Svet Júlske Alpy – výstup na Triglav

Pri plánovaní výletu do Slovinska do Júlskych Álp som zháňala informácie a stránka HIKING.SK mi dosť pomohla. A môžem povedať, že čo článok to trošku iné informácie, iné rady atď. V konečnom dôsledku v každom bolo trošku pravdy. A tak som sa rozhodla pridať nejaké informácie a rady aj ja. A budem rada ak niekomu pomôžu.

stredná, 3,5. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
2,5 dni
Slovinsko: Alpy (slovinsky Alpe) - Východné Alpy (Vzhodne Alpe) - Južné Vápencové Alpy (Južne Apneniške Alpe) - Júlské Alpy (Julijske Alpe) - Východné Júlske Alpy (Vzhodne Julijske Alpe) - skupina Triglav Triglavský národný park (Triglavski narodni park)
Triglavski dom, Aljažev dom
Triglavski dom (horská chata), Dovje (kemp, Youth Hostel, penzión Porentov dom)
vlastné auto
mapy.mk.cvut.cz/…/Julske Alpy

Doprava do Slovinska

Do Slovinska sme sa vybrali autom. Diaľnicami cez Rakúsko to bolo ozaj rýchle. Týždenná diaľničná známka na rakúske diaľnice stála v lete roku 2009 - 7,70 €. Dá sa kúpiť na OMV pumpe v Bratislave. Pri výjazde z Bratislavy smer Viedeň je OMV pumpa kúsok pred rakúskymi hranicami. Slovinské diaľnice sú ale dosť drahé a naozaj ich na ceste do Júlských Álp nevyužijete. Je treba zísť z diaľnice ešte pred Villachom. Kebyže odbočíte na Slovinsko až vo Villachu, tak vás to privedie na slovinské diaľnice, po ktorých by ste prešli len pár kilometrov.

Doprava v Slovinsku

My sme smerovali do dedinky Dovje. Z Bratislavy sme tu boli zhruba za 6 hodín aj s prestávkami. Ešte by som napísala také malé upozornenie, keď značka v Slovinsku hovorí, že preraďte si do jednotky, tak to urobte. Také prudké stúpanie, čo potom nasleduje sa nedá vystúpať inak ako na jednotke. My sme tiež boli frajeri, že jednotka sa nikde nepoužíva. Ale v Slovinsku áno, to už vieme.

Ubytovanie

Noc v kempe Dovje stála 7,50 €, pre študentov o euro menej. Je to celkom dosť za kemp, ale podľa mojich zistení to bol ešte ten z lacnejších kempov. Ale kemp to bol veľmi pekný, veľmi príjemná atmosféra, pekné prostredie s výhľadom na štíty Júlských Álp. Čo sa mi nepáčilo sú sprchy za 50 centov na 4 minúty. 4 minúty od vhodenia mince! Takže si treba v sprche najprv všetko pripraviť a vhodiť až keď je človek pripravený.

Možnosti v okolí

Dedinka Dovje je udržiavaná v starom pôvodnom štýle. V prvý večer sme sa boli prejsť do vedľajšej dedinky Mojstrana, ktorá je za krásnou priehľadnou a modrou riekou. My sme si ju prebrodili, ale sú aj mosty cez ňu. V Mojstrane sme našli aj krčmičku, kde veľké čapované pivo stojí 1,40 €. V kempe stálo rovnaké pivo 2,- €. V Mojstrane je aj supermarket na potraviny. Našli sme tam aj možnosť prechádzky k jazeru, vzdialenému necelú hodinku. Ak vám neprekážajú rybky, super sa tam pláva. Cestou je aj menší vodopád.

Presun pod Triglav

Ďalší deň na dopoludnia sme sa vybrali na Triglav. Na výstup na Triglav je tento kemp veľmi vhodný. Autom sa dá ísť z kempu Dovje až ku Alježevmu domu. Autom je to niečo cez pol hodinku. Pri Alježevom dome je platené parkovisko, ale veľa áut stálo mimo. Neviem zhodnotiť do akej miery je to riziko dostania pokuty. My sme stáli najprv mimo, ale keď sme prechádzali okolo tety na parkovisku, začala sa nás pýtať, či sme tu autom, a ak hej, nech ho preparkujeme na to platené, lebo to je na pokutu. Zrejme iba strašila, aby zarobila. Ale tak sme ho nakoniec preparkovali, nebolo to až také drahé. Nie som si úplne istá, ale myslím, že to boli 2,- € na deň. Naše tam stálo 2 dni za tie 2,- €.

Pod Triglavom

Na Alježevom dome už začínalo stupňovanie ceny za pivko, už to bolo 2,5 €. Boli tam aj nejaké obchodíky. Dala sa tam kúpiť mapa Júlských Álp, pohľadnice a ostatné suveníry. Z Alježevho domu sme vyrážali až 12.30 h. Na Triglav sa dá isť dvoma dolinami. Cesta sa rozdeľuje pri veľkej karabíne. Strmšia cesta, časovo kratšia s viacerými isteniami a dlhšia cesta (dolinou Vrata) s tiež dosť náročnými via-ferratami, ale je ich menej. Všeobecne sa odporúča ísť hore tou strmšou a náročnejšou a smerom dole dlhšou s menším počtom via-ferrát. Tiež sa všeobecne odporúča ísť na via-ferraty s istením. Mala som trošku obavy, že my žiadne istenie nemáme, či to zvládneme. Neboli sme výnimočne zdatní, takí bežní turisti. Ale zvládli sme to naozaj v pohode. Pri peknom počasí je to len šaškovanie, ako som čítala v jednom článku a môžem potvrdiť. Obehli sme skupinku Maďarov, ktorá sa náramne „istila“. A iba ich to zdržiavalo.

Chata Triglavský dom

Cestou hore sme mali krásne slnečné počasie, možno slnko až moc pražilo a nemali sme až také zásoby vody. Zásoby vody naozaj nepodceňujte. Jednému členovi našej výpravy dehydratácia spôsobila menšie ťažkosti. Prvá zastávka je až horská chata Triglavský dom (Triglavski dom na Kredarici). Teda ak nemáte nasmerované na inú chatu. Je tam viacero chát, kde sa dá prespať. Ale Triglavský dom ja na priamej ceste na Triglav, žiadne zachádzky. My sme sa teda rozhodli pre nocľah na Triglavskom dome. Nádherné miesto, veľmi milí ľudia. Naozaj odporúčam. Veľmi pekné izbičky na spanie. Sú to spoločné nocľahárne pre viac ľudí, ale sú tam postele, vankúše a každý má dve deky. Vnútro chaty aj jej okolie je veľmi pekné. Ceny sú trošku vyššie, ale to je aj pochopiteľné. Napr. je tam dosť drahá čistá pitná voda. Nepamätám si presne koľko stála pollitrová minerálka, ale mám v zápiskoch, že sme tam nechali len my dvaja s priateľom 20,- € za vodu. Je tam síce nejaká voda na umývanie rúk. Dokonca si ju niektorí aj normálne naberali do fľašiek. Takže ak by človek naozaj nemal, je aj to riešenie. Pivko stálo 3,60 €. Dosť, ale zase chápem, čo je to, keď to majú ľudia hore na chrbtoch vynášať. Samotné ubytovanie stálo 20,- €. Nie je to najmenej, ale rozhodne sa to oplatí. Stráviť večer a noc na takomto mieste je zážitok a zaručene budete spokojní aj so službami. Mali tam trebárs vyriešené odsávanie smradu zo záchodov, dali sa tam kúpiť všetky potrebné veci, napr. aj pršiplášte. Keď sme si pýtali čaj do termosky dali nám výhodnejšiu cenu ako keby to rátali na šálky čaju atď.

Výstup a zostup

V prvý deň vzhľadom na to, že sme vyrážali až na obed od auta, sme sa dostali len na Triglavský dom. Na ďalší deň ráno sme vstávali ešte pred východom slnka a išli hore na Triglav. Počasie nám až tak nežičilo ako deň predtým. Cestou na Triglav prechádzali viaceré oblaky, na vrchole aj spŕchlo. Od Triglavského domu hore sú to viac-menej samé via-ferraty, ale dá sa to prejsť v pohode, žiadne horolezecké úseky. Chvíľku na to, ako sme dorazili späť na chatu spustil sa riadny lejak. A trval dosť dlho. Museli sme sa vybrať dole aj v takomto počasí. Našťastie to potom utíchlo, a boli len občasné prehánky. V pohode sme zvládli aj via-ferraty za mokra, ale dolinou Vrata ich nebolo tak veľa. Keď sme dorazili dole do doliny, tak dosť lialo, nemali sme chuť stavať v takomto počasí stan, tak sme sa ubytovali v hosteli pár kilometrov od Dovje v YOUTH HOSTEL. Recepciu však majú v penzióne Porentov dom blízko a tam aj ubytovávajú. Iba v prípade plného stavu dávajú do starej budovy hostelu. Noc na jedného stála 13,- € a izby sme mali po dvoch, čo je na hostel dosť luxus. Ale zase nebol to taký typický hostel so spoločnou kuchyňou a spoločnými priestormi, keďže to bolo v penzióne. Tu ani nebola kuchynka, ale dopratali sme si varič na izbu a varili tam.

K moru

Na ďalší deň stále lialo. Takéto počasie hlásili na viacej dní, takže prvé dva dni nášho pobytu v Slovinsku sme mali ozaj šťastie. Odišli sme za slnkom do Chorvátska. Naozaj odporúčam, ak idete autom na dovolenku do Chorvátska spraviť si cestou zastávku v Júlských Alpách. Máte to cestou a to čo uvidíte skutočne stojí za to.

Poznámka redakcie:
Oficiálny prepis slovinského názvu pohoria Julijske Alpe do slovenčiny znie Júlske Alpy a nie často nesprávne uvádzaný tvar Julské Alpy. Štandardizáciu geografického názvoslovia určuje Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky. Zoznam geografických objektov z územia mimo Slovenskej republiky si môžete pozrieť na webovej stránke ÚGKK SR alebo priamo v dokumente na stiahnutie.