Recenzia Knižné novinky

Ako býva pred Vianocami zvykom, práve vtedy sa roztrhne vrece s novými knižnými titulmi. V tomto článku by som vám rada predstavila dve knihy, ktoré ma v poslednom čase zaujali. Ide o vreckového sprievodcu lavínami a knihu leteckých záberov slovenských hradov.

ABC lavín

Milan Lizuch, vydal Horský internetový klub

Príručka predstavuje vôbec prvú odbornú publikáciu o lavínach určenú verejnosti. Autorom je dlhoročný profesionálny pracovník Strediska lavínovej prevencie Horskej záchrannej služby.

Forma

Publikácia je vo formáte 100x150 mm a extrémne ľahká - váži len 79 g. Zámerom autora je, aby si ju turisti, skialpinisti či horolezci zobrali do batoha a v prípade potreby ju tak mohli priamo v teréne použiť. Obálka je s matnou lamináciou, vo vnútri je použitý kriedový papier. Na prednej obálke je fotografia snehového preveja s lyžiarmi pod štítmi a niekoľko hesiel predstavujúcich obsah, na zadnej obálke nájdeme údaje o autorovi, vydavateľovi a zoznam použitej literatúry. Kniha má 80 strán, farebne je prevažne ladená do tmavomodrej a oranžovej farby. To však neznamená, že by ostatné farby absentovali, kniha vyzerá ako kanárik a mne veru chvíľu trvalo, než som si na to zvykla. Spočiatku farebný poklad strán odpútaval moju pozornosť od bieleho textu.

Obsah

Obsah knihy je rozdelený do piatich hlavných kapitol: Popis, vznik a dôsledky lavín, Plánovanie túry, Výstroj a výzbroj, Kamarátska pomoc a Tipy a triky. Je tu ďalej množstvo ďalších krátkych podkapitol. Keďže kniha má slúžiť aj ako "ťahák" do terénu, všetko je koncipované veľmi heslovito, s použitím odrážok, medzititulkov, tabuliek. Nachádza sa tu pomerne dosť grafov, nákresov a fotografií. Napriek svojej útlosti čitateľ nájde naozaj veľké množstvo informácií, spracovaných jazykom prijateľným aj pre laika. Na konci knihy sú všetky dôležité kontakty na horskú službu vrátane jej oblastných stredísk a strediska lavínovej prevencie. Knihu by som odporúčala všetkým priaznivcom zimnej turistiky a skialpinizmu, či horolezcom.

Kniha sa dá kúpiť tu.

Hrady

Daniel Kollár, Peter Chromek, vydalo vydavateľstvo DAJAMA

Kniha z novej edície Slovensko z oblakov. Obsahuje letecké fotografie hradov z celého Slovenska.

Forma

Kniha je v tvrdej väzbe, na stránky je použitý kriedový papier. Rozmery knihy sú 237 x 160 mm, počet strán 128.

Obsah

Celý obsah je súčasne v slovenčine aj angličtine. V knihe je spracovaných 68 hradných areálov a zrúcanín, ktoré sú rozdelené do troch kapitol: Od Dunaja k Tatrám, Na východ od Tatier, Od Muráňa k Nitre. Väčšine hradov je venovaná dvojstrana, z čoho jedna strana je fotografia celého hradu. Na druhej sú informácie z histórie hradu a tri menšie fotky s jednotlivými časťami hradu, popísané vysvetľujúcim textom a označené čísielkami, ktoré sa nachádzajú aj na hlavnej fotografii. Táto strana je doplnená orientačnou mapkou Slovenska, na ktorej je lokalita hradu vyznačená bodkou. Kniha je spracovaná veľmi pekne a je vhodná pre všetkých milovníkov hradov, histórie a leteckých fotografií.