Búda Salaš na Košariskách

V centrálnej časti Veľkej Fatry nie je problém nájsť salaš či kolibu, kde sa dá prenocovať alebo prečkať zhoršené počasie. Opisovaný salaš ponúka podobnú možnosť, ktorú pravdepodobne využije ten, kto nastupuje na hrebeň z Belianskej doliny neskôr a nestíha dôjsť až pod Borišov.

Veľká Fatra: severný svah vrchu Borišov - poľana Košariská pri zelenej značke
1095 m n. m.
16 osôb, spacák a karimatka nutné
celoročne otvorená

Nachádza sa na severnom okraji poľany Košariská, ktorá pokrýva záver bočného hrebeňa vybiehajúceho z Borišova a oddeľujúceho doliny Horný a Dolný Borišov. Nachádza sa pár metrov od zeleno značeného turistického chodníka vedúceho z Belej k Chate pod Borišovom. Kto stúpa nahor od Chaty Havranovo, zbadá salaš hneď po vyjdení z lesa na ľavej strane. Z opačného smeru, pri klesaní od Borišova vidno jeho strechu už z väčšej vzdialenosti priamo z chodníka.

- zelená z Belej (bus), 3.30 h (od Havranova-chata 1.00 h)
- zelená od Chaty pod Borišovom, 0.50 h

Stavba zrubovej konštrukcie má pôdorys asi 4 x 5 m. Sedlová strecha je pokrytá červenou škridlovou krytinou v dobrom stave, štíty sú obité zvislými doskami. Vchod je v severnej čelnej stene, nízke dvere sú obité plechom. Podlaha je pokrytá doskami. Vnútorný priestor je predelený na dve časti, priechod je bez dverí. V prednej väčšej časti je napravo za dverami široká palanda, za ňou potenciálne použiteľná piecka. Steny sú obložené plátmi sololitu. Zadná hospodárska časť je bez zariadenia, s malým okienkom a bez obloženia stien. Z nej sa dá vydriapať (rebrík som nevidel) do podkrovia, zaberajúceho priestor nad prvou časťou.

Na nocľah sa dá použiť okrem palandy (dvaja prítulní nocľažníci) aj podlaha oboch častí (cca 8 ľudí) a podkrovie (cca 6 ľudí). Vzhľadom na neutesnenosť južnej strany netreba rátať s veľkým tepelným komfortom.

Odhadujem, že salaš už nie je používaný na pôvodný účel. V čase mojej návštevy (november 2009) bol vnútri dosť neporiadok, ako to už býva v podobných voľne prístupných objektoch u nás. Poniže salaša asi 100 m v lese je ďalšia stavba (chata?), ktorú som nebol skúmať. V bezprostrednom okolí nie je zdroj vody, pred salašom je ohnisko.