Predstavenie Snežnice Inook Expert

V poslednom čase zažívajú rozmach alternatívne spôsoby zimnej turistiky. Darí sa skialpinizmu, turistické bežkovanie sa rozšírilo aj o náročnejšiu formu, tzv. backcountry lyžovanie a v neposlednom rade sú tu snežnice. Ide síce o veľmi starú formu pohybu, ktorá sa rozvinula v subarktickej a arktickej oblasti, no do našich končín dorazila pomerne nedávno. Ponuka snežníc rôzneho typu a pre rôzne použitie rastie úmerne s rastom záujmu. My sme tentoraz vyskúšali model Expert od francúzskej značky Inook.

Výrobca
Farebné kombinácie
šedá/čierna
Páči sa mi
obratnosť, dobre riešené viazanie, pohodlné ovládanie pätky, masívna konštrukcia, prenosný vak
Nepáči sa mi
horšia stúpavosť, krátky predný hrot, vyššia hmotnosť
Ostatné info
Snežnice redakcii zapožičal eshop TriHory.sk.
Infocena
100 €

Dizajn a konštrukcia

Inook Expert patria do kategórie plastových snežníc s variabilným pripnutím topánky. Plast šedej farby je pomerne tuhý, vďaka čomu budia snežnice masívny dojem. Otvorov je v ňom len niekoľko – jeden väčší v oblasti špice a po tri pri bočných hranách v zadnej časti. Plast je konkávneho tvaru (vypuklý smerom hore), čo by mu malo oproti rovnému pomáhať zlepšiť nosnú funkciu. Daňou za masívnejšiu konštrukciu je vyššia hmotnosť – 2340 gramov na pár.

Na spodnej strane nájdeme šesť kolmých hrotov, vytŕčajú približne 16 milimetrov. Na výkyvnej špici je trojhrot pre uľahčenie stúpania na tvrdšom podklade – je však pomerne krátky, má len 20 mm. Na pripojenej visačke výrobca informuje, že tieto snežnice nie sú určené do zľadovatelého a strmého terénu. Prevedenie hrotov, najmä toho predného, dáva za pravdu.

Snežnice sú dlhé 62 cm, šírka v najširšom mieste je 22 cm a v najužšom 12 cm. Plocha stopy dáva približným výpočtom asi 1040 centimetrov štvorcových. Udávaná maximálna nosnosť je 110 kilogramov a výrobca odporúča ich použitie pre osoby od váhy 60 kilogramov, pre ľahšie turistky alebo pre juniorov sa odporúčajú iné modely.

Príjemným doplnkom je prenosný vak z nylonovej tkaniny a s horným panelom zo sieťky, vďaka ktorej sa mokré snežnice môžu vysušiť. Je vhodný na transport v aute, ako aj pre praktické uloženie snežníc mimo sezóny. Pracky na suchý zips umožnia aj pripnutie k batohu, vzhľadom na veľkosť takéhoto bremena to však nepovažujem za príliš využiteľné. Praktickejšie je snežnice umiestniť po bokoch batoha (viď obrázok).

Uchytenie topánok a pätka

Uchytenie topánok na snežnice je prepracované a ľahko sa prispôsobuje. Oceňujem dobre navrhnutú špicu s individuálnym nastavením pomocou výkyvného plastového dielu, ktorý sa fixuje krátkymi popruhmi. Päta je posuvná v rozsahu 35 - 47 v krokoch po číslach. Päta sa zpevňuje pomocou plastového popruhu podobným systémom ako na snowboardových viazaniach. Všetky diely sú masívne a vyzerajú, že dosť vydržia.

Osobitnú pozornosť si zaslúži pätka AGS (Auto Gliding Step), ktorá vzdialene pripomína pätku na lyžiach. Pomocou paličky je možné meniť jej nastavenie, čo považujem za príjemnú vlastnosť tohto modelu. Otvorenie pätky dosiahneme zatlačením zadnej časti, zavretie zas v strednej (viď posledný rad obrázkov). Pomocou pätky si možno nastaviť tri polohy používania:

(1) pätka fixuje viazanie,

(2) uvoľnená pätka s voľným pohybom viazania,

(3) zaklapnutá pätka s voľným pohybom viazania, pričom časť pätky slúži ako kopýtko pri stúpaní. Treba poznamenať, že zdvih je pomerne malý – úplne vzadu cca 3,5 cm.

Dojmy

Snežnice som prevetral v Malých Karpatoch, kde boli počas tohtoročného januára, na rozdiel od zvyšku Slovenska, pomerne dobré snehové podmienky. Pri transporte som ocenil obal, avšak je dobré ho nechať v aute a v prípade použitia hromadnej dopravy radšej snežnice pripnúť na batoh zo strán. Obal je totiž tuhý a neskladný.

Snežnice sa pri pohybe po nerovnom teréne neohýbajú vďaka tuhému plastu – v tomto smere je však na mieste otázka, či pri extrémne nízkych teplotách nebude krehký. Nosnosť snežníc bola na primeranej úrovni k ploche plastu, v hlbšom prašane som sa boril viac, no oproti bezsnežnicovému pohybu je to neporovnateľný komfort. Užší tvar som ocenil pri pohybe v členitejšom teréne, napríklad na rúbanisku, alebo v hustejšej mladine.

Páčila sa mi konštrukcia špice, vďaka ktorej sa mi medzi špicu topánky a špicu viazania nedostával sneh, čo sa mi pri iných snežniciach stáva pri použití užšej obuvi. Príjemné bolo aj ovládanie pätky, ku ktorej som sa nemusel zohýbať. Horšie však bolo, že sa mi po dlhšom pohybe v sypkom snehu pod pätku dostával sneh a potom sa s ňou ťažšie manipulovalo.

Zhrnutie

Inook Expert sú príjemné snežnice, vhodné do menej strmých svahov. Pre svoj štíhlejší tvar je ich používateľ obratnejší v členitom teréne a vďaka prepracovanej pätke sa ľahko prepínajú režimy použitia. Univerzálnemu použitiu bude prekážať horšia stúpavosť a kratší hrot vpredu. To však ide v súlade s určením, ktoré uvádza výrobca.