Reportáž Fotoreport: Spúšť v Jánošíkových dierach

Tohtoročné októbrové sneženie nás určite všetkých zaskočilo. Stromy ešte nestihli zhodiť lístie a pod tiažou čerstvého i mokrého snehu sa lámali konáre i celé stromy. Následné prudké oteplenie len dokonalo skazu, ktorá sa naplno prejavila napríklad v Jánošíkových dierach v Malej Fatre. Horská záchranná služba upozorňuje turistov na kalamitný stav v tiesňave Dolné diery, ktoré sú momentálne nepriechodné.

Namierili sme si to do Vrátnej, lenže po výdatnom dvojdňovom daždi sneh mizol pred očami, spôsobujúci sklamanie. Príroda nás znovu presvedčila, aká mocná je. Náhradný plán bol sa teda popozerať po okolí. Priateľka Evka navrhla ísť do Jánošíkových dier pri obci Terchová, časť Biely Potok. Nedeľné ráno potešilo, bolo krásne slnečno po celý deň.

Škody na lesnom poraste

Už po ceste do Zázrivej ma prekvapili do značnej miery polámané stromy popri ceste. Tento pohľad sa nám naskytol aj na turistickom chodníku ku Dieram. Bolo to dosť kruté, nehovoriac o tom s akými problémami sa musí človek popasovať, aby sa dostal cez popadané stromy a pováľané kríky. V samotných Dolných dierach to bolo oveľa smutnejšie. Mladé smreky a borovice napadané z veľkej výšky do Dier, majúc naozaj devastačné následky na oceľových a drevených lávkach a potoku samom. Hneď pri vstupe do skál bola prvá lávka poškodená do takej miery, že podľa môjho úsudku nebola ani prevádzky schopná (viď fotografie). Po celej trase ku kolibe Podžiar sa nachádzali desiatky spadnutých stromov na chodníku a aj v Hlbokom potoku. Od koliby Podžiar sme sa späť vybrali po žltej cez Nové diery a tam to bolo podobné, i keď nie tak drastické ako po modrej značke cez Dolné diery.

Krehká klimatická budúcnosť

Uvedomil som si, že i keď meter a pol októbrového snehu je skvelý pre freeride, následky tohoto bláznivého podnebia prinášajú obrovské škody. Pevne veríme, že Jánošíkove diery sa dostanú do predošlej podoby a čo najskôr budú poskytovať turistom zážitok z tejto lokality.

Súvisiace odkazy

Jánošíkove diery sa dočkali rekonštrukcie zariadení
Jánošíkove diery po rekonštrukcii rebríkov