Partizánsky sklad Besná

18. 12. 2009
Znie to možno nezvyčajne, ale aj bývalý partizánsky sklad vie poskytnúť prístrešie turistovi, ak ho zastihne noc alebo nepriaznivé počasie. Nepatrí síce medzi oficiálne vyhlásené útulne Národného parku Nízke Tatry, ale ani neposkytne toľko pohodlia ako objekty na to určené. Partizánsky sklad dávam do povedomia naozaj len ako núdzovú možnosť.

Objekt mal v marci 2016 preborenú strechu v zadnej časti a zateká doň.

Tzv. proviantný partizánsky sklad sa nachádza v lokalite Besná v strednej časti Iľanovskej doliny v Demänovských vrchoch v severnej časti Nízkych Tatier (Ďumbierske Tatry), južne od liptovskej obce Iľanovo, čo je mestská časť Liptovského Mikuláša. Z Iľanova vedie žltá značka úzkou a hlbokou zalesnenou Iľanovskou dolinou. Niekdajší partizánsky sklad je umiestnený na západnej strane doliny (východný svah Demänovskej hory alebo tiež Demänovská Poludnica), na severozápad od horskej poľany Kobyla tesne nad ústím bočnej doliny Besná do Iľanovskej doliny.

• z Iľanovskej doliny (z asfaltovej údolnej cesty) do zalesneného svahu tesne nad ústím bočnej doliny Besná po úzkom vychodenom chodníku podľa bielej informačnej tabule „proviantný partizánsky sklad v lokalite Besná“ za 1 minútu k objektu,
  • z mestskej časti Liptovského Mikuláša – Iľanovo po žltej značke Iľanovskou dolinou za cca 1.20 h,
  • z Iľanovského sedla po zelenej značke na rázcestie v Iľanovskej doliny – Za vrátami a potom po žltej značke údolnou asfaltkou za cca 1.10 h,
  • zo sedla pod Kúpeľom po žltej značke tiesňavou Vráta v Iľanovskej doline za cca 1.20 h.

História

Tzv. proviantný partizánsky sklad v lokalite Besná bol riadený okresným revolučným národným výborom. Zásobovali ho za pomoci občanov Iľanova: M. Nahálka, M. Bobuľa, M Žiaran a Ing. Ján Mikuláš, ktorý bol zavraždený fašistami. Po čiastočnom potlačení Slovenského národného povstania boli v rokoch 1944 – 1945 z tohto skladu zásobovaní odbojári, občania z Iľanova a okolia spolu s partizánmi, ktorí operovali v priestore Iľanovskej doliny. Sklad bol obnovený k 31. výročiu SNP Okresnou pamiatkovou správou Liptovský Mikuláš, Okresným výborom Zväzu protifašistických bojovníkov Liptovský Mikuláš a obcou Iľanovo v roku 1975 a následne v roku 1997 k 53. výročiu SNP Urbárom Vrbica Liptovský Mikuláš ako kultúrno-historická pamiatka. Zdroj: informačný panel v Iľanovskej doline

Prízemný zrubový objekt zemľanky je tvorený dvoma miestnosťami a to vstupnou predsieňou a zadnou „izbou“. Vstupné dvere sú vyvalené a opreté v predsieni, po obvode ktorej sú umiestnené tri lavičky. V zrubovej konštrukcii je vyrezaný jeden malý priehľad. Zadná miestnosť má takisto vyrezaný jeden priehľad, no priestor osvetľuje úplne minimálne. Miesto na núdzový nocľah tvorí drevené letisko naprieč miestnosťou (tzv. pričňa), kde sa zmestia traja alebo štyria nocľažníci s vlastným spacím vakom. Objekt je zaizolovaný lepenkou od strán zapustených v zemi a taktiež lepenka pokrýva rovnú zatrávnenú strechu, tak zvon chatka pôsobí ako škandinávsky zrub. Počas moje návštevy bola pričňa mokrá, preto predpokladám, že lepenka na streche preteká. Ďalší traja nocľažníci by si vedeli ustlať v predsieni na zemi (udupaná hlina) alebo aspoň jeden na nefunkčných dverách.

