Partizánsky sklad Besná

18.12.09
Znie to možno nezvyčajne, ale aj bývalý partizánsky sklad vie poskytnúť prístrešie turistovi, ak ho zastihne noc alebo nepriaznivé počasie. Nepatrí síce medzi oficiálne vyhlásené útulne Národného parku Nízke Tatry, ale ani neposkytne toľko pohodlia ako objekty na to určené. Partizánsky sklad dávam do povedomia naozaj len ako núdzovú možnosť.

Objekt mal v marci 2016 preborenú strechu v zadnej časti a zateká doň.

Tzv. proviantný partizánsky sklad sa nachádza v lokalite Besná v strednej časti Iľanovskej doliny v Demänovských vrchoch v severnej časti Nízkych Tatier (Ďumbierske Tatry), južne od liptovskej obce Iľanovo, čo je mestská časť Liptovského Mikuláša. Z Iľanova vedie žltá značka úzkou a hlbokou zalesnenou Iľanovskou dolinou. Niekdajší partizánsky sklad je umiestnený na západnej strane doliny (východný svah Demänovskej hory alebo tiež Demänovská Poludnica), na severozápad od horskej poľany Kobyla tesne nad ústím bočnej doliny Besná do Iľanovskej doliny.

• z Iľanovskej doliny (z asfaltovej údolnej cesty) do zalesneného svahu tesne nad ústím bočnej doliny Besná po úzkom vychodenom chodníku podľa bielej informačnej tabule „proviantný partizánsky sklad v lokalite Besná“ za 1 minútu k objektu,
  • z mestskej časti Liptovského Mikuláša – Iľanovo po žltej značke Iľanovskou dolinou za cca 1.20 h,
  • z Iľanovského sedla po zelenej značke na rázcestie v Iľanovskej doliny – Za vrátami a potom po žltej značke údolnou asfaltkou za cca 1.10 h,
  • zo sedla pod Kúpeľom po žltej značke tiesňavou Vráta v Iľanovskej doline za cca 1.20 h.

História

Tzv. proviantný partizánsky sklad v lokalite Besná bol riadený okresným revolučným národným výborom. Zásobovali ho za pomoci občanov Iľanova: M. Nahálka, M. Bobuľa, M Žiaran a Ing. Ján Mikuláš, ktorý bol zavraždený fašistami. Po čiastočnom potlačení Slovenského národného povstania boli v rokoch 1944 – 1945 z tohto skladu zásobovaní odbojári, občania z Iľanova a okolia spolu s partizánmi, ktorí operovali v priestore Iľanovskej doliny. Sklad bol obnovený k 31. výročiu SNP Okresnou pamiatkovou správou Liptovský Mikuláš, Okresným výborom Zväzu protifašistických bojovníkov Liptovský Mikuláš a obcou Iľanovo v roku 1975 a následne v roku 1997 k 53. výročiu SNP Urbárom Vrbica Liptovský Mikuláš ako kultúrno-historická pamiatka. Zdroj: informačný panel v Iľanovskej doline

Prízemný zrubový objekt zemľanky je tvorený dvoma miestnosťami a to vstupnou predsieňou a zadnou „izbou“. Vstupné dvere sú vyvalené a opreté v predsieni, po obvode ktorej sú umiestnené tri lavičky. V zrubovej konštrukcii je vyrezaný jeden malý priehľad. Zadná miestnosť má takisto vyrezaný jeden priehľad, no priestor osvetľuje úplne minimálne. Miesto na núdzový nocľah tvorí drevené letisko naprieč miestnosťou (tzv. pričňa), kde sa zmestia traja alebo štyria nocľažníci s vlastným spacím vakom. Objekt je zaizolovaný lepenkou od strán zapustených v zemi a taktiež lepenka pokrýva rovnú zatrávnenú strechu, tak zvon chatka pôsobí ako škandinávsky zrub. Počas moje návštevy bola pričňa mokrá, preto predpokladám, že lepenka na streche preteká. Ďalší traja nocľažníci by si vedeli ustlať v predsieni na zemi (udupaná hlina) alebo aspoň jeden na nefunkčných dverách.

Pár metrov od objektu tečie malý vodný tok, ktorý by sa dal potencionálne využiť ako zdroj vody. No v čase mojej návštevy (november 2009) bolo viditeľné, že po potoku bolo nešetrne sťahované vyťažené drevo. Preto treba ísť po vodu vyššie do bočnej doliny, kde neprebiehala ťažba.

Partizánsky sklad Besná 13/12/16 22:05 5 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Z Lysca na Kľak - jarná samota vo Veľkej Fatre Po prechode liptovského hrebeňa Veľkej Fatry ma prirodzene zaujímal aj jeho sused, divoký, menej chodený turčiansky. Jeho časť od Borišova po Malý Lysec som si kedysi prešiel s kamarátmi, ale severnejšie sme sa vtedy nedostali. Keď som si v máji študoval mapy, veľkofatranské lesy a ich jarná krása ma k sebe zasa akosi pritiahli. Nemám síce dosť času na kompletnú hrebeňovku, ale na prejdenie ďalšieho úseku to stačiť bude. Počasie hlásia ideálne a teším sa, čo mi putovanie pre mňa doposiaľ neznámym krajom prinesie. dnes Martin Baniari Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. 23/08/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory

Partizánsky sklad Besná 13/12/16 22:05 5 príspevkov
    • Nízke Tatry: Ďumbierske Tatry - Demänovské vrchy - Iľanovská dolina

• max. 4 ľudia na prični s vlastným spacákom + miesto na zemi v predsieni pre 3 ľudí

• sezónna (mimo obdobia zimy, lebo objekt nemá piecku)

• v blízkom potoku

• Liptovský Mikuláš (vlak, bus) - Iľanovo (bus) - Iľanovská dolina (žltá značka)