Salaš na Košariskách

11. 12. 2009
V centrálnej časti Veľkej Fatry nie je problém nájsť salaš či kolibu, kde sa dá prenocovať alebo prečkať zhoršené počasie. Opisovaný salaš ponúka podobnú možnosť, ktorú pravdepodobne využije ten, kto nastupuje na hrebeň z Belianskej doliny neskôr a nestíha dôjsť až pod Borišov.

Nachádza sa na severnom okraji poľany Košariská, ktorá pokrýva záver bočného hrebeňa vybiehajúceho z Borišova a oddeľujúceho doliny Horný a Dolný Borišov. Nachádza sa pár metrov od zeleno značeného turistického chodníka vedúceho z Belej k Chate pod Borišovom. Kto stúpa nahor od Chaty Havranovo, zbadá salaš hneď po vyjdení z lesa na ľavej strane. Z opačného smeru, pri klesaní od Borišova vidno jeho strechu už z väčšej vzdialenosti priamo z chodníka.

- zelená z Belej (bus), 3.30 h (od Havranova-chata 1.00 h)
- zelená od Chaty pod Borišovom, 0.50 h

Stavba zrubovej konštrukcie má pôdorys asi 4 x 5 m. Sedlová strecha je pokrytá červenou škridlovou krytinou v dobrom stave, štíty sú obité zvislými doskami. Vchod je v severnej čelnej stene, nízke dvere sú obité plechom. Podlaha je pokrytá doskami. Vnútorný priestor je predelený na dve časti, priechod je bez dverí. V prednej väčšej časti je napravo za dverami široká palanda, za ňou potenciálne použiteľná piecka. Steny sú obložené plátmi sololitu. Zadná hospodárska časť je bez zariadenia, s malým okienkom a bez obloženia stien. Z nej sa dá vydriapať (rebrík som nevidel) do podkrovia, zaberajúceho priestor nad prvou časťou.

Na nocľah sa dá použiť okrem palandy (dvaja prítulní nocľažníci) aj podlaha oboch častí (cca 8 ľudí) a podkrovie (cca 6 ľudí). Vzhľadom na neutesnenosť južnej strany netreba rátať s veľkým tepelným komfortom.

Odhadujem, že salaš už nie je používaný na pôvodný účel. V čase mojej návštevy (november 2009) bol vnútri dosť neporiadok, ako to už býva v podobných voľne prístupných objektoch u nás. Poniže salaša asi 100 m v lese je ďalšia stavba (chata?), ktorú som nebol skúmať. V bezprostrednom okolí nie je zdroj vody, pred salašom je ohnisko.

Salaš na Košariskách 05/07/19 19:54 9 príspevkov

Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Túra Belá – Belianske skaly – Terchová Tradičné koncoročné stretnutie autorského kolektívu sa konalo znova pod Malou Fatrou. A tradične sme sobotnú túru absolvovali vo dvojici s Mirom. Keď som mu v predvečer predstavil môj plán, vravím mu: "Asi Ťa tento rok sklamem, bude to taká seniorská trasa podhorím..." Ale nakoniec sme boli spokojní. 29/12/19 Michal Bukvai Malá Fatra

Extra Vtáčie pozorovateľne na Hrhovských rybníkoch Vtáky a vodné plochy patria dokopy. A rovnako aj turistická a odborná verejnosť. Preto v Slovenskom krase, pri najväčších rybníkoch na Slovensku, vyrástli v spolupráci s maďarskou stranou cez projekt Úžasný vtáčí svet bez hraníc dve rozhľadne. dnes Henrich Tomáš Zaujímavosti
PR Coros Apex 46 mm – prémiové GPS hodinky so skvelou výdržou batérie V ostatných mesiacoch sa na slovenskom trhu objavil nováčik v segmente GPS športových hodiniek - americká značka Coros. Ich prednosťou je výborná výdrž batérie a presnosť GPS záznamu. Deväť mesiacov som aktívne používal ich najpopulárnejší model Coros Apex 46 mm a prinášam svoje postrehy a dojmy z používania pri tréningoch, aj z bežného používania. včera sponzorovaný článok GPS navigácia
Recenzia Skogstad Saksi – turistické krátke nohavice Ide o krátke nohavice z elastického priedušného a rýchloschnúceho materiálu od nórskej značky Skogstad. Sú vhodné na turistiku v horúcom počasí. Majú dĺžku tesne nad kolená a stredne vysoký sed. Z viacerých farebných vyhotovení som vyskúšal menej nápadný šedo-zelený variant. včera Ľubomír Mäkký Oblečenie