Test Nohavice The North Face Apex Trekking

Ide o univerzálne nohavice z bezmembránového softshell materiálu. Sú súčasťou rady Apex americkej značky The North Face. Vhodné sú najmä v letnom období do vyšších nadmorských výšok v Alpách, no poslúžia aj v zime na bežnú turistiku, či skialpové túry, ak práve nie je extra mráz alebo neleje. Nosil som ich počas minuloročnej zimnej sezóny a v lete v Alpách a pre ich "civilný" vzhľad ich zvyknem nosiť aj v sychravom počasí do mesta.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierna, asfalt
Páči sa mi
všestranný materiál, dobre padnúci strih, pohodlie pri používaní, výber dvoch dĺžok pri rovnakom konfekčnom čísle, zbaliteľnosť
Nepáči sa mi
štrngajúce úchopy zipsov, vyhŕňajúci sa opasok
Ostatné info
k dispozícii aj dámsky variant
Infocena
Obchody
sieť HUDY

Materiál

Hlavným materiálom je bezmembránový softshell Apex Universal s hladkým vonkajším povrchom s jemnou štruktúrou a s na dotyk príjemným krátkym vlasom zvnútra. Patrí medzi ľahšie softshelly, má gramáž 271 g/m2 (160D). Je zložený z 94 percent z nylonu a zvyšok je elastan. Vonkajšia strana je ošetrená DWR vrstvou, no vzhľadom na absenciu membrány nie je tento matroš nepremokavý. Pozitívom však je, že vďaka tomu je veľmi dobre priedušný. Taktiež je vo veľkej miere aj vetruodolný, nie síce stopercentne, avšak pre potreby týchto nohavíc je to úplne postačujúce. Osobne mám práve takéto softshell veci najradšej, pretože ak neleje, človek sa v nich cíti veľmi dobre a ak prší, je aj tak lepší hardshell.

Strih a dizajn

Strih nohavíc Apex Trekking mi padol veľmi dobre. Nie je prehnane technický a vďaka elasticite materiálu ani byť nemusí. Je viacmenej rovný, na kolenách mierne tvarovaný. Sed nejde až do pásu, padá trochu do bedier, čím nohavice pôsobia moderne. Treba mať však tento tvar na pamäti pri obliekaní, pretože zadná časť tak nechráni oblasť krížov. Vďaka elastickému pásu v zadnej časti nohavice dobre držia a pri dobrom zatiahnutí opasku sa neposúvajú ani pri dynamickejšom pohybe, napríklad na lyžiach. Pracka opasku sa dobre ovláda a pri zatiahnutí nepovoľuje nastavená dĺžka popruhu. Opasok vlastne nie je úplne opaskom, pretože neobopína celý pás, ale len niečo vyše tretiny obvodu v prednej časti nohavíc. Negatívom opasku je, že sa občas zvykne mierne vyhrnúť nad nohavice.

K dispozícii sú tri vrecká, jedno na pravom stehne a dve klasicky v bokoch. Všetky sú uzavierateľné YKK zipsom, jazdce majú krátke kovové úchopy s gumeným koncom pre ľahšiu manipuláciu v rukaviciach. Vnútra vreciek sú z jemnej a priedušnej tkaniny, takže otvorením vreciek je možné docieliť aj zlepšenie ventilácie, avšak pre neveľké štrbiny, ktoré takto vzniknú, nie je efekt príliš citeľný. Vrecká v bokoch sú dostatočne hlboké, aby ani pri rozopnutých zipsoch ich obsah svojvoľne nevypadával.

V spodnej časti nohavíc je na vonkajšej strane každej nohavice 22 cm dlhý zips, z vnútornej strany zakončený tvrdším lemom a dolu poistený cvokom. Spodné ukončenie nohavíc má aj zdrhovadlo, ktorého koniec je vyvedený z vnútornej strany tak, aby nezavadzal. Celkovo je spodná časť riešená dostatočne technicky, aby to horskému použitiu vyhovovalo, avšak aby tieto detaily ostali skryté, čo hodnotím pozitívne. Škoda však, že výrobca nepribalil aj možnosť uchytiť koniec nohavíc o spodok topánky napríklad odopínateľným popruhom alebo mohol aspoň na bokoch urobiť malé očká, s ktorými by sa dalo niečo vhodne zimprovizovať.

Pozitívne hodnotím aj škálu veľkostí – pri každom konfekčnom čísle je možné si vybrať z dvoch dĺžkových variantov, regular a long. Prvá je bežná, druhú ocenia chudí dlháni. Pri mojich 186 cm som niekde na hrane, mám bežnú dĺžku, avšak používanie pri turistike a VhT mi ukázalo, že som mohol ísť možno do predĺženej verzie. Pri lyžovaní je naopak zas táto dĺžka ideálna.

Taktiež je vhodné spomenúť, že sa myslelo aj na dámy, pre ktoré existuje dámsky variant, taktiež s bežnými aj predĺženými nohavicami.

Skúsenosti z používania

Apexy som nosil počas minuloročnej zimnej sezóny na skialpy aj počas zimných túr. Ak bolo naozaj zle, pridal som ľahkú nepremokavú hardshell vrstvu (Pinguin Stratos Pant). Pochodil som v nich alpské letné túry vo vyšších nadmorských výškach a vzhľadom na civilnejší "look" ich zvyknem nosiť aj v meste počas jesenných a zimných dní.

Na skialpoch sa stali tieto nohavice mojou základnou výbavou. V chladnejšom počasí som mal merino spodky, v teplejšom (alebo slnečnom) som to zvládal aj bez nich. Kombinácia ich neprefúkavosti a dobrej priedušnosti sa ukázala ako ideálna pre tento typ pohybu. Taktiež zimné túry boli veľmi príjemné. Ako som už spomínal vyššie, jedinou chybou je absencia možnosti pripnúť spodok nohavíc k topánkam. Vo väčšine prípadov by som sa totiž takto zaobišiel bez návlekov. Pri skialpe to problém nebol, uchytiť k lyžiarkam sa dajú bezproblémovo.

Počas letných túr v Alpách sa taktiež veľmi osvedčili. Bolo iba nutné dobre odhadnúť teplotu, po ktorú ich bolo vhodné mať na sebe. Odhadujem ju cca na 12-15 stupňov. Dobre som sa v nich cítil aj na via-ferratách – nezaznamenal som žiaden odpor ani pri zložitejších prelezoch alebo výšvihoch. Taktiež bol materiál doteraz dobre odolný voči oderu, o ktorý na ťažkých alpských ferratách nikdy nie je núdza. V prípade mrholenia alebo mierneho dažďa bola ich vodoodpudivosť dostatočná, navyše aj rýchlo schnú – ak však začne poriadne liať, je nutné pridať nepremokavú vrstvu.

Manipulácia s vreckami v rukaviciach bola bezproblémová s tenšími flísovými alebo windstopperovými, v hrubších to bol už problém, pretože úchopy sú pomerne malé. Miernym negatívnom vreciek, najmä pri "civilnejšom" použití, je štrngot kovových úchopov o jazdce – pri chôdzi sa tak človek rozohrá ako zvonkohra.

Nohavice The North Face Apex Trekking pant sú veľmi zaujímavým produktom pre svoju univerzalitu. Dobre sa uplatnia na skialpových túrach, pri menej náročnej zimnej turistike, letnej alpskej VhT, ako aj pri ferratách vo vyšších nadmorských výškach. Vyzerajú však dostatočne civilne, aby ste v nich mohli behať aj po meste. Za uplynulé mesiace sa tento kus odevu stal mojou základnou výbavou. Bezmembránový softshell materiál je podľa mňa veľmi dobrou voľbou a to nie len pri nohaviciach, ale aj pri bunde. Človek sa v tom nepotí a zároveň ho to dobre ochráni pred vetrom aj primerane zahreje.