Búda Bývalý zrub Žlebina za Lyscom

Pozdĺž turčianskeho hrebeňa Veľkej Fatry a na priľahlých rázsochách, vybiehajúcich do Turca, sa nachádza menej salašov a kolíb, ktoré by sa dali využiť ako útočisko pred nečasom alebo na nocľah. Počas novembrovej túry som naďabil na jeden opustený salaš a informácie poskytnem aj vám.

Veľká Fatra: hrebeň Lysec - Malý Lysec
935 m n. m.
20 osôb, spacák a karimatka nutné
celoročne otvorené
300 m poniže v Hornojasenskej doline (potok)
Zrušené od
leta 2010

Nachádza sa na severnom svahu bočného hrebeňa, ktorý spája Lysec s Malým Lyscom, ležiacim na Veľkofatranskej magistrále. Bočným hrebeňom vedie modrá TZT a počas zostupu z Lysca sa plechová strecha salaša občas prebleskne pomedzi stromy vľavo na okraji lúky. Najkratší prístup je z najnižšieho miesta hrebeňa, kde turistický chodník vedie okrajom pasienka. Treba sa vydať na sever dolu svahom popri osamelých smrekoch a po asi 300 m sme v cípe lúky pri salaši. Za svetla (ak nie je hmla) vidno jeho strechu už zďaleka. Z opačného smeru od Malého Lysca sa dá z modrej odbočiť na prvej väčšej lúke a smerovať na severozápad (značka sa stáča mierne na juhozápad). Po 150 m vyjdeme na spomínaný rozsiahly pasienok, doľava a popri okraji lesa prídeme po ďalších 150 m k salašu.

- modrá z Lysca, 0.30 h (od Chaty Lysec 2.45, po zelenej a žltej z Belej 3.50)
- modrá z rázcestia pod Malým Lyscom, 0.35 h (po červenej od Chaty pod Borišovom 3.00 h)

Zrub je postavený na kamennej podmurovke a má rozmery asi 4 x 6 m. Sedlová strecha je pokrytá pomerne novými plechovými plátmi, štíty a čelná stena sú obité zvislými doskami. Vchod je orientovaný na juh do svahu, krytý verandou tvorenou vyčnievajúcou časťou povaly. Vedľa vchodu a na bočných stenách je po jednom okne, sklá sú zatiaľ celé, vonkajšie okenice chýbajú. Dvere sú dvojité, vonkajšie chýbajú, vnútorné majú v hornej časti len sieťku, spodná bola pôvodne z latiek, ktoré sú vylámané. Salaš vyzerá byť nepoužívaný a všetko vnútorné zariadenie vrátane piecky je odvezené, ostalo len zopár matracov. Steny sú zvnútra obložené palubovkou, podlaha je pokrytá doskami. Dreveným rebríkom pri zadnej stene sa dá dostať do podkrovia osvetleného malým okienkom.

Kúsok od koliby sa nachádza ohnisko a drevený stôl so stoličkami. Vodu som v bezprostrednom okolí nenašiel, ale z Hornojasenskej doliny sa ozýval šum potoka (asi 300 m).