Extra Obnovené smerovníky vo Veľkej Fatre

Uplynul už štvrťrok od vydareného značkárskeho stretnutia vo Veľkej Fatre a obnovené smerovníky, ktoré sa nám podarilo osadiť v Gaderskej a Necpalskej doline, rovnako i obnovené značenie na hlavnom hrebeni od Koniarok až po Ploskú, už naplno slúžia turistickej verejnosti.

Dnešný stav

V jednom z najkrajších slovenských pohorí sme koncom septembra osadili šesticu nových drevených smerovníkov. Bola to pomerne ťažká práca, hlavne vykopanie dostatočne hlbokého výkopu pre ukotvenie masívnych smerovníkov. Po osadení sme boli nútení naspäť pripevniť staré smerovky (väčšinu zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia), pretože nové kusy s finančnou podporou Žilinského samosprávneho kraja ešte v tej dobe neboli vyhotovené. Dnes však už sú všetky tabuľky a smerovky na svojom mieste a slúžia aj vďaka ľuďom, ktorí sa v ten pekný septembrový víkend zúčastnili prvého značkovacieho stretnutia a dobrovoľne pomohli zrekonštruovať turistické značenie.

Gaderská a Dedošová dolina

Povedzme si niečo konkrétnejšie. V Gaderskej a Dedošovej doline boli osadené štyri smerovníky:

- Ústie Konského dolu (odbočka na chodník Janka Bojmíra – smer Muráň a Tlstá),
- Ústie Vápennej doliny (rovnako odbočka na chodník Janka Bojmíra – smer jaskyňa Mažarná a Tlstá),
- Ústie Dedošovej doliny (odbočka k Čertovej bráne) a
- Veterné (smer Kráľova studňa) v blízkosti nášho vtedajšieho útočiska, ktorým bola Chata Veterné.

Samozrejme, nesmieme zabudnúť i na premiestnenie bývalého smerovníka (resp. jeho nosného prvku) pri vyústení Konského dola na „Odbočku k Blatnickému hradu“, kde ešte veľmi dobre poslúži.

Necpalská dolina

Ďalšie dva drevené smerovníky boli umiestnené i v Necpalskej doline. Tie sú dnes tiež opatrené novými tabuľkami. Sú to smerovníky: „Vodáreň, prístrešok“ a „Plavá, prístrešok“. Treba podotknúť, že vznikom týchto dvoch nových turistických informačných miest (TIM) zaniklo pôvodné – „Smrekov, horáreň“, ktoré už v súčasnosti nejestvuje.

Hlavný hrebeň Veľkej Fatry

Skupina, ktorá v septembri preznačila žltú značku z Balcierova (Necpalská dolina) na Koniarky a červenú z Koniarok na Ploskú, vtedy videla veľmi zlý stav smerovníkov v tejto časti hlavného hrebeňa Veľkej Fatry. Ešte na jeseň, v chladnom jesennom počasí sa podarilo turčianskym značkárom z Klubu slovenských turistov osadiť dlho očakávané, nové drevené smerovníky na Koniarky, Chyžky (Kýšky) i Ploskú. Tie sú už tiež vybavené novými tabuľkami.

Záver patrí poďakovaniu ľuďom, ktorým sa podarilo zorganizovať túto výbornú septembrovú akciu, poďakovať sa za to, že mne i iným pomohli pričuchnúť práci značkára. Bodaj by bolo takýchto stretnutí v budúcnosti viac!

Týmto by som chcel ešte pozdraviť všetkých priateľov zo značkovacieho stretnutia a zaželať im úspešný rok 2010, aby strávili veľa pekných a príjemných chvíľ v našich úžasných slovenských horách.