Škótsko – výstup na Ben Nevis Roky som túžil vybrať sa na turistiku do Škótska. Vraj to tam je niečo medzi Nórskom a Islandom. Keďže som oba štáty turisticky navštívil, bol som zvedavý. Trochu ma odrádzala vzdialenosť a jej prekonanie autobusom, ale napokon som sa v roku 2014 odhodlal a po dobrej skúsenosti s Fínskom, opäť s brnianskou cestovkou. Na štvrtý deň sme dorazili do Fort Wiliam. Počasie po celú dobu bolo naozaj škótske a nás ráno čakalo 1 344 m prevýšenie. dnes Miroslav Svítek Svet
Túra Túlačka chotárom Starej Kremničky Postupne končiaca zima ma núti hľadať vhodné tipy na pešiu turistiku a pokiaľ možno, niekde v nižších polohách, kde po snehu niet už ani stopy. A ako to už býva zvykom, netreba ani príliš ďaleko cestovať, aby som objavil niečo, kde som ešte predtým nebol a zároveň sa mi to zapáčilo natoľko, aby som o tom napísal pár riadkov. Kupujem teda lístok na vlak do Žiaru nad Hronom a môžeme vyraziť... včera Vladimír Kobza Kremnické vrchy