Pár metrov od objektu tečie malý vodný tok, ktorý by sa dal potencionálne využiť ako zdroj vody. No v čase mojej návštevy (november 2009) bolo viditeľné, že po potoku bolo nešetrne sťahované vyťažené drevo. Preto treba ísť po vodu vyššie do bočnej doliny, kde neprebiehala ťažba.

Partizánsky sklad Besná 13/12/16 22:05 5 príspevkov

Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy
Extra Juraj Jánošík ako ťahák na turistov Od popravy zbojníckeho kapitána Juraja Jánošíka uplynulo viac ako 300 rokov. Napriek tomu, že len 1,5 roka zbíjal v hornouhorských stoliciach, dodnes ostalo prekvapivo veľa miest, ktoré sa spájajú s jeho pôsobením. Okrem rodiska je to tiež miesto úkrytu v Malohonte a miesta jeho posledných dní na Liptove. Nebudem popisovať život najznámejšieho karpatského zbojníka, o tom sa už popísalo dosť, ale vydáme sa na cestu Slovenskom, kde nájdeme pamiatky jánošíkovskej tradície. 18/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Komentár Prečo má Predné Solisko tri nadmorské výšky? Pri editovaní článku o Prednom Solisku ma zaujalo, že na dvoch mapách boli dve rozdielne nadmorské výšky. Keď som otvoril tretiu mapu, tak ma zarazilo, že tam bola úplne iná - tretia hodnota. Ako je možné, že sú na súčasných i starších mapách uvádzané tri rozdielne nadmorské výšky pre identický vrchol? 10/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Putovanie rajom z Bielych Vôd do Smižian Pekné jarné počasie nás vytiahlo von do prírody. Večer sme si pripravili plecniaky s proviantom a turistické palice. Voskom sme si impregnovali turistické topánky, aby keď náhodou stúpime do vody, nenavlhli. Na stôl na viditeľné miesto sme si dali rúška na tvár, aby sme nezabudli. Vybrali sme si trasu Slovenským rajom z juhu na sever, z Bielych Vôd cez Kauzy, Čingov až do Smižian. dnes Anna Lenkeyová Slovenský raj
Beh Behom cez jedenásť malokarpatských sedemstoviek V dobe, keď som začínal s trailovým behom, dostávam tip na túru, ktorá spája všetky malokarpatské vrchy s nadmorskou výškou nad 700 metrov. Vybehnúť čo i len jeden z nich predstavoval dovtedy vrchol mojich fyzických síl. Podobný výkon iba v turistickom tempe som považoval za absolútne nereálny a vzbudzoval u mňa obdiv a rešpekt. Postupne po jednom navštevujem každý z nich. Niektorý je krajší, iný zas menej. Vzdialenosť medzi nimi je značná, no dnes nadobúda celkom iný rozmer. Rozhodol som sa ich zdolať všetky, naraz a v jednom behu. včera Michal Garaj Malé Karpaty
Túra Dotkla som sa Nórska - výstup na Hesten Šťuchnem Danku. Očami naznačím smer, kde sa má pozrieť. Na parkovisku neďaleko nášho zájazdového autobusu parkuje mikrobus. Vedľa neho sa na tráve vyvaľuje posádka auta. Evidentne majú obedovú prestávku. Danka pochopí veľmi rýchlo. Usmeje sa a povie: "Môže byť." Je rok 2019. 02/06/20 Andrea Grunská Svet

Partizánsky sklad Besná 13/12/16 22:05 5 príspevkov
    • Nízke Tatry: Ďumbierske Tatry - Demänovské vrchy - Iľanovská dolina

• max. 4 ľudia na prični s vlastným spacákom + miesto na zemi v predsieni pre 3 ľudí

• sezónna (mimo obdobia zimy, lebo objekt nemá piecku)

• v blízkom potoku

• Liptovský Mikuláš (vlak, bus) - Iľanovo (bus) - Iľanovská dolina (žltá značka)