Búda Bývala búda Krumľov - Baba Jaga

Na portáli Hiking.sk je chát, útulní či iných miest vhodných k prenocovaniu z oblasti severovýchodu Slovenska pomerne málo. Preto opíšem objekt, ktorý je síce poškodený, ale predsa len vhodný k prenocovaniu. Na túto stavbu som natrafil v januári roku 2010, keď som sa túlal po kopcoch v severnej časti Levočských vrchov.

Levočské vrchy: dolina Krumľovského potoka, rázc. Krumľov – Baba Jaga
645 m n. m.
2 – 3 osoby
Trojsezónna (okrem zimy), bez piecky a jednej steny
Krumľovský potok
Spojenie
Nižné Ružbachy (červená) za 1 h
Kotník (červená) za 40 minút
Dalšie info
Pekné okolie s výhľadmi
Zrušené od
jari 2016

Opisovaná búda sa nachádza v oblasti Ružbašskej brány, na severnom okraji Levočských vrchov, v doline Krumľovského potoka, pod vrchom Kotník. Stavba stojí v tesnej blízkosti turistického rázcestníka Krumľov–Baba Jaga, na trase červenej značky, ktorá vedie z obce Nižné Ružbachy cez vrch Kotník a rázcestie Úboč do Starej Ľubovne. K búde sa dostanete z Nižných Ružbách asi za jednu hodinu, z vrchu Kotník to trvá asi štyridsať minút.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Hneď na úvod treba poznamenať, že búda je čiastočne poškodená. Chýba jej jedna stena, dvere a okno. No napriek tomu vcelku spoľahlivo ochráni pred nepriazňou počasia, či poslúži ako miesto, kde sa dá prenocovať.

Objekt predstavuje drevená zrubová stavba o rozmeroch približne 2 x 4 m, ktorá je zastrešená sedlovou strechou z dosiek. Na užších priečeliach sú otvory, ktoré plnia funkciu okna a dverí. Dlhšia bočná stena je bez otvorov. Protiľahlá stena neexistuje. Z tejto strany objekt chránia viaceré mohutné smreky. V interiéri nenájdete žiadne zariadenie. Spí sa na drevenej, dobre zachovalej podlahe. V búde sa vcelku pohodlne vyspia dve až tri osoby. Použitie vlastnej karimatky a spacieho vaku je samozrejmosťou.

Ďalšie možnosti nocľahu v okolí

Okrem opísanej búdy nájdeme v okolí ešte niekoľko miest, kde sa dá prenocovať. Prvou je senník s krmelcom, ktorý sa nachádza asi jeden kilometer severnejšie, taktiež na trase červenej značky v doline Krumľovského potoka.

Druhé miesto sa nachádza pri turistickom rázcestí Lúka pod Špicou. Ide o drevený prístrešok stojaci v areáli súkromnej chaty.

Voda a okolie

Vodný zdroj, v tomto prípade Krumľovský potok, tečie hneď vedľa búdy. Potok nepreteká žiadnou obcou, len lesmi, preto sa na kvalitu vody môžeme s väčšou pravdepodobnosťou spoľahnúť. V okolí sa nachádza viacero zaujímavostí a prírodných krás. Z najznámejších treba spomenúť scenériu Ružbašskej brány a krásny výhľad z vrchu Patria na Vysoké Tatry (vedie sem významová odbočka červenej značky). Milovníci histórie tu nájdu dve lokality zaniknutých opevnených stavieb v polohách Nižné Ružbachy – Zámoček a Lacková –Zámoček. V Podolínci zas hrad prestavaný na radnicu a opevnenie mesta s kláštorom. A samozrejme monumentálny Ľubovniansky hrad nad Starou Ľubovňou. V blízkych Vyšných Ružbachoch sa nachádzajú známe kúpele a prírodná pamiatka – jazero Kráter.

Odkazy

Stará Ľubovňa
Ľubovnianske múzeum v Starej Ľubovni
Kúpele Vyšné Ružbachy
Nižné Ružbachy
Podolínec

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